Lancia vzkazuje: pohádka nekončí. Legendární italská značka teď balancuje nad propastí – zdá se však, že i tento příběh může mít nečekané pokračování. Opravdu?
Zřejmě nebudu sám, kdo v posledních měsících (či spíše již letech) registruje, že nejen italská Alfa Romeo má problém. Tou další značkou z Apeninského poloostrova, která balancuje nad propastí, je Lancia. Jak se to vůbec mohlo stát? Výrobce řady sportovních i luxusních legend, kdysi neohrožený vládce světa rallye, dost dobře netuší, co bude v roce 2026. Všechny dosavadní pokusy selhaly, přestože koncern Stellantis oficiálně deklaroval závazek značku zachránit a nenechat ji padnout. Opravdu? Pojďme se na ten „Italian job“ každopádně podívat společně.
Lancia jako neohrožený vládce rallye. Bude to ale stačit?
Historie Lancie je přitom plná slávy, zejména v motorsportu. Jako letitý fanoušek rallye nemohu zapomenout na první setkání s „plackou“ Stratos, ze které jsem byl tehdy (bylo mi nějakých 12, trávil jsem roky v léčebně a všechny možné „angličáky“ zřejmě již tehdy formovaly moji dnešní profesi) zcela unešen. Bílo-zeleno-červené válečné zbarvení Alitalia a ikonické tvary zůstanou v paměti myslím každého kluka nebo muže, kterému není vůně benzínu cizí. A Stratos nebyl samozřejmě jediný.
V 80. letech totiž Lancia naprosto ovládla světovou rallye scénu. Stačí vyjmenovat tituly mistra světa značek v rallye: 1980 (právě Stratos HF), 1983 (úchvatná Lancia 037 Rally) a naprosto výjimečná Delta Integrale v různých vývojových fázích, která získala tituly v letech 1987, 1988, 1989, 1990, 1991 a 1992. Šest titulů mistrů světa v řadě! To je u jedné jediné značky i dnes něčím zcela fenomenálním. Právě Delta Integrale má dodnes mezi nadšenci kultovní status a její hodnota na trhu s youngtimery stále roste.
Jenže. Světská sláva, polní tráva, jak říkáme my Češi. Přestože záštita slavného jména a bohatá minulost zůstávají, současnost je citelně méně optimisticky růžová. Modelová řada je totiž extrémně omezená – v posledních letech se Lancia orientovala jen na domácí italský trh s malým hatchbackem Ypsilon, který sám o sobě nemá potenciál změnit osud značky. Modernizace i avizovaný nový model (chystaná nová Ypsilon) sice dává fanouškům naději, ale otázkou zůstává, zda bude stačit k výraznému obratu.
Náš první porevoluční prezident měl velmi dobrý vkus
Pro české motoristy má značka i zajímavou hloubku díky jednomu netradičnímu příběhu z devadesátých let. Prezident Václav Havel, známý svým vytříbeným vkusem a neobvyklými rozhodnutími, si jako svoje soukromé auto pořídil Kappu, ve verzi 2.0 Turbo s motorem o výkonu 152 kW. Jak českému tisku potvrdil v roce 1997 jeho tehdejší mluvčí Ladislav Špaček (Mladá fronta DNES), Havel Kappu vnímal jako spojení elegance, komfortu a decentního luxusu, což přesně odpovídalo jeho stylu.
Tato volba byla ve své době chápána téměř symbolicky – šlo o gesto odlišnosti oproti zavedeným německým limuzínám politiků. Mimochodem Havlova Kappa je nyní v majetku jednoho kladenského prodejce vozů a měl jsem to štěstí si ji „osahat“ a sednout si do ní. Ano, je nádherná, žel zachovalých vozů je v Evropě již jen pár. Kladu si dnes otázku: Přinesou nová partnerství v rámci Stellantisu a oživená modelová paleta opravdu návrat slávy, nebo bude Lancia už navždy jen stínem legend, které stvořila?
Pokud se něco zásadně nezmění, nemá Lancia myslím moc šancí
Za klíčové považuji skutečně odvážné a kvalitní nové produkty (nejen „přeznačkované“ Fiaty nebo Peugeoty, jak to právě Stellantis ve velkém praktikuje), které budou umět navázat na odkaz Stratosu, Themy, Delty, Kappy a dalších legend. Odpověď dali sami zástupci Stellantisu – pouze čas a trh ukáží, jestli je možné vystavět novou budoucnost na základech tak silné historie. Naděje ještě není ztracena – a já doufám, že Lancia dostane šanci zazářit znovu. Ostatně, jak to vidíte vy? Má Lancia dostat ještě šanci? Nebo pro ni není v dnešním světě už místo?