Legendární Lada je zpátky, tahle z roku 1984 dobyla Rallye Dakar a všem vytřela zrak

Přestože na účastníky legendární Dakarské rallye čekají písečné duny, ostré skály a úmorné vedro, upravenou vítěznou Nivu tým testoval v třeskutých mrazech na Sibiři.

i Zdroj fotografie: Lada
                   

Kdo by neznal populární sovětské automobily Lada, které se v sedmdesátých a v osmdesátých letech dvacátého minulého století staly symbolem moderního městského života i v Československu. Mohlo by se zdát, že je značka už dávno za zenitem, ale to je omyl. Lada je držák. Na legendární Dakarské Rallye letos vyhrál kategorii classic švýcarský tým právě s Ladou, kterou si otestoval na Sibiři. Model Niva, který všem vytřel zrak, je téměř třicet let starý.

Stařičkou Nivu našli v Novosibirsku

Soukromý švýcarský Niva Red Legend Team v cíli slavného maratonu v Saúdské Arábii slavil prvenství v kategorii classic. A klíčovým členem posádky byl automobil SUV Lada Niva z roku 1984. Pilot týmu Mario Jacober vůz objevil při návštěvě příbuzných své ruské manželky v Novosibirsku. Zaujalo ho, že tam je spousta starých vozů Lada Niva v provozu a řekl si, že když vydrží tamní mráz a psí počasí, zvládne i písek a vedra na Dakaru. Tak vůz, který měl najeto 82 tisíc kilometrů koupil a přestavěl na rallyeový speciál.

Zobrazit příspěvek na Instagramu

Příspěvek sdílený NIVA RED LEGEND (@nivaredlegendteam)

Hlavní změny se dotkly karoserie, interiéru, chladicího systému motoru. Samotný motor, převodovka, odpružení a brzdový systém vozu zůstaly standardní. Označení modelu se pak dostalo i do názvu celého týmu Niva Red Legend v duchu osmdesátých let, kdy se Nivy ještě aktivně účastnily Dakarské Rallye. Při ikonickém závodu pilot Mario Jacober i navigátor Sladan Milič pak ocenili spolehlivost svého speciálu. Na start veteránské kategorie classic se postavilo celkem 134 automobilů a 18 kamionů.  

Tovární tým Lada Sport na obzoru

Niva se nezalekla písku, kamenů, asfaltu ani úmorného vedra a přívalových dešťů. Na trase posádka nemusela řešit žádné vážné poruchy svého ruského parťáka. „Naší posádce se podařilo splnit si sen a absolvovat rallye až do konce. Vždyť na Dakaru není hlavní ani vyhrát, ani se umístit na stupních vítězů, ale dojet do cíle. A za to vděčíme naší Ladě Niva,“ řekl pilot Jacober. Mimochodem Lada Niva je až pozdější název modelu, který původně v roce 1984 nesl označení VAZ-2121.

Vítězství na prestižním závodu je důkazem, že Lada není mrtvá značka. Prezident automobilky AvtoVAZ, která první Ladu představila v roce 1970, Nicolas Maure naznačil, že na obzoru může být i nový tovární tým. „Byl to opravdu vzrušující a emotivní závod. Tleskám profesionalitě pilotů Niva Red Legend Teamu a našemu legendárnímu SUV. Upřímně doufám, že v dalších ročnících Rallye Dakar uvidíme ještě více účastníků s ikonickou Nivou Legend a jednou třeba i tovární tým Lada Sport,“ uvedl.

Zdroj: Lada, Dakar

Diskuze Vstoupit do diskuze
70 lidí právě čte
Autor článku

Jaroslav Novčák

Zobrazit další články
ArmádníZpravodaj.cz
ArmádníZpravodaj.cz
Kdo sleduje a poslouchá? Seznamte se, špionážní letadla, která bdí nejen nad Ukrajinou. Zaregistrovala i raketu, co zasáhla Polsko
Události247.cz
Události247.cz
Slabé stránky Rusů odhaleny: Ukrajinci jsou připraveni rozdrtit Putinovu armádu napadrť
VědaŽivě.cz
VědaŽivě.cz
Psi, kteří žijí nejkratší dobu: Jedno z nejoblíbenějších plemen může být lidským společníkem pouze 4,5 roku
adbz.cz
adbz.cz
Utajené tlačítko na myčce ušetří hromadu peněz. Bohužel většina lidí nečte manuály, a tak o něm nemá tušení