„Tohle jste v autě mít neměl.“ Policie teď za tuto chybu odebírá techničáky. Kontroly již probíhají

Zadržený techničák, povinná STK k tomu, a navíc jako „bonbonek“ pokuta 18 000 Kč. A za co? Pokud jsou místo homologovaných žárovek na autě LED.

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

Hned v úvodu jedna věc, tohle se přímo netýká naší legislativy, i když o té také budeme hovořit. Ale v rámci evropského prostoru je třeba vědět, co se děje u sousedů. Konkrétně v Polsku. Jestli do Polska jezdíte často na nákupy, nebo tam dokonce bydlíte, mějte na paměti, že polští policajti upřímně alergicky reagují na nehomologované osvětlení. Nejčastější problém? LEDky jsou v Polsku zakázané, ale polští řidiči je milují. O průšvih si koledujete i ve chvíli, kdy do země levného zboží dorazíte s upravenými, zatmavenými světlomety.

Světla mohou být na autě různá, vždy jen homologovaná

Údaje z polských STK mluví bez obalu. Světla vozů křižujících tamní cesty jsou v bídném stavu. Když nějaké auto neprojde technickou, ve 40 % případů za tím stojí zrovna nevyhovující osvětlení. Důvody? Prasklé žárovky, vlhkost, odfláknutá instalace, všelijaké nepovolené úpravy. A právě nehomologovaná světla, která dokážou oslnit protijedoucí řidiče. V Polsku se tohle řeší dost razantně. Drtivá většina řidičů si stěžuje, že je pálí do očí reflektory protijedoucích aut. Nejde jen o bezohlednost a zapnutá dálková, v 70 % případů za to mohou nehomologovaná světla. Z velké části podomácku zbastlená řešení, která dovedou ostatním za volantem udělat peklo na zemi.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Nedivím se, že po tom polští policajti tak pasou. Chápu je a souhlasím. Důvodů, proč si polští řidiči shánějí LEDky, je víc. Tamní vozový park je dost přestárlý, takže světla často nemají potřebný výkon. Jenže bída se slabými světly netrápí jen staré křápy, ale i nová auta. Obzvlášť základní výbavové verze. Poláci proto nahrazují své halogenové žárovky za LED světla. Která ale mají úplně jinou geometrii a fotometrické parametry, což obvykle vede k mizernému rozložení světla na vozovce a k oslňování ostatních řidičů.

Policie nezná slitování, pokuta a problém s STK je aktuální

S ohledem na výše uvedené počítejte s tím, že když vás v Polsku zastaví hlídka, v rámci kontroly technické způsobilosti vozu se zaměří i na stav vašich světlometů. Nezapomeňte také, že v sousední zemi stejně jako u nás platí povinnost svítit 24 hodin denně. Jakmile polská policie odhalí, že jezdíte s nelegálním, nehomologovaným řešením reflektorů, začne konat. Když bude splněna podmínka „závady, kterou není možné odstranit na místě kontroly“, klidně vám zadrží technický průkaz a napaří pokutu 18 000 Kč. Techničák vám vrátí teprve ve chvíli, kdy úspěšně absolvujete technickou prohlídku.

iZdroj fotografie: Policie ČR

Pozor i na různé fólie pro ztmavení světlometů, které snižují účinnost osvětlení. Ani to u polských policejních složek neprojde s pochopením. Byť situace v Česku možná není tak vyhrocená jako v Polsku, nehomologované osvětlení je problém i u nás. V českých podmínkách není výjimkou, že řidiči nahrazují standardní halogenové žárovky nelegálními LED náhradami. Nebo své vozy různě ladí, což pak končí oslněním ostatních účastníků silničního provozu. Policie ČR se na osvětlení také zaměřuje.

Auto může být v extrému i odstaveno, řidič z místa neodjede

Sice nemá technologii, jak vše na místě přesně změřit. Ale znepojízdnit vozidlo nebo ho poslat na STK samozřejmě může. Podle českých předpisů hrozí za nevyhovující osvětlení na místě pokuta do 2 000 Kč. Ve správním řízení se suma může vyšplhat ještě výš. Pokud se prokáže závažná technická závada? Třeba výrazně špatné seřízení nebo zcela nevyhovující světelný zdroj? Jak jsem řekl, pak mohou policisté řidiči zakázat pokračovat v jízdě, dokud nedostatky neodstraní. V praxi to není jen pokuta, ale i časová prodleva. Řidič se musí postarat o nápravu ještě předtím, než vůbec může pokračovat v cestě.

Máte světla v pořádku?

Zdroj: Compass, Europa
Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 14 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články