Když si jako dítě skládal auta z Lega, netušil, že jednou bude navrhovat modely, které obdivuje celý svět. Milan Reindl dnes tvoří pro samotné Lego i Mercedes a dokazuje, že vášeň pro detail může otevřít dveře až do Dánska.
Upozorňujeme čtenáře, že následující text a komentář je publicistickým článkem, který obsahuje soukromý názor autora.
Je to fenomén. Já bohužel jako dítě tuhle stavebnici neměl. Škoda. Škoda, protože mám rád auta a myslím, že máloco dokáže propojit automobilovou vášeň s dětskou radostí tak přirozeně jako kostičky Lego. V redakci AutoŽivě myslím všichni máme Lego rádi, bez ohledu na věk. O to zajímavější je příběh člověka, který vnesl do stavebnice českou stopu. Příběh se pojí s českým tvůrcem, který si svou pečlivostí a citem pro proporce získal pozornost i u těch, kdo berou automobilový design smrtelně vážně.
Je to víc než jenom stavebnice, je to sen každého kluka
Není to žádný rychlokvašený zázrak jedné fotky na sociálních sítích. Ale systematická práce, za níž stojí hodiny ladění, hledání řešení, a hlavně schopnost přenést charakter skutečného vozu do limitů daných danou stavebnicí. Výsledek? Novinka, na kterou zareagovali v Mercedesu způsobem, který by ještě před pár lety působil jako pohádka. Takovým nadšencem je i jeden z mála Čechů, kteří se dostali přímo do dánského sídla výrobce Lego v Billundu. Mluvím o Milanu Reindlovi. O designérovi, jenž dnes stojí za jednou z nejzajímavějších stavebnic světa.
Pokud vím, tak Reindl pracuje u Lega od roku 2012 a jeho první „velkou“ sadou byla helikoptéra 42020. Malý, ale významný krok směrem k tomu, co přišlo dál. Jde mi o auta. Dnes má již tento konstruktér stavebnic za sebou třeba modely jako Land Rover Defender či Ford GT. Tedy „auta“, která baví nadšence aut i dospělé stavitele. Pod jeho rukama vznikla stavebnice Mercedes‑Benz G 500 Professional Line v řadě Lego Technic. Tu, pokud se nepletu, společně s Mercedesem vymysleli tak, aby i náročný fanoušek automobilů musel uznat, že tady nejde o nějakou hračku.
Z hračky pro malé chlapce se stanou hračky pro velké chlapy
Zaznamenal jsem vyjádření a rozhovory, kde Milan Reindl odhalil s osobním nadšením to, že to není jen stavění pro radost, ale stavění jako tvoření stroje. Nevím, jak to máte vy, ale já jsem na pána hrdý. Zkrátka a dobře, když slyšíte, že nějaký Čech navrhuje nové modely Lego a u Mercedesu byli nadšeni, nejde o zanedbatelnou věc. Jde o radost, inženýrství, tvoření a uznání. Milan Reindl si zjevně svoji roli vytkl s vášní, a to je vidět v každém spoji, v každé pneumatice, v otevíracích dveřích, v mechanickém diferenciálu.
Pokud jste fanouškem automobilů, mechaniky či dobré zábavy s kostkami – tady to máte všechno. A když si tu stavebnici postavíte, možná najdete v té krabici víc než jen model – najdete inspiraci, že i malé věci mají velký smysl. A to je přesně ten moment, který mě na celém projektu baví. Chci ale jít ve svém zamyšlení dál. Obecně si myslím, že bychom měli být víc hrdí na to, když nějaké české jméno pronikne do velkého světa. Když se v branži, která se nějak dotýká aut, prosadí na globální úrovni.
Lego umí nabídnout řadu značek a modelů, včetně Bugatti
Václav Laurin a Václav Klement, zakladatelé firmy Laurin & Klement (1895), z níž se stala Škoda Auto. Dnes je to vyloženě historický fakt, dějepis. Ale i tohle byli dva muži, kteří prostě začali něco dělat a šli za svým snem. Začínali jízdními koly Slavia, pak motocykly a od roku 1905 automobily. Nastavili průmyslové standardy výroby a servisu v českých zemích a položili základy největší automobilky ve střední Evropě. Ferdinand Porsche, rodák z Vratislavic nad Nisou, byť šlo tehdy o Rakousko-Uhersko.
Jeden z nejvlivnějších automobilových konstruktérů 20. století. Lohner-Porsche byl de facto první elektromobil. V roce 1900. A jak to bylo dál, už dnes asi každý ví. Hans Ledwinka byl konstruktér značky Tatra. Ano, klíčová osobnost značky, stojí za ním vzduchem chlazené motory, páteřový rám, nezávislé zavěšení kol, aerodynamická Tatra 77/87. Jeho technická řešení ovlivnila světové konstruktéry. Ve své době to byl ale jen „chlápek odvedle“. Jistě, pořád to je ještě „dějepis“. Ale pan Havel a jeho buggy, to není pravěk.
I dnes je v branži řada českých jmen na světové úrovni
To je nedávná historie. Vzpomínám, jak jsem s ním dělal rozhovor. Vlastně jsem z něj páčil každé slovo. A jenom tak jsem se dozvěděl, že jeho autíčka znají po celém světě, že je kupují světoví zpěváci a filmové hvězdy z Hollywoodu. Smekám před každým, kdo se nějak prosadil, a budu moc rád, pokud vy mi v komentářích pod článkem dáte vědět, jaké jméno takto vnímáte vy. Já si jdu koupit stavebnici a postavím si s hrdostí něco z dílny Milana Reindla.
