Pořizujete si své první luxusní auto? Podívejte se na tyto drahé, nezbytné a pravidelné náklady

Luxusní auto Mercedes - výbava, interiér
                   

Pořízení luxusního auta je sen spousty řidičů, a zejména těch mladých. Není divu, když nabízí lepší výbavu, kvalitnější materiály (hlavně v interiéru), moderní technologie, kvantum kamer, více pohodlí při jízdě i spoustu dalšího. Jenomže takové auto už nestojí 300 tisíc, ale klidně dva tři miliony, což už si může dovolit málokdo. Nebo že by byla cesta k luxusnímu vozu přeci jenom snazší? Ano, řešení nabízí koupě ojetého – a ne zrovna dlouho používaného – luxusního auta, které lze sehnat i o třetinu levněji.

Luxusní auto - Porsche

Tohle už je samozřejmě luxus jiného kalibru…

Zpravidla se jedná o vystavené automobily ze showroomu dealera, který je má od výrobce za zvýhodněnou cenu pro zkoušení veřejností. Porozhlédnout se ale můžete i po bazarech, do nichž se často dostanou ojeté luxusní vozy z firem, které si je pronajímali na operativní leasing. Takové vozy bývají v perfektních stavech, pravidelně servisované, a hlavně s doložitelnou historií dle servisních knížek. Ale dříve, než se pro koupi luxusního auta rozhodnete, zjistěte si alespoň orientačně jeho náklady – jsou totiž v porovnání s „běžným“ autem o něco vyšší, a ne každý je dokáže ustát.

Luxusní auto - Mercedes-Benz

Luxus pořídíte i za milion nebo dva…

Asi každému je jasné, že platí za výbavu, použité materiály, technologie …ale také za určitý servis zákazníkovi, který většina automobilek poskytuje. Neméně podstatný je brand, který v lidech už podvědomě vzbuzuje pocit „jo, ten má luxusní auto“. A je přinejmenším logické, že „čím více toho v autě je“, tím dražší můžou být opravy i provozní náklady. Podívejme se, co je ovlivňuje a na kolik můžou přijít.

Luxusní auto Mercedes - výbava, interiér

Za prémiový interiér je třeba připlatit…

Zapomeňte na levné palivo

Většina luxusních vozů vyžaduje úplně jinu péči než stará Felicie, což platí také o tankovaném palivu. Zatímco do starších aut můžeme pohodlně tankovat nejlevnější benzín, vyžadují obvykle motory luxusních vozů prémiová paliva. Ano, pojedou i na „normální“ benzín, ale může dojít ke snížení výkonu a zvýšení spotřeby, takže v závěru vynaložíte ušetřenou částku několikrát. Prémiová paliva s aditivy už jsou dnes k dostání na každém větším řetězci čerpacích stanic, takže nebude až tak jednoduché natankovat klasickou „devadesát pětku“ ani čistý diesel. V průměru se tedy připravte, že budete měsíčně platit za tankování o několik stovek více.

Cena pojištění pravděpodobně výrazně vzroste

Prvním velkým (a hlavně pravidelným) výdajem bude pojištění, které musí s cenou vozu zákonitě růst. Roli tu hraje spousta aspektů jako věk, výkon vozu, palivo, frekvence placení nebo věk klienta. Aktuálně je možné, aby řidiči s 30ti lety zkušeností a nulovou nehodovostí zaplatili na povinném ručení jenom pár tisíc ročně. To je oproti mladým, kteří platí klidně 4x více, rozdíl i 8 tisíc (v případě levnějších základních pojistek). Je to pochopitelné, protože zatímco o starším řidiči vypovídá něco historie, mladý se nemá čím prezentovat.

Luxusní auto - Land Rover Discovery

Luxus se dá vnímat i takhle…

Důležitá je rovněž frekvence placení, a u většiny pojišťoven vychází nejlevněji zaplatit najednou roční pojistné. Značně ovlivňuje cenu auta také jeho vlastník, kdy platí pojištění v jiné výši soukromá osoba, podnikatel nebo firma. Cenu výrazně ovlivňuje i jeho výkon (udávaný v kW) a rok výroby. Zásadní význam mají potom samotné náležitosti smlouvy jako je nižší, střední nebo vyšší krytí, pojištění skel, úrazu či srážky se zvěří apod. V průměru se připravte za luxusní auto zaplatit alespoň 2 – 3x více (v závislosti na mnoha faktorech to může být do 10 tisíc ročně, v případě vysokého krytí klidně trojnásobek).

Pneumatiky: Jedny na zimu, druhé na léto…

Spousta luxusních vozů jezdí na velkých kolech o průměru 17“ – 19“ (ale klidně i více), což je oproti klasickým „patnáctkovým“ značný rozdíl. Kola (ráfky) musí mít pochopitelně mohutnější pneumatiky, které pořídíte i mnohonásobně dráž než u běžné Octavie. Obvykle navíc mívají jinou stavbu a jsou širší, což cenu opět o něco navyšuje. Spousta majitelů je potom trochu v šoku, když musí platit za zimní pneumatiky 16 tisíc namísto šesti.

Luxusní auto Audi

Cena pravidelné údržby vyjde draho

Pravidelný servis je pro bezproblémové fungování auta nezbytný, což platí u luxusního vozu dvojnásob. I pouhá výměna oleje, chladící kapaliny a celková prohlídka může vyjít na 15 nebo více tisíc, zatímco u běžného auta se vejdete do pětky. To jsou ale ty jednodušší úkony. Spousta luxusních aut je vybavena přímým vstřikováním paliva, což může vyžadovat pravidelné čištění palivového a sacího systému (obvykle s odstupem několika let).

Luxusní auto BMW 320i

Plánujete-li koupit luxusní auto, nezapomeňte si nejdříve zjistit pravidelné náklady na jeho provoz, a teprve poté uvažujte o reálné koupi. Rozhodně se nežeňte do prvního dobře vypadajícího Mercedesu nebo BMW z loňského roku, a věnujte výběru nějaký čas. Všechny případné opravy potom řešte okamžitě – neustálým odkládáním si nakonec můžete zadělat na mnohem větší problémy, které nespravíte náhradním dílem z vrakoviště za pár stovek.

Všechny výše zmíněné příklady jsou pouze orientační. Vždy totiž záleží na konkrétním vozu, majiteli i dalších faktorech, kolik bude skutečně za provoz auta pravidelně platit. Za luxusní vozy jsou obvykle považována auta s cenovkou několika milionů; stejně tak mezi ně ale můžeme zařadit vozy za milion (záleží na vnímání každého z nás). Pořizujete-li tedy své první luxusní auto, hledejte náklady na provoz přímo pro tento konkrétní model.

Diskuze Vstoupit do diskuze
84 lidí právě čte
Autor článku

Michal Šimunek

Zobrazit další články