Kontroverzní dny bez aut nebyly v Římě poslední. Čekají nás další

                   

Bojovat proti emisím ve velkých městech se dá nejenom stanovením emisních zón, ale dokonce i úplným zákazem vjezdu aut. A právě pro tento poměrně radikální a rozhodně ne populární krok se odehrál v Římě. Vzhledem k množství znečištění došlo k tomu, že radnice zakázala vjezd vozidel do města. Šlo o poměrně radikální opatření, které však nebylo poslední.

Dva lednové zákazy

První den bez aut se v Římě uskutečnil 14. ledna. To se však zákaz týkal zatím jenom naftových automobilů, které jsou podle všeho těmi největšími znečišťovateli napříč velkými městy. Nešlo však jenom o zákaz pro stará naftová auta, ale i pro ta nová, která bez problémů splňují normu Euro 6. Diesely ten den do mnoha částí této italské metropole nemohly. Zákaz platil od 7.30 do 12.30 a od 16.30 do 20.30.

Nejednalo se však o jediný lednový zákaz. Řím udělal ještě jeden, a to celkem radikálnější. O 5 dní později, tedy 19. ledna došlo k rozhodnutí, že do města nebudou moci vjíždět jakékoliv automobily se spalovacím motorem. Bez ohledu na to, zda měly pod kapotou naftu nebo benzín a bez ohledu na to, jakou normu Euro vozy plnily.

Další dny bez aut budou následovat

Těmto zákazům rozhodně není konec, jelikož podle všeho by měly dny bez aut v Římě i nadále pokračovat. Bude se jednat o takzvané ekologické neděle, a to právě podle dne v týdnu, kdy se zákaz uskuteční a kdy se z Říma stane krátkodobě město bez spalovacích aut. Nejbližší termín nás čeká už tento týden, a to 9.2. Další zákaz je potom plánován na neděli za čtrnáct dní, tedy na 23. února. Další opatření by mělo být platné na konci třetího měsíce, konkrétně 29. března.

Co to přinese?

V první řadě to má ukázat, že se dá v Římě jezdit i bez auta, veřejnou dopravou. Dále to má přinést data o tom, jak by se město změnilo, pokud by v něm spalovací auta skutečně nebyla. Tedy jak by se zlepšilo samotné ovzduší. Na výsledky, zda to bude nebo nebude mít velký vliv, si však zatím musíme ještě počkat.

Diskuze Vstoupit do diskuze
54 lidí právě čte
Autor článku

Daniel Hamžík

Zobrazit další články