Musíte na kruhovém objezdu použít levý blinkr? Soud rozhodl. Vysvětlíme denní pravidlo krok za krokem

Tuzemští řidiči v tomto mají snad jasno, bohužel při cestách Evropou lze narazit na děsivé aplikace pravidel. K nehodě není daleko.

i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz
                   

Kdykoli se na českých sociálních sítích znovu rozjede debata „co na kruháči s blinkry“, vyvalí se lavina názorů, rad, tradic i regionálních zvyklostí. A vždycky tam padne ta nejspornější otázka. Musím při vjezdu na kruhovou křižovatku zapínat směrovku, když se chystám objet větší část kruhu a odbočit později? V redakci AutoŽivě tohle řešíme pravidelně a vy víte, co si o tom myslíme. Narazili jsme ale na zajímavý případ z polských silnic. Tam na tohle dilema přišla velmi střízlivá odpověď. Není to pocit ani doporučení z autoškoly, ale výklad podepřený rozhodnutím soudu.

Pravidla jsou jasná a není v nich prostor pro osobní kreativitu

Podstatné je pochopit jednoduché jádro. Pravidla neurčují „blinkry pro kruháč“ jako nějaký speciální režim, platí tam stejné ustanovení jako všude jinde. Tedy povinnost „včas a zřetelně signalizovat úmysl změny směru jízdy nebo jízdního pruhu a bezprostředně po dokončení manévru se signalizací přestat“. Z toho plyne logika ve třech krocích. Nejprve dopředu oznámit úmysl, nikoli až fakt manévru. Potom při samotné změně směru nebo pruhu nechat signál běžet a nakonec ho ihned po dokončení vypnout.

Přihlaste se k našemu newsletteru a mimo jiné získáte možnost účastnit se soutěže a mít přehled o dalších nabídkách našich partnerů. Soutěž je pouze pro aktivní odběratele novinek.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

Když tohle přenesete na kruhovou křižovatku, rozpadne se většina dojmů a zůstane čistá mechanika. V praxi to znamená, že pokud kruhový objezd opouštíte hned prvním výjezdem, můžete – a rozum velí, že i máte – před vjezdem do okruhu zapnout pravý směrový signál. Protože tím oznamujete úmysl „sjet“ hned na prvním odbočení. Pokud jedete dál, žádný další blinkr při vjezdu není nutný. V momentě, kdy minete výjezd, který předchází tomu vašemu, zapnete pravý směrový signál a kruhovou křižovatku opustíte.

Při vjezdu na kruhový objezd se nebliká, skutečně nikdy

Na vícepruhových rondelech do hry vstupuje navíc změna jízdního pruhu. Když se přesouváte z levého na pravý, abyste se připojili k výjezdu, musíte dát včas znamení o změně pruhu a současně zachovat povinnost dát přednost vozidlům, která již po pravém pruhu jedou vedle vás nebo bezprostředně za vámi. Není to folklór, ale přímé uplatnění stejné normy, která platí i na rovném bulváru – změna pruhu je změna pruhu, kruháč nekruháč. A teď k „levému“ blinkru. Právě kolem něj se roky točila nekonečná přetahovaná, kterou popleteně živily i některé zvyklosti.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

Příběh, který v Polsku došel až k soudu, začal v roce 2014. Při praktické jízdě u zkoušky uchazeč dvakrát nezapnul levý blinkr při průjezdu kruhovým objezdem, byť na něm odbočoval „vlevo“. Tedy opouštěl kruh až pozdějším výjezdem. Byl kvůli tomu vyhozen. Odvolal se a dostal za pravdu s odkazem na samotný zákon. Na to bych řekl jediné. Poláci. Co říkají pravidla a zákony u nás? Ano, i u nás platí, že řidiče v sousedním pruhu nesmíte omezit. Řidič, který přejíždí z pruhu do pruhu, musí dávat znamení o změně směru jízdy.

Česká legislativa je v tomto ohledu striktní, jasná a zřetelná

Zároveň nesmí ohrozit ani omezit vozidlo v tom pruhu, do kterého se chystá přejet. Platí zde tedy obdobná pravidla jako při jakémkoli jiném přejíždění z pruhu do pruhu. Když tedy jedete ve vnitřním pruhu a chcete vyjet ven z kruhového objezdu, musíte dávat znamení o změně směru jízdy. Současně nesmíte ohrozit ani omezit řidiče, který jede ve vnějším jízdním pruhu. Jaká jsou česká pravidla jízdy kruhovým objezdem? Při vjezdu na kruhový objezd je zakázáno upozorňovat na změnu směru. To znamená je zakázáno použít blinkr. Proč?

iZdroj fotografie: Policie ČR

Protože řidič musí jet vždy doprava, jinou možnost nemá. Jízda po kruhovém objezdu se považuje za přímou, proto se nebliká ani při projíždění rondelem. Co to znamená? No jediné, že se bliká pouze před výjezdem a při výjezdu z kruhového objezdu. A při přejíždění mezi pruhy ve vícepruhovém objezdu. Nikdy jindy. Znamení o změně směru jízdy podle § 30 zákona č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích, mluví jasně.

Ještě doplním, že je-li před kruhovým objezdem umístěná dopravní značka Dej přednost v jízdě nebo Stůj, dej přednost v jízdě, musí řidič dát přednost v jízdě všem na okružní křižovatce. Jestliže na příjezdových komunikacích do kruhového objezdu nejsou tyto značky, platí přednost zprava. Tak znovu a naposledy. Při vjezdu na kruhový objezd se nebliká. Na kruháči jen při změně pruhu. A pak při opuštění kruhového objezdu. 

Blikáte na kruhovém objezdu?

Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 14 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články