Koupě ojetého auta je pro většinu z nás jedinou možností, jak se bez enormních dluhů dostat k vozidlu, které splní naše požadavky. Často si ojetá auta vybíráme i na základě výsledků v crash testech. Plný počet hvězdiček od EuroNCAP je jako balzám na duši. Pět hvězd dosahují nejmodernější automobily díky množství bezpečnostních prvků počínaje tuhostí konstrukce, správně nastavenými deformačními zónami, airbagy a dnes i množstvím aktivních asistenčních systémů. Zatímco na pevnost konstrukce se můžeme spoléhat pouze v případě pokud víme, že auto nebylo havarované, respektive pokud i bylo, bylo kvalitně opravené (závažnější opravy vědí obvykle zajistit pouze autorizované servisy). Jenže ani jedno ze současných hvězdičkami ověnčených automobilů by v crash testech neobstálo, pokud by mělo deaktivovány airbagy.

Airbag je významným prvkem bezpečnosti automobilu, který se ale motoristé zvykli podceňovat. Najdou se i tací, kteří volí jednodušší deaktivaci celého systému nebo jiné finty před nákladnou výměnou řídící jednotky. Právě kontrola funkčnosti airbagu při koupi ojetého vozu může předejít nepříjemnostem ze samovolného vystřelení nebo naopak nefunkčnosti vzduchového polštáře.

Řeknete si, nač by někdo deaktivoval airbagy? Nuž například protože uvedení auta do původního stavu po nehodě může být pro podvodníka příliš drahé a „nevyplatí“ se mu opravovat vystřelené airbagy (vždyť nejde o jeho život) a zvolí jednodušší řešení.

Řídicí jednotky nechávají nezodpovědní motoristé ve snaze ušetřit místo výměny reaktivovat, což má za následek samovolné vystřelení airbagu bez příčiny. Často se stává i to, že majitel nechá řídicí jednotku airbagů deaktivovat, tak jakoby vzduchové polštáře nebyly v autě nikdy namontovány. Místo nich použije kryt vypadající jako originální airbag..

Nejčastějším problémem vyplývajícím z nadměrného užívání vozidla nebo chybné konstrukce je špatný kontakt svorkovnic drátových svazků okruhu řízení airbagů. Většina těchto problémů bývá v kabelových svazcích ve dveřích nebo s připojením elektrického svazku pod sedačkou řidiče a spolujezdce. Tyto poruchy rozsvítí červenou kontrolku airbagu na přístrojové desce. Řidič by neměl otálet a navštívit servis.

Kontrola vzduchových polštářů probíhá připojením diagnostického přístroje. Využívané jsou i levné přístroje z Číny, které však mohou při načítání chybového hlášení řídicí jednotky aktivovat jeden z bezpečnostních prvků nebo zablokovat řídící jednotku vlivem neaktivního softwaru. Diagnostickým přístrojem jsou vyčtené hlášení řídicí jednotky a na základě nich servis provede kontrolu příslušných komponent. Pokud je chybové hlášení bez chyb, měl by být systém plně funkční.

Životnost airbagů je odhadována na 10 až 15 let. Na tento údaj se raději nespoléhejte, pokud vám airbag nevystřelí, pojišťovna se vám může otočit zády. Kontrola airbagů by měla být součástí celkové údržby automobilu, pokud však pravidelně navštěvujete servis, který postupuje podle pokynů výrobce, neměli byste se obávat.

Jak airbag funguje?

V automobilu jsou rozmístěny sledovací zařízení citlivé na prudké zpomalení, které pokud překročí určitou razanci, je okamžitě vyslán signál řídící jednotce airbagu. Ta zapálí hnací náplně příslušných polštářů, které se nafouknou dříve než tělo řidiče narazí na volant.