Kvíz: Co netušíte o české legendě Zetor? 7 otázek, které zvládnou jen fajnšmekři. Troufnete si na 100% správnost?

Jedna z nejznámějších českých značek právě neprožívá nejlehčí období. Znalosti o její dechberoucí historii i přítomnosti si můžete ověřit v kvízu AutoŽivě.cz

i Zdroj fotografie: Zetor
                   

Je v Čechách jen málo značek, které zná a dokáže během vteřiny identifikovat téměř každý. A nemusí se vůbec jednat o milovníka čtyř kol, či dokonce „petrolheada”, pro něhož jsou auta vším. Naopak. Jasnou představu o značce a jejích produktech má v tomto případě každý zemědělec, statkář, agrotechnik – ale i student každé zemědělské školy. Ano, bavím se pochopitelně o nejznámějších českých traktorech – Zetor. Pojďme se na některé fascinující momenty podívat s kvízem AutoŽivě.cz společně.

Jak dobře znáte české traktory? Vyzkoušejte své znalosti!

1) První dvouválec o objemu dvou litrů v modelu Zetor 25

Zetor byl oficiálně založen v srpnu roku 1946, přesto se první model trakoru (Zetor 25) začal vyrábět již těsně po skončení války, kdy první funkční model byl vyroben 14. listopadu 1945. Prvních šest traktorů pak bylo slavnostně odevzdáno 15. 3. 1946, za měsíc bylo vyrobeno dalších 50 kusů. Číslice „2” v typovém označení znamenala počet válců, dvoulitrový (přesněji 2 078 ccm) dvouválec byl v tomto případě poháněn:

Přihlaste se k našemu newsletteru a mimo jiné získáte možnost účastnit se soutěže a mít přehled o dalších nabídkách našich partnerů. Soutěž je pouze pro aktivní odběratele novinek.

  • a) benzínem,
  • b) naftou,
  • c) s ohledem na kritický nedostatek paliv po válce byla k dispozici i verze schopná provozu na obě paliva + dřevoplyn.

2) Jednoválec s nezvyklým počtem rychlostí

Následoval model 15, který si vystačil dokonce s jednoválcem, což dnešní optikou vypadá téměř neuvěřitelně. Výkon jednoválce o objemu 1,6 litru byl 11 kW (15 koní), čili zhruba tolik, jako mají mnohé dnešní motocykly kubatury do 125 ccm. Kolik převodových stupňů ale nabízel traktor Zetor 15:

  • celkem 9 (7 vpřed a 2 vzad),
  • celkem 8 (6 vpřed a 2 vzad),
  • celkem 7 (6 vpřed a 1 vzad).

3) Poprvé UŘ jako Unifikovaná řada, efektivnější konstrukce i výroba

Od roku 1957 se v rámci plánovaného hospodářství přešlo na modely „UŘ”, tzv. Unifikovanou řadu, kdy různé typy traktorů sdílely nemálo společných komponentů. V té době se také začalo dělit značení traktorů s číslovkou 11, nebo 45 na konci (typicky 2011, 3011, 3045, 4045 apod.) Co tato dvě čísla znamenají a jaký je mezi modely takto značenými zásadní rozdíl?

  • a) číslice 11 značí pohon pouze zadní nápravy, 1+1 = 2 poháněná kola,
  • b) číslice 11 značí jednodušší provedení podvozku,
  • c) číslice 45 značí přeplňování motoru.

4) Zetor Crystal znamenal naprostou revoluci a přiblížil se světové (!!!) špičce

Smutně proslulý „revoluční“ rok 1968 přináší i jednu pozitivní revoluci: do výroby se konečně dostává i typ Crystal, posouvající Zetor mezi přední světové výrobce traktorů. Není tajemstvím, že jedny z prvních kusů byly okamžitě objednány na export a údajně skončily za branami konkurenční firmy, jejíž modely nejčastěji nosí zeleno-žlutou barevnou kombinaci. Krom bezpečnostní kabiny odolné proti převrácení zaujal i světový rekord v nízké hladině uvnitř. Hlasitost se tehdy povedlo dostat pod:

  • a) 89 dB,
  • b) 85 dB,
  • c) 79 dB.

5) První šestiválec a první opravdu robustní traktor z brněnské továrny

Rok 1975 znamenal první šestiválec a model 12011/12045, který se i díky sebejistým rozměrům (viz infobox) stal okamžitě favoritem celé výrobní řady. Dle klasického schématu první číslice znamenala výkon motoru v koních, v tomto případě již tedy zcela dostačujících 120 koní. Z jakého objemu motoru však tento výkon pocházel?

  • a) 6,8 litru,
  • b) 4,0 litru,
  • c) 5,0 litru.

Rozměry šestiválcové řady Zetor 12011/12045

  • Rozvor: 2 695 mm
  • Rozchod: P/Z 1 700/1 725 mm
  • Rozměry: 4 280 x 2 160 x 2 425 mm
  • Světlá výška: 425 mm
  • Pneumatiky: P/Z 14,90-24/18,40-34
  • Hmotnost: 5 720 kg (12045)

6) Spolupráce s odvěkým rivalem a montáž v Mexiku

Málo se ví, že v letech 1993–1996 probíhala spolupráce s jedním největších konkurentů Zetoru, který se kvůli smluvním podmínkám musel na tuto dobu dokonce stáhnout z celého latinskoamerického trhu. Během platnosti smlouvy je prodáno celkem 6 500 traktorů a montáž probíhá také v konkurenčním montážním závodu v Mexiku. A Zetory také změnily barevné schéma na těchto trzích. Šlo o spolupráci se značkou:

  • a) New Holland,
  • b) John Deere,
  • c) Claas.

7) Italské studio navrhlo opravdu působivý design

Jednou z posledních novinek je nový designový styl „ZETOR by Pininfarina”, který byl do roku 2020 aplikován na všechny modelové řady užitkových traktorů. Nutno dodat, že rukopis mistrů oboru od Pininfariny moravským traktorům opravdu sluší a vrací je zpět do společnosti (minimálně) evropské špičky. Dokážete odhadnout, kolika rychlostmi disponuje nejnovější Crystal Zetor by Pininfarina?

  • a) 10 vpřed, 5 vzad,
  • b) 16 vpřed, 4 vzad,
  • c) 30 vpřed, 30 vzad.

Uspěli jste? Otázky nebyly jednoduché, a pokud jste odpověděli správně minimálně na polovinu otázek, můžete se považovat za znalce Zetoru! Držme palce, aby se i v nynější složité době povedlo zachovat tradici a značka Zetor pro další generace znamenala to, co pro nás: robustnost, dostupnost a spolehlivost.

Správné odpovědi

  • 1b – naftou
  • 2c – celkem 8 (6 vpřed a 2 vzad)
  • 3a – číslice 11 značí pohon pouze zadní nápravy, 1+1 = 2 poháněná kola
  • 4b – 85 dB
  • 5a – 6,8 litru
  • 6b – John Deere
  • 7c – 30 vpřed, 30 vzad

Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Michal Sztolár

Michal Sztolár je novinářem webu AutoŽivě.cz od dubna 2022. V předchozí více než dvacetileté praxi se věnoval zejména problematice dovozu ojetin a jejich vlivu na vozový park ČR, konstrukci automobilů a postupnému přechodu od funkčních a technicky precizních k řešením méně dokonalým, avšak splňujícím normativy EU. Aktuálně se specializuje na automotive jako výrobní obor, porovnávání užitné hodnoty starších a nových vozů stejně jako na aktuální problémy, spojené s nezvládnutým přechodem k elektromobilitě.

Zobrazit další články