Zanedbané výměny oleje

I ten největší lajdák by měl na svém autě dělat alespoň následující: měnit pneumatiky a brzdy, doplňovat vodu do ostřikovačů, dbát na STK / EK a především měnit motorový olej! Je třeba držet se toho, co doporučuje výrobce auta a “nepřešvihnout” výměnu oleje o „pár tisíc kilometrů“. Zejména u starších aut by měly být intervaly výměny oleje častější, zamezíte tím rychlejšímu opotřebení komponentů motoru. Pokud vám předchozí majitel říká, že olej měnil tak, jak uznal za vhodné, je to varovný signál. A pokud od něj auto i tak koupíte, okamžitě s ním jděte na výměnu oleje. Nejlépe i toho v převodovce, protože na tu se zapomíná nejčastěji.

Ignorování výstražných kontrolek

„Ta kontrolka motoru tam svítí, ale vím co to je, nic vážného,“ slyšíme poměrně často. Ano, je pravda, že majitel dobře ví, že po přepálení softwaru jeho auta začala kontrolka svítit, protože ten software hledá vířivé klapky, které na motoru vůbec nejsou. Ale když už jednou ta kontrolka svítí, nemá řidič šanci zjistit, zda se mezitím na motoru nevyskytla další chyba.

Filtr pevných částic není manýry ekologů!

Naftová auta bez filtru pevných částic PDF jsou na našem českém a polském trhu fenoménem.

Automomatické převodovky jsou na našem trhu již dostatečně dlouho na to, aby se začaly projevovat jejich typické poškození v důsledku špatného používání a také přirozeného opotřebení. Výměna kompletu automatické převodovky na starší Škodě Octavia vyjde i na 70 000 Kč, proto je dobré vědět, jak s ní předchozí majitel pracoval. Není dobré, když řidič příliš rychle přeřazuje z P přes R a N do D a také není vhodné, aby při každém zastavení auta vyřadil do neutrálu. Automatické převodovky sice fungují na stejném principu jako ty manuální, mají však odlišnou konstrukci, odlišné zpracování. Časté přeřazování jim neprospívá. Netřeba zapomínat na výměny oleje v převodovce, jako optimální interval se uvádí 60 tisíc kilometrů.Vášniví naftoví příznivci nadávají na to, že se filtr pouze zbytečně zanáší a stojí peníze, tak ho vymontují. A že jim pak auto kouří jako zkažený traktor, to jim už nevadí! Při koupi naftového auta vždy sledujte, jestli má to auto DPF, případně zda nemá zaslepený EGR. Na zaslepení sice jen tak pohledem nepřijdete, pro jistotu si tedy alespoň žádejte upřímnou odpověď.

Šetření na servisu podvozku

Nesprávné tlumiče ohrožují pevnost celého podvozku a snižují bezpečnost. Zvýšená vibrace v důsledku sil působících na vozidlo způsobuje oslabení jeho konstrukce, což může vést k rychlejší korozi a také k poškození celé řady komponentů. Pouzdra, tlumiče, pružiny, to vše sice stojí peníze, ale mít v autě předepsané a správně dimenzované součástky by měla být povinnost!

Pozor na závodníky s opotřebovanými brzdami, tlumiči, spojkou a pneumatikami

Wannabe závodníci na Dacia a starých škodovkách umí být opravdu nešetrní. Ukázat se před místní modelkou je přece důležitější než bezpečnost a spolehlivost vozu. Okamžité akcelerovaná, kopání do brzdy a vytáčení studeného motoru do vysokých otáček, na to nejsou zcela stavěny ani sportovní auta, a vůbec ne civilní. Hrozí zrychlené opotřebení komponentů motoru, riziko jeho poškození a tedy znehodnocení celého vozidla.

Časté mytí v zimě škodí? Právě naopak!

Naše cesty jsou v zimě solené, což poškozuje karoserii a podvozek. Mytí je třeba právě v zimě, navíc když sněží. O poškození laku se nemůžeme ani bavit, pokud auto myjeme s rozumem. Netřeba zapomínat na čistotu podvozku a když prodávající tvrdí, že auto dával mýt pouze v létě a na jaře, věnujte prohlídce podvozku zvýšenou pozornost.

Mytí auta je v zimě o to důležitější, že se v našich končinách cesty zbavují sněhu chemicky.

Pochopitelně, existuje i řada dalších kritérií, které byste měli při koupi ojetého auta odsledovat. Především to, zda na jeho karoserii nejsou viditelné znaky napovídající o opravě po havárii, auto má mít v pořádku papíry, vypořádání vlastníka a tak dále.