Čínský BYD vstoupí v roce 2023 na náš trh s nejlevnějším lidovým autem. Dacii vyšachuje motorem i výbavou

Na pořadu dne není, jestli čínské automobilky přijdou do Evropy, jako spíše kdy. MG a další výrobci se už na starém kontinentu zabydleli, BYD přichází nyní. S dostupným modelem.

i Zdroj fotografie: BYD
i Zdroj fotografie: BYD
i Zdroj fotografie: BYD
i Zdroj fotografie: BYD
i Zdroj fotografie: BYD
i Zdroj fotografie: BYD
i Zdroj fotografie: BYD
i Zdroj fotografie: BYD
i Zdroj fotografie: BYD
i Zdroj fotografie: BYD
i Zdroj fotografie: BYD
i Zdroj fotografie: BYD
i Zdroj fotografie: BYD
i Zdroj fotografie: BYD
Dalších 10 fotografií
Dalších 10 fotografií
                   

Přemýšlet nad tím, jestli čínské automobilky přijdou do Evropy, je opravdu čiré bláznovství. Vy byste si nechali ujít jeden z nejlukrativnějších trhů světa, když navíc vidíte, že dostat se tam není nijak těžké? Protože vám třeba MG názorně ukázalo, jak to jde? A svým způsobem vám přitom i tak trochu „umetlo cestičku“? Pochopitelně, nenechali. To byste museli být naprostí blázni. A to Číňané opravdu nejsou. Otázka tedy nestojí jestli, ale kdy. MG je již dávno zabydlené, Geely a Chery také, na řadě je BYD. S malým, ale šikovným vozem. Pojďme se na něj podívat.

BYD dobře odhadlo „startovací model“ pro Evropu

A jedním dechem musíme dodat, že to evidentně byla volba rozumu. Z jednoduchého důvodu: v nižší střední, střední a všech vyšších třídách je zastoupení BEV už celkem slušné, jak vlastní, evropské produkce, tak „partnerských“ automobilek z Číny. A Tesly, pochopitelně. Jestli ale v Evropě nějaká kategorie opravdu chybí, jsou to malé, cenově dostupné automobily se slušným dojezdem, které můžou u párů nebo méně náročných rodin suplovat jediné auto, které kdy bude potřeba.

iZdroj fotografie: BYD

Máme tu sice Fiat 500e, ale to je opravdu mikroauto, spíše městská „stylovka“ než smysluplný dopravní prostředek. Pak je v Evropě k mání (a velmi úspěšně se prodává) MG4. Což je zajímavá varianta a v podstatě přímá konkurence modelu, s kterým chce BYD uspět. Pojmenoval jej „Dolphin“, což je při pohledu na opravdu „neplavecké“ tvary malého vozu zajímavá analogie, ale budiž. Myšlenkové pochody kreativců jsou občas věru nevyzpytatelné. Na druhou stranu, zrovna my s „Kamiqem“ máme komu co vyčítat. „Kamýk“ to také opravdu není.

Evropa pokryta odshora až dolů

Zajímavější než název je ale určitě to, že BYD plánuje, že do konce prvního pololetí tohoto roku bude prodávat vozy na „všech hlavních trzích“. Prodej začal nejprve v Norsku, Švédsku a zemích Beneluxu, poté následovalo Německo, Spojené království a Francie. V březnu do seznamu přibylo Španělsko, prodej zahájen v Itálii bude v nadcházejících měsících, řekl vedoucí prodeje BYD Europe Pere Brugal na akci ve španělském Sitges.

iZdroj fotografie: BYD

Dolphin bude pravděpodobně nejoblíbenějším modelem BYD u evropských zákazníků, řekl Brugal a dodal, že se bude pravděpodobně nejlépe prodávat v jižní a západní Evropě, zatímco nedostatek pohonu všech kol může omezit jeho přitažlivost v severských zemích. Možná, nicméně takové Německo je pořád ještě geograficky na naší úrovni a sníh se objeví 2x za rok, možná 3x. Stejné to bude i u nás, navíc u malého kompaktu pohon čtyř kol zbytečně zvyšuje cenu.

Cena konečně dostupná zájemcům o moderní, praktický automobil

A ta je tady více než zajímavá. Verze s 45kilowatthodinovou baterií bude začínat na 750 tisíci korunách v přepočtu z německé ceny v eurech, k dispozici bude i model s 60 kWh baterií s nejvyšší cenou kolem 840 000 korun. Větší baterie nabídne dojezd 427 km a bude první na trhu. S takovým dojezdem a cenovkou hodně pod jeden milion korun bude již možné oslovit zákazníky, kteří hledají dostupnou mobilitu – a ta elektrická jim není cizí. Navíc Dolphin je čtyřdvéřový, a jestli se někde šetřilo, není to v jeho interiéru vůbec vidět.

Dolphin vypadá zvenku dobře, zevnitř pak ještě lépe

Ten je totiž provedený naprosto ukázkově a nechybí mu ani patřičná dávka stylu, podobně třeba jako zmíněnému Fiatu 500e. Dokonce je „dvoudisplejový“, přitom mnoha jeho konkurentům stačí jedna „televize“ uprostřed palubní desky, nic víc přidávat nebudeme. Ovládací prvky, sedačky, místo na zadních sedadlech – to všechno vypadá minimálně na slušně vybavenou nižší střední nebo střední třídu s citelně vyšší cenovkou, nikoli na malý kompakt. Tady se BYD opravdu nedá nic vyčítat.

iZdroj fotografie: BYD

Mimochodem, BYD je zkratka z „Build Your Dreams“, překladu myslím netřeba. A tato firma si za splněním svých snů (a plněním snů svých zákazníků) jde opravdu cílevědomě. Z původního experta na baterie se dostala do „top trojky“ čínských automobilek, s portfoliem od malého Dolphinu po velké modely se skvostným designem, které bez problémů konkurují Modelu S od Tesly a přiměly Elona Muska k výroku, že právě ony jediné mohou Teslu ohrozit.

Evropští spáči, probuďte se. Jinak budete spát věčně

Když pomineme klasické Muskovo přehánění, je to nicméně celkem jasný vzkaz ostatním v branži: BYD nejsou amatéři, tak s nimi počítejte. A vzkaz platí hlavně evropským (nejen koncernovým) „stálicím“: nikdo nebude čekat, až se uráčíte zlevnit předražené ID. modely a jiné technicko-sociálně-ekonomické experimenty. Lidé si zkrátka koupí něco jiného a vám zůstanou tyto cenové šlágry v showroomech a skladech. Tak s tím počítejte. Nebo ještě lépe: něco s tím udělejte.

Galerie

Dalších 10 fotografií
Dalších 10 fotografií

Co říkáte na první model od BYD v Evropě?

Zdroj: BYD
Diskuze Vstoupit do diskuze
132 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články