Černý, bílý nebo modrý kouř z výfuku – co je špatně?!

Co znamená kouř z výfuku
                   

Vývoj vozidel jde neustále kupředu, zpřísňují se normy pro výrobu, kontrolují se emise, a tak dnešní moderní auta prakticky nedýmí. Časy čadících dvoutaktů jsou nenávratně pryč, a pokud se nevydáte na sraz veteránů, hustý dým z výfuku pravděpodobně neuvidíte. O to snazší je poznání závady u motoru novějšího vozidla, který nepracuje tak, jak by měl. Co si tedy počít v případě, že váš mazlíček začal tímto neduhem trpět? Zkontrolujte barvu dýmu vycházejícího z váfuku – ta vám napoví, co za problémem stojí.

Černý kouř z výfuku

Vychází-li z výfuku temný a hustý černý dým, dochází ke spalování nadměrného množství paliva, které není nasáváno ve správném poměru ku vzduchu. Takto bohatá směs se totiž ve válci dokonale nespálí, což má za následek zmíněný temný kouř plný černých sazí, při jejichž vdechnutí se může člověk „zadusit“. A sledujeme-li zároveň i zvýšenou spotřebu paliva, obtížné startování nebo úbytek výkonu, bude na vině ve většině případů nadbytečné množství paliva ve válcích.

Černý kouř z výfuku

Z krátkodobého hlediska není tento stav kritický, takže auto nemusíme okamžitě odstavovat. Rozhodně ale není dobré problém ignorovat, protože bychom se do budoucna mohli potýkat s mnohem vážnějším poškozením. Saze vytvářené agregátem se dostávají do motorového oleje, který se stává znehodnoceným a neplní požadované funkce. Mimo to začne docházet k rychlejší karbonizaci pístních kroužků, olejový filtr se rychleji zanese, a vlivem celkové nekvality oleje se veškeré části motoru začnou rychleji opotřebovávat.

Ve všech typech motorů může být tento stav způsobený těžkým zanesením vzduchového filtru, poruchou vstřikovačů paliva nebo váhy vzduchu. U zážehových motorů je častým jevem porucha sondy, a vznětové motory pak obzvláště trpí na poruchy vysokotlakového čerpadla.

Bílý kouř z výfuku

U bílého kouře je potřeba správně určit příčinu, protože ho v zimním období vidíme snad u každého auta, kdy se jedná o přirozený proces zahřívání studeného motoru. Pokud ale pozorujeme bílý kouř i v teplých dnech, kdy je motor již zahřátý na provozní teplotu, pravděpodobně dochází ke spalování vody ve válci, což má za následek tvorbu vodní páry.

Bílý kouř z výfuku

Tento jev není radno přehlížet, motor totiž s největší pravděpodobností spaluje chladící kapalinu. Ta mohla proniknout do spalování prasklým potrubím, poškozeným těsněním pod hlavou válců, prasklou hlavou, či v nejhorším případě prasklým blokem válců. Jedná se o vážnou poruchu, a neměli bychom s takovým vozidlem vůbec jezdit. Veškeré mechanizmy motoru budou při jízdě vystaveny nadměrnému opotřebení, které může časem vést až k nevratnému poškození celé hnací jednotky.

Jestli se kapalina dostává do prostoru pro válce zjistíme jednoduše kontrolou expanzní nádobky chladící kapaliny. Je-li její hladina viditelně nižší a nachází se na ní mastné skvrny, takřka jistě se kapalina mísí s motorovým olejem. Druhým vodítkem pro nás bude kontrola spodní strany víčka nálevky motorového oleje – pokud je oslizlá, vypovídá to o přítomnosti chladící emulze. Tento problém opravdu nepřehlížejte, a došlo-li k razantnímu úbytku chladící kapaliny, zajeďte s autem do nejbližšího servisu.

Modrý nebo šedý kouř z výfuku

Modrý dým může vzniknout jediným způsobem, a to spalováním motorového oleje ve válci. Čím více oleje se do válců dostane, tím mohutněji bude auto čadit, což se pochopitelně na spotřebě oleje znatelně odrazí. Motorový olej se může do válců dostat několika způsoby: Obvykle skrze opotřebené pístní kroužky, písty samotné, vložky válců nebo válec samotný. Má-li vaše vozidlo turbodmychadlo, můžou za modrý dým i jeho opotřebovaná ložiska nebo celé těsnění.

Modrý kouř z výfuku

V případě, že takhle dýmí staré auto, které chceme nechat “dožít”, tak většinou jen doléváme olej a necháme auto dojezdit, protože oprava často stojí více než auto samotné. U novějších vozidel naopak nezbývá nic jiného než provést kompletní generálku motoru. Chceme-li však na závadu přijít sami, bude vodítkem ztráta komprese, kterou začne trpět opotřebovaný válec – nestává se totiž, aby byla závada na všech válcích současně. Snadno tak porovnáním zapalovacích svíček nebo měřením komprese válců zjistíme, který je ten vadný.

Diskuze Vstoupit do diskuze
57 lidí právě čte
Autor článku

Michal Šimunek

Zobrazit další články