Jeden z nejzajímavějších modelů Mazdy za poslední roky je nyní k dostání již za cenu kolem 400 000 korun. Pro mnoho řidičů by se tak mohlo jednat o ideální kompromis.
Není to tak dávno, co se mě kamarád zeptal na můj osobní názor ohledně elektromobilů v Čechách. „Myslíš jako teď, poslední rok, dva?“ zněla moje upřesňující otázka. „Ano, přesně to myslím.“ Následovala krátká debata o tom, jak do Čech pronikají čínské automobilky a pokud člověk nemá dostatečný rozpočet, je obtížné něco solidního, lokálně bezemisního pořídit. „A víš co? Jedna zajímavá možnost by tady byla. A je od Mazdy.“ Kamarádova odpověď na sebe nenechala dlouho čekat. „Sem s ní.“ Pojďme se na ni podívat společně.
Pokud nejezdíte denně stovky kilometrů, bude vám to stačit
Jak mi totiž potvrdil i expert na japonské vozy z mnou oblíbeného servisu, toto auto (a za tyto peníze) je tak trochu česká specialita. Jak je to možné? Jednoduše. Pokud se totiž rozhodneme pro elektromobil, je jedním z našich hlavních kritérií dojezd. A jsme v tom poměrně nekompromisní. A pochopitelně nejen my. Což ale může být na druhou stranu docela výhoda, pokud se na celou věc podíváte z jiného úhlu pohledu. A nepotřebujete nutně dojezd ve stovkách kilometrů.
Z necelého milionu na méně než polovinu
Například proto, že bydlíte v centru většího města, kousek od nabíječky a BEV vozidla vám zajistí stálé (a levnější) parkovací místo. Pak se karty obrací a i dojezd 200 km je náhle v zásadě uspokojivý. Zejména pokud se dá rychle obnovit. Což je přesně případ Mazdy MX-30EV, představené v roce 2022. Relativně malá baterie o kapacitě 35,5 kWh totiž zajišťuje dojezd jen něco málo přes 200 km. Stačí to? Osobně si myslím, že pokud splňujete ony „městské parametry“ popsané v minulém odstavci, pak ano.
| Specifikace | Elektrická verze | Plug‑in hybridní verze |
|---|---|---|
| Typ pohonu | Pohon předních kol | Pohon předních kol |
| Výkon | 107 kW (143 k) | 125 kW (170 k) |
| Točivý moment | 271 Nm | 260 Nm |
| Baterie | Lithium‑ion 35,5 kWh | Lithium‑ion 17,8 kWh |
| Kapacita nádrže | – | 50 l |
| Zrychlen | 9,7 s (0–100 km/h) | 9,1 s (0–100 km/h) |
| Maximální rychlost | 140 km/h (omezena) | 140 km/h (omezena) |
| Dojezd | 209 km (WLTP) / 160 km (EPA) | N/A |
| Nabíjení AC | 6,6 kW ≈ 4 h 30 min (0–100 %) | Mode 3 20–80 % ≈ 1 h 30 min, domácí zásuvka ≈ 4 h 50 min |
| Nabíjení DC | Až 40 kW (20–80 % v 25–40 min) | – (není v základu podporováno) |
| Rozměry (d/š/v) | 4 395 × 1 795 × 1 570 mm | 4 395 × 1 795 × 1 570 mm |
| Rozvor náprav | 2 655 mm | 2 655 mm |
| Objem kufru | 366 l | 366 l |
MX-30 přitom vznikla z oblíbené CX-30, má tedy velmi slušný technický základ i kvalitní zpracování v duchu Mazdy. A dnes, teprve tři roky po představení, přitom bez problémů najdete v bazarech tento model v téměř perfektním stavu – s minimálním nájezdem, kompletní servisní dokumentací a bez rizika zásadního opotřebení. A za cenu kolem 380 000 Kč. Jako nový přitom stál v roce 2022 – a teď se podržte – Kč. Propad ceny o přibližně 60 % během tří let? To je opravdu extrém.
Za tři roky mínus 60 procent: Ideální tip na dostupný elektromobil
Což mě nepřestává udivovat. Jinými slovy: kdo si takový vůz v roce 2025 koupí, dostane elektromobil v téměř perfektním stavu – s minimálním nájezdem a kompletní servisní dokumentací. A s technickou i designérskou libůstkou, odkoukanou třeba od sportovní RX-8: zadními dveřmi otvíranými proti směru jízdy. Vypadá to dokonale a jako wow efekt to funguje ještě lépe. Nemluvě o možnosti mít MX-30 i ve verzi s tzv. range extenderem, kdy funkci prodlužovače dojezdu přebírá Wankelův motor. Ano, je to zkrátka Mazda se vším všudy.
Sám jsem během chvilky hledání našel na našem největším inzertním serveru tři nabídky, podobající se jako vejce vejci: zachovalé MX-30 s minimálním nájezdem, kompletní dokumentací a baterií ve stavu „jako nová“. Za méně než polovinu původní ceny. Tomu říkám cenový sešup. Pro zájemce a kupující to ale samozřejmě znamená jedině výhodu. A popravdě, bydlet v Praze a uvažovat nad elektromobilem, je MX-30 vážným kandidátem. Ostatně, jak tu celou situaci vnímáte vy? Napište nám do diskuse, děkujeme!



