Čínský elektromobil za 298 900 Kč jde dobýt EU: Za 58 minut si ho objednalo 15 284 lidí. Kdy zaplaví i české silnice?

Čínský Leapmotor B10 dokázal nemožné. Za necelou hodinu si ho objednalo přes 15 tisíc lidí a teď míří do Evropy, kde by mohl díky cenovce pod 300 tisíc korun pořádně zamíchat trhem.

i Zdroj fotografie: JustAnotherCarDesigner / Creative Commons / CC-BY-SA
                   

V redakci AutoŽivě jsme se už dávno shodli, že elektromobilita se nevyhne nikomu. Tentokrát máme ale na stole žhavou novinku z Číny: Leapmotor B10. Přiznám se, že když jsem četl, že za první hodinu předprodeje tenhle elektrický SUV dostal přes 15 tisíc objednávek, musel jsem si to číslo přečíst několikrát. Ano, čtete správně, za jedinou hodinu!

Evropa na obzoru, Polsko ostrouhalo

Leapmotor se spojil se Stellantisem a chtěl vyrábět model B10 v Polsku. Jenže politika si zase jednou zahrála na stopku, a tak výroba nakonec zamíří do Španělska. Automobilka má přitom ambiciózní plán otevřít do konce roku 2025 více než 250 evropských prodejních míst. Na české silnice se zatím B10 nechystá, ale něco mi říká, že je to jen otázka času.

Přihlaste se k našemu newsletteru a mimo jiné získáte možnost účastit se soutěže a mít přehled o dalších nabídkách našich partnerů. Soutěž je pouze pro aktivní odběratele novinek.

Leapmotor B10 přijíždí se dvěma verzemi elektromotorů: slabší varianta má výkon 132 kW, ta výkonnější rovnou 160 kW. Baterie pak nabídnou kapacitu 56,2 kWh nebo 67,1 kWh, což podle čínského standardu CLTC znamená dojezd až 600 kilometrů. A kdo si potrpí na sprint, bude nadšený: silnější verze zvládne stovku za 6,8 sekundy. Cena začíná někde kolem 13 600 USD (asi 300 000 Kč). Co si budeme povídat, tohle může na českém trhu elektromobilů hodně zamíchat kartami.

Výbava skoro jak z budoucnosti

Když jsem se poprvé podíval dovnitř Leapmotoru B10, měl jsem pocit, že sedím v mnohem dražším autě. Luxusní 14,6palcový dotykový displej, zvuk jako z koncertní síně díky 12 reproduktorům a panoramatická střecha skoro dva čtvereční metry velká. Největší bomba je ale rozhodně LiDAR senzor – něco, co obvykle najdete v autech za několikanásobek ceny. A co nabíjení? Z 30 % na 80 % to Leapmotor zvládne za pouhých 19 minut.

V redakci AutoŽivě máme jasno. Leapmotor B10 může být skutečný „game changer“. Kombinace příznivé ceny, výborného dojezdu a prémiové výbavy dělá z tohoto SUV hodně zajímavou alternativu k evropským stálicím. Jestli Leapmotor zvládne nároky evropského trhu, máme se na co těšit.

Čím si Leapmotor B10 získal tolik lidí?

Za masivním úspěchem nestojí jen příjemná cenovka, ale i prémiová výbava, kterou jinde najdete za mnohem vyšší částky. V redakci se shodujeme, že Leapmotor vyhrává hlavně díky technologiím, jako je LiDAR, ultrarychlé nabíjení nebo moderní interiér. A přiznejme si, že moderní design, který se nebojí být trochu jiný, má taky něco do sebe.

Leapmotor B10 ukazuje, že elektromobily nejsou jen drahé hračky pro horních deset tisíc. Právě naopak, dostupná cena a bohatá výbava znamenají, že elektromobilita může být dostupná opravdu pro každého. Jestli se čínskému výrobci podaří úspěšně expandovat do Evropy, může to znamenat zásadní změnu i u nás.

Co říkají první majitelé?

Ohlasy majitelů z Číny mluví jasně: Leapmotor B10 je praktický, pohodlný a překvapivě živý. Na místních fórech se objevují pochvaly hlavně na dlouhé cesty, intuitivní ovládání infotainmentu a prostornost interiéru, která překonává očekávání. Majitelé oceňují, že za cenu běžného auta získali pocit prémiového SUV. V redakci AutoŽivě tohle všechno pozorně sledujeme a zatím to vypadá, že Leapmotor B10 je trefa do černého nejen na papíře, ale i v reálném provozu.

Budeme dál bedlivě sledovat, jestli se tenhle sympatický čínský elektromobilista neukáže i u nás v Česku. Protože mám pocit, že by mohl místním elektromobilům docela solidně zatopit. A upřímně? Už se na něj docela těším.

Diskuze Vstoupit do diskuze
118 lidí právě čte
Autor článku

Martin Sedláček

Vyučil se automechanikem a tuto práci také dlouhé roky provozoval. Pak se na čas přesunul do oblasti profesionální dopravy, řidičák má v podstatě na vše, co se dá u nás legálně řídit. Po několika letech za volantem nákladního auta se vrátil zpět k původní profesi, kterou už dělá spíše z pozice vedoucího dílny. Má tak čas na redakční a publikační činnost i osvětu v oblasti automobilové techniky.

Zobrazit další články