I dva české (reálné) platy mohou stačit na zajímavé a spolehlivé ojetiny, co vám budou ještě dlouhé roky sloužit. Přikládáme i několik rad a tři tipy na ty nejzajímavější modely.
Ano, musím to přiznat. Nenarodil jsem se se stříbrnou lžičkou v puse. Ostatně jako většina z nás. Ani nevím o strýčkovi v Americe, co by mi odkázal ranč se stovkou koní a dvě kasina k tomu. Případně rovnou apartní, desetipodlažní „hotýlek”. V Las Vegas. I s personálem, šéfkuchařem a pokojskými. Ale teď vážně. Není každý den posvícení, a jsou dokonce dny, kdy se počítá každá stokoruna. A co když je zrovna zapotřebí auto? Pak se hodí tipy na tři levné, ale nečekaně spolehlivé ojetiny. Tady jsou.
V běžném životě se občas stane, že přijdou hubené časy
Pokud si totiž na živobytí vyděláváte prací, stejně jako já (chápu, je to poněkud staromódní způsob, nicméně funkční a někdy i celkem praktický, člověk většinou tuší, co může očekávat a co je od něj zhruba očekáváno, s mírným rozptylem na obě strany), zřejmě mi potvrdíte, že občas zkrátka přijdou dny (týdny, měsíce, někdy žel i roky), které se dají pěkně po česku nazvat „hubenými”. A protože zákony schválnosti, stejně jako ty Parkinsonovo fungují vcelku spolehlivě, ty velké výdaje se s těmito obdobími většinou potkají. Nové auto? Ani omylem.
Není to tak dávno, co podobnou situaci řešil můj kamarád. Na jeho dotaz, co mi má pořídit do zhruba 50-80 tisíc korun, „aby to nějaký pátek vydrželo”, jsem neváhal ani vteřinu: kup si zachovalou, benzínovou Toyotu. Klidně Yarise, pokud ti bude stačit. Ideálně s atmosférickým, jednoduchým benzínovým motorem. Zapomeň jednou provždy na diesel. Pokud to „nevychytáš”, což se může stát, jakákoli větší oprava dieselu spolehlivě smázne veškeré proježděné úspory na naftě. Dovolil bych si to shrnout do přiloženého infoboxu:
5 tipů na pořízení levné ojetiny
- 1) I s omezeným rozpočtem se dá najít zachovalé, perspektivní auto. Možná budete muset oželet oblíbenou barvu nebo něco z výbavy, ale další roky bezproblémového fungování to vynahradí
- 2) Věnujte výběru dostatek času, nemá smysl se unáhlit. Na druhou stranu, pokud máte pocit, že jste našli „jackpot”, zkonzultujte dotyčné auto s někým, kdo tomu rozumí. Pokud vám potvrdí skvělý poměr výkon/cena, jednejte naopak rychle, neotálejte. Kontaktujte prodejce a domluvte si prohlídku, co nejdřív. Ty opravdu mimořádné kousky se v inzerátech dlouho neohřejí.
- 3) Zapomeňte pokud možno na diesely, s několika výjimkami – ale ty mívají většinou extrémně hodně najeto. Hledejte jednoduché, nenáročné modely s atmosférickými zážehovými motory, sloužící často jako 2/3 auto v rodině. Ideálně, pokud jim někdo dopřával pravidelný servis a parkovaly pod střechou.
- 4) Vyplatí se poohlédnout i za hranicemi, v rozumné vzdálenosti. Německý trh je stále pln kompaktních benzínových modelů (od Golfu přes Astru až po Yaris nebo Corollu, či levnější Seaty nebo francouzská auta), která neměla od pohledu „těžký život” a stojí velmi přijatelné peníze. Pokud si na dovoz netroufáte sami, je nemálo firem, co vám i s prohlídkou na místě dovezou vybrané auto i s čerstvou STK až před dům.
- 5) Přemýšlejte i nad budoucím servisem. Raritní model nebo málo rozšířená značka (jakkoli pořízený levně) vás při první závadě mohou draze vytrestat. Jak nedostupnými náhradními díly, tak minimem mechaniků, kteří se na jejich opravy specializují.
Kamarádovi nakonec Yaris stačil, a kdykoli se potkáme, zahrne mne díky s tím, jak skvěle malá Toyota slouží. I s litrovým motorem přitom díky proměnnému časování ventilů VVTi dokáže jet poměrně svižně – a přitom úsporně. A především – krom benzínu a oleje opravdu nic jiného nepotřebuje, váš automechanik na vás opravdu „balík” nevydělá. Ne každému ale stačí malé auto, což plně chápu. Moje tři tipy na levné (a přitom stále perspektivní) ojetiny i ve větších kategoriích tedy vypadají takto:
Tři tipy na levné ojetiny do dvou platů (70 000 korun)
- Ještě jednou Toyota, opět s co nejednodušším benzínovým motorem. Zachovalá Corolla, Avensis, Yaris nebo RAV4 (ta žel nebývá zas tak levná) vám budou sloužit doslova do roztrhání těla. Třeba tato Corolla Verso za 65 tisíc korun. A výjimečně možná i tento diesel, Avensis klesl na samé dno, při troše hledání ale v poměru výkon/cena nemá téměř konkurenci: Avensis Kombi skvělý stav
- Opel to má proti VW již desetiletí celkem těžké, ceny ojetin tomu ale také odpovídají. Astru J do 70 000 korun coby ekvivalentu dvou výplat sice nenajdete, ale předchozí model již ano. Velmi levná je i poslední „zakulacená” Vectra. Příliš krásy nepobrala, ale v kombi jde o velmi praktické a levné auto. Třeba jako tato: Vectra Caravan 2,2i Kdo navíc jezdíte na kole, hledejte verze s označením „FlexFix”. Ukrývají neuvěřitelně praktický nosič na kola, ukrytý v zadním nárazníků. Extrémně šikovná věc.
- Třetím typem je pak SEAT a jeho tak trochu zapomenutá Altea. Ano, soutěž elegance opravdu nevyhrajete, a občas budete muset říct, že máte vlastně Golf s jinou karoserií. O něco prostornější karoserií, ve verzi XL dokonce o dost prostornější. Osvědčená koncernová technika je bonusem, díly jsou k mání do druhé dne. Třeba na tuto Alteu 1,6 MPI
Jinými slovy: někdy se vyplatí zapátrat u osvědčených značek a hledat modely, které tak trochu propadly, nebo nejsou u nás tak populární. Můžete je získat za zajímavou cenu, a s trochou štěstí jim nejspíš nic nebude. S „trojkovou” Octavií nebo Passatem leckdo „nalétal” stovky tisíc kilometrů za pár let – s Corollou by byla spíše výjimka. Držím vám při vašem výběru co nejvíc palce, ať máte šťastnou ruku!