Která parkovací brzda je bezpečnější? Elektronická, nebo klasická ruční

V automobilech se v dnešní době používají různé typy parkovacích brzdových systémů. K dispozici je jak klasická „ruční brzda“, tak moderní elektrická parkovací brzda, která je poměrně složitým systémem. AutoŽivě vám poradí, jaká technologie poskytuje větší bezpečnost.

Automobilky stále častěji nahrazují obvyklou „ruční brzdu“ elektrickou parkovací brzdou. To je vcelku pochopitelné, protože nová technologie má řadu výhod. Například místo obvyklé páky, která v kabině zabírá hodně místa, má řidič k dispozici pouze malé tlačítko. To umožní ušetřit místo a umístit vedle něj, řekněme, další odkládací prostor na drobnosti. V praxi však takové řešení nemusí motoristům vždy poskytovat velké výhody.

Ruční parkovací brzda

Začněme klasickou parkovací brzdou. Jejím plusem je jednoduchost. “ručka“ má ale také nevýhody a pro začátečníka nebo zapomnětlivého řidiče je nezbytné o nich vědět. Například v zimě destičky parkovací brzdy mohou  přimrznout a pokus o jejich odtržení povede k vytržení lanka. Nebo se mohou zadřít samotné destičky. To způsobí, že se kolo vozu přestane točit. Budete muset demontovat celý mechanismus nebo zavolat odtahovku.

Zdroj fotografie: Wikimedia

Elektrická parkovací brzda

Pokud jde o elektronickou parkovací brzdu, existují dva typy. Tzv. elektromechanický, který je podobné klasickému řešení. K jeho spuštění se také používá lanko, které upíná brzdové destičky na zadních kolech. Jediný rozdíl oproti obvyklému schématu je v tom, že v kabině je místo páky nainstalováno tlačítko. Jeho stisknutím elektronika vydá signál a mechanismus zatáhne lanko parkovací brzdy. Nevýhody jsou zde podobné. V zimě destičky zamrzají a údržba elektromechanické brzdy je dražší.

Druhé řešení je mnohem komplikovanější. Jedná se o plně elektronický systém se čtyřmi brzdami a malými elektromotory. Konstrukce ukrývá malé šnekové kolo, které tlačí na blok. Síla je velká a bez problémů udrží vůz ve strmých svazích.

Zdroj fotografie: Pexels

Takové řešení umožnilo zavést automatický systém brždění automobilů, který sám aktivuje parkovací brzdu po zastavení vozu. To řidiče zbavuje nutnosti držet nohu na brzdovém pedálu při krátkých zastávkách na křižovatkách nebo na semaforech.

Nevýhody takového systému jsou však také nemalé. Například pokud se vybije baterie, nemůžete elektronickou parkovací brzdu „vypnout“. Je nutné ruční odbrzdění, které je popsáno v návodu k obsluze. Kromě toho je nutná pravidelná a náročná údržba, protože nečistoty a chemikálie na silnici nepřispívají k odolnosti mechanismů. Asi není třeba dodávat, že případná oprava elektronické brzdy bude stát nějakou tu korunu.

i

V automobilech se v dnešní době používají různé typy parkovacích brzdových systémů. K dispozici je jak klasická „ruční brzda“, tak moderní elektrická parkovací brzda, která je poměrně složitým systémem. AutoŽivě vám poradí, jaká technologie poskytuje větší bezpečnost.

Automobilky stále častěji nahrazují obvyklou „ruční brzdu“ elektrickou parkovací brzdou. To je vcelku pochopitelné, protože nová technologie má řadu výhod. Například místo obvyklé páky, která v kabině zabírá hodně místa, má řidič k dispozici pouze malé tlačítko. To umožní ušetřit místo a umístit vedle něj, řekněme, další odkládací prostor na drobnosti. V praxi však takové řešení nemusí motoristům vždy poskytovat velké výhody.

Ruční parkovací brzda

Začněme klasickou parkovací brzdou. Jejím plusem je jednoduchost. “ručka“ má ale také nevýhody a pro začátečníka nebo zapomnětlivého řidiče je nezbytné o nich vědět. Například v zimě destičky parkovací brzdy mohou  přimrznout a pokus o jejich odtržení povede k vytržení lanka. Nebo se mohou zadřít samotné destičky. To způsobí, že se kolo vozu přestane točit. Budete muset demontovat celý mechanismus nebo zavolat odtahovku.

Zdroj fotografie: Wikimedia

Elektrická parkovací brzda

Pokud jde o elektronickou parkovací brzdu, existují dva typy. Tzv. elektromechanický, který je podobné klasickému řešení. K jeho spuštění se také používá lanko, které upíná brzdové destičky na zadních kolech. Jediný rozdíl oproti obvyklému schématu je v tom, že v kabině je místo páky nainstalováno tlačítko. Jeho stisknutím elektronika vydá signál a mechanismus zatáhne lanko parkovací brzdy. Nevýhody jsou zde podobné. V zimě destičky zamrzají a údržba elektromechanické brzdy je dražší.

Druhé řešení je mnohem komplikovanější. Jedná se o plně elektronický systém se čtyřmi brzdami a malými elektromotory. Konstrukce ukrývá malé šnekové kolo, které tlačí na blok. Síla je velká a bez problémů udrží vůz ve strmých svazích.

Zdroj fotografie: Pexels

Takové řešení umožnilo zavést automatický systém brždění automobilů, který sám aktivuje parkovací brzdu po zastavení vozu. To řidiče zbavuje nutnosti držet nohu na brzdovém pedálu při krátkých zastávkách na křižovatkách nebo na semaforech.

Nevýhody takového systému jsou však také nemalé. Například pokud se vybije baterie, nemůžete elektronickou parkovací brzdu „vypnout“. Je nutné ruční odbrzdění, které je popsáno v návodu k obsluze. Kromě toho je nutná pravidelná a náročná údržba, protože nečistoty a chemikálie na silnici nepřispívají k odolnosti mechanismů. Asi není třeba dodávat, že případná oprava elektronické brzdy bude stát nějakou tu korunu.

Zdroj fotografie: Pexels

Jaký systém parkovací brzdy zvolit?

Zkušeným řidičům doporučujeme auto s klasickou pákou. Umožňuje vám snadno provádět na cestách mnoho triků a vyhnout se tak nebezpečným situacím. Elektronická „ruční brzda“ je horší také proto, že někteří výrobci umístili její tlačítko nalevo od řidiče, a pokud například ztratí vědomí, spolujezdec na něj nedosáhne. Na obranu systému však řekněme, že zastavit auto elektronickou ruční brzdou je snadné. Stačí totiž stisknout tlačítko. Brzdění pak pocitově vypadá jako zpomalení brzdovým pedálem.

Zdroj fotografie: Pexels

Jaký systém parkovací brzdy zvolit?

Zkušeným řidičům doporučujeme auto s klasickou pákou. Umožňuje vám snadno provádět na cestách mnoho triků a vyhnout se tak nebezpečným situacím. Elektronická „ruční brzda“ je horší také proto, že někteří výrobci umístili její tlačítko nalevo od řidiče, a pokud například ztratí vědomí, spolujezdec na něj nedosáhne. Na obranu systému však řekněme, že zastavit auto elektronickou ruční brzdou je snadné. Stačí totiž stisknout tlačítko. Brzdění pak pocitově vypadá jako zpomalení brzdovým pedálem.

58 lidí právě čte
Zobrazit další články
Co si myslíte o článku?
5/5 (81%) 196 hlasů
Nahlásit chybu