Kupovat ojetinu bez rozmyslu je hloupost. Poradíme, na co se zaměřit jako první

                   

Nákup auta z druhé ruky se obvykle vyplatí. Ojetiny jsou totiž výrazně levnější než nové vozy a pokud nekupujete zajíce v pytli nebo poloviční vrak, který potřebuje drahé opravy, můžete na nákupu hodně ušetřit. Před uzavřením kupní smlouvy si ovšem pro jistotu vůz nechte prohlédnout spolehlivým mechanikem, který stav auta zdokumentuje a upozorní vás na případné nesrovnalosti. U ojetých aut totiž platí známé úsloví „dvakrát měř, jednou řež“ dvojnásob.

Zkontrolujte si dokumenty a smlouvu

Divoká devadesátá léta jsou dávno pryč a s nimi i éra šmelení s bouranými či kradenými auty ze západní Evropy, ale zdravá opatrnost je stále na místě. Ověřit, zda vůz není kradený, už dnes lze snadno online. Nezapomeňte ale zkontrolovat také servisní knížku, velký i malý techničák a návod k obsluze, který byste k autu také měli dostat. Netřeba zdůrazňovat, že pokud při kontrole naleznete jakékoli nejasnosti, které není prodejce schopen uspokojivě vysvětlit, z obchodu byste měli vycouvat.

iZDROJ FOTOGRAFIE: Pixabay.com

Elektronika je základ

Ať se vám to líbí nebo ne, v moderních vozech je alfou a omegou elektronika, bez které už ani neodemknete auto, případně nenastartujete. S trochou nadsázky lze tedy říci, že je důležitější než motor. Ve vašem budoucím autě by pochopitelně neměly svítit ani problikávat žádné kontrolky a palubní deska, couvací kamery, senzory a vše ostatní by mělo šlapat jako švýcarské hodinky. Případná oprava by v závislosti na typu vozu mohla vyjít i na desetitisíce.

Testovací jízda

S autem, které se chystáte zakoupit, byste rozhodně měli podniknout testovací jízdu. A pokud možno dlouhou, během které jej budete moci vyzkoušet na dálnici i v městském provozu. Pokud zatím ještě nemáte s řízením příliš zkušeností a kupujete své první auto, nebojte se o asistenci požádat zkušeného řidiče, například příbuzného. Zkrátka někoho, kdo pozná, zda se auto chová tak, jak by mělo. Při správné testovací jízdě byste měli myslet na všechny mechanické prvky vozu:

  • Motor a zvuky, které vydává
  • Převodovka a řazení
  • Účinnost brzd
  • Stav volantu a pedálů
  • Zda auto „necuká“ nebo „netáhne ke straně“
iZDROJ FOTOGRAFIE: Pixabay.com

Maličkosti, které byste také měli mít na paměti

Kromě podstatných věcí, o nichž jsme psali v předchozích odstavcích, pro vás máme ještě několik tipů na maličkosti, na které byste se také měli zaměřit. Můžete si tak později ušetřit spoustu starostí.

  • Pásy, zejména na předních sedadlech, mohou být na starších vozech opotřebované. Pokud nejsou v nejlepší kondici, mohou napovědět o ostřejším stylu jízdy předchozího majitele.
  • Pojistky a světlomety by měly být originální. Jsou-li vyměněné za levnější náhradní díly, je dobré tuhle skutečnost promítnout do kupní ceny.
  • Čalounění by mělo být čisté, bez jakýchkoli skvrn či stop po zápachu, například po transportu psů a jiných čtyřnohých mazlíčků. Pozor, chlupáče často jejich majitelé vozí také v kufru. V letním parnu můžete být nemile překvapeni odérem, který váš vůz vydává, přehlídnete-li při předávání auta nějaké znečištění.

Auto by nemělo být nikde poškrábané. Tohle je obvykle spíše kosmetická vada, pokud je však karoserie nejen poškrábaná, ale také promáčklá, pravděpodobně bylo auto někdy v minulosti alespoň lehce bourané. Pokud událost neřešila policie ani pojišťovna a oprava proběhla svépomocí, nebude pochopitelně zaznamenána v servisní knížce.

Potřebujete půjčit vůz?

Autopůjčovna Praha OneTwoGo

Diskuze Vstoupit do diskuze
142 lidí právě čte
Autor článku

Daniel Hamžík

Zobrazit další články