Proč je pravidelná kontrola tlaku v pneumatikách důležitá a jak správně postupovat? Buďte na pozoru

Věnujte pneumatikám vašeho vozu pravidelnou pozornost. Kontrolou jejich tlaku se vyvarujete jejich možnému poškození i řadě potíží.

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

Každý řidič by si měl vždy před cestou autem zkontrolovat, zda je jeho vozidlo zcela v pořádku a uzpůsobeno pro bezpečnou jízdu. K této kontrole patří také zjištění stavu pneumatik a případná úprava jejich tlaku. Nesprávně natlakovaná kola jsou totiž značně nevyvážená a mohou způsobit celou řadu potíží. Jak často tedy tento tlak kontrolovat a jak nejlépe postupovat?

Kontrola před jízdou je nutností

Nejspíše každého řidiče již v autoškole učili základnímu pravidlu, kterým je zběžná kontrola automobilu vždy před jízdou. Ideálně by se tak měla týkat především vnější částí vozu. Má za úkol objevit viditelné vady nebo nedostatky, které by mohly bránit plynulé a bezpečné jízdě. V takovém případě by totiž mohlo dojít nejen k poškození auta, ale také k přímému ohrožení osob ve vozu i ostatních účastníků jízdního provozu.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Při této kontrole je tak nejlepší hodit očkem také na pneumatiky. Pokud se již od pohledu zdají měkké, nebo je dokonce v plášti viditelné cizí těleso či mají jinou znatelnou vadu, neváhejte je dofoukat pomocí kompresoru. Nebo rovnou vyměňte poškozené kolo za to rezervní.

Hlášení na monitoru palubní desky

Jelikož je v praktickém životě kontrola vždy před každou jízdou velmi ojedinělá, nebo naší pozornosti může něco snadno uniknout, jsou některé automobily opatřeny speciálními snímači. Jedná se o TPMS, což je systém sledující tlak v pneumatikách. Jeho hlavním úkolem je upozornit řidiče na špatně nahuštěná kola, případně defekt či jinou vadu.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Kromě těchto snímačů si však automobil v případě nutnosti umí poradit a při problémech s tlakem v pneumatikách řidiče opět upozorní. Jedná se o žlutou, nebo při urgentnější výstraze červenou, kontrolku s vykřičníkem, jež se objeví na palubním počítači. V takovém případě je potřeba kola urychleně dofoukat. Nebo je nutno pátrat po příčině problému, pokud tato signalizace sama nezhasne.

Problémy s nesprávným tlakem v kolech

Ačkoliv se to možná může zdát jako banální věc, špatně natlakovaná kola jsou velkým problémem. Při nízkém tlaku totiž může velmi snadno dojít k poškození pláště kola, většinou formou jeho přetržení přímo za jízdy. Měkká kola mají rovněž tendenci k horšímu zvládání zatáček a také kluzkých povrchů, tudíž v takovém případě značně riskujete bezpečnost na silnici.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Nevyvážené a nerovnoměrně tlaky v každém kole zvlášť naopak mohou vést k tomu, že auto jednoduše „neposlouchá“ a může za jízdy zatáčet mírně do stran. Nebo pokud zahnout potřebujete, dochází ke zpomalené reakci či vzpříčení kol. Přefoukaná kola mohou být náchylnější k prasknutí, nebo je jejich vzor posunutý a nedoléhá na silnici tak, jak by měl. V takovém případě se kola rychleji opotřebovávají a ošoupávají.

Jak tlak zkontrolovat?

Kontrola tlaku v pneumatikách je jednoduchou záležitostí a postačí vám k tomu obyčejný měřič na kompresoru. Pokud jej nevlastníte, můžete tyto hodnoty jednoduše naměřit na tankovací pumpě, kde se kompresor pro dofoukání pneumatik nachází. Také máte tuto možnost v kterémkoliv servise. Jak ale zjistit, jaký tlak je pro vaše pneumatiky optimální?

iZdroj fotografie: Depositphotos

Stačí se podívat na víčko od nádrže, kde je přesně uvedeno rozdělení tlaku pro přední i zadní nápravu. Ideální hodnoty rovněž najdete v příručním manuálu, kde je dokonce doporučení pro hodnoty tlaku v pneumatikách na základě váhy a zatížení automobilu.

Zdroj: Michelin

Diskuze Vstoupit do diskuze
65 lidí právě čte
Autor článku

Michal Šimunek

Zobrazit další články