Koronavirus v autě: Riziková místa jsou uvnitř, i venku

                   

Kdo jezdí pravidelně autem, které nepoužívá sám, může mít obavy z nákazy koronavirem. A ty jsou skutečně aktuální, hlavně když vezmeme v potaz to, jak se šíří a kde všude se může nacházet. Pokud chcete snížit rizika, je na místě dbát nejenom obecných zásad, ale je také dobré vědět, kde všude se dané viry mohou nacházet.

Zaměřte se na interiér

Že se koronavirus může nacházet v interiéru našeho vozu, na různých površích, to jistě tušíme. A také tušíme, že nejvíce rizikovými místy jsou ty, na které se sahá nejvíce. Konkrétně se tedy jedná o volant a všechna tlačítka a také páčky. Dále to je zcela pochopitelně i řadicí páka, stejně jako ruční brzda. Nejde ale o místa jediná.

i

Aniž bychom si to uvědomovali, ke kontaktu s virem může dojít i na dalších místech v autě. Jak je naznačeno na obrázku, rizikovým místem je také infotainment, loketní opěrka, ovládací prvky na středovém panelu, ale jsou to také kliky a ovládací prvky na dveřích. Pro někoho možná překvapivým místem je i oblast sloupku a dveří, jelikož tohoto místa se často dotýkáme při nasedání a vysedání.

Riziková místa jsou i venku

Není to jenom interiér. Jak naznačují následující fotografie, tak riziková místa jsou také venku. Jistě tušíte, že problémovým místem jsou samozřejmě jak kliky, tak i ovládání zavazadelníku. Dále je tu ale i sloupek, kterého se mnohdy při otevírání dveří, nebo nalézání a vylézání dotýkáme, a tak se na něm taktéž mohou nacházet viry.

iZDROJ FOTOGRAFIE: Škoda

Samozřejmě je třeba připomenout, že viry mají na různých površích i různou životnost. Zvláště potom venku, kde musíme ke všemu připočítat také počasí, kde může takový virus v různých podmínkách přežít někdy déle, jindy zase podstatně kratší dobu.

Dezinfekce jako základ

A jak se bránit případné nákaze? Odborníci doporučují dezinfikovat konkrétní povrchy uvnitř i vně auta, hlavně potom ta místa, která jsou označena jako riziková. K tomu by měla postačit jakákoliv dezinfekce, která má prokazatelné schopnosti likvidovat i viry způsobující nemoc COVID-19. Může se jednat klidně i o alkohol, pokud má nad sedmdesát procent. Možností je tak celá řada. Dále řada odborníků radí také dezinfekci ozonem. K té by mělo docházet hlavně tam, kde může dojít k tomu, že auto bude využívat více cizích lidí.

Cestování s více lidmi by mělo mít pravidla

Také nezapomeňte na situace, které souvisí s tím, že ve voze pojedete s cizími lidmi. Zatímco členové domácnosti roušku ani respirátor nemusí potřebovat – jelikož ho nepoužívají ani doma, v případě cizích lidí by už měla být daná ochrana na místě.

iZDROJ FOTOGRAFIE: Pixabay.com

Pozor na to, zda bude použita ta správná. Pokud má jít o respirátory, měly by je mít všichni. Respirátor správné kategorie totiž chrání jenom jeho nositele, ale při vydechování vzduch nijak nefiltruje. Naopak u roušky platí, že s ní chráníme především okolí, a sebe spíše méně. Proto platí, že by lidé ve voze měli mít buď všichni respirátor, nebo všichni roušku, nebo klidně i obojí.

Pozor na „nástrahy“ během cesty

Během cesty se mohou objevit i různé nástrahy, kde je třeba myslet na obezřetnost. Příkladem může být tankování, kde je použití igelitové rukavice v podstatě samozřejmost – brali jsme si ji už v minulosti, jenom z jiného důvodu.

Pozor ale například na placení paliva, ať už přes automat, nebo klasicky s využitím obsluhy. I tady už mohou hrozit zvýšená rizika. Stejně jako třeba v parkovacích garážích, kde mačkáte tlačítko kvůli lístku, nebo ten následně proplácíte v pokladně. Nikdy nevíte, kdo sahal na stejné místo před vámi a proto i tady by měla být na místě náležitá ochrana.

Diskuze Vstoupit do diskuze
92 lidí právě čte
Autor článku

Daniel Hamžík

Zobrazit další články