Nové pravidlo čeští řidiči neznají: Kdo překročí povolenou dobu 20 sekund v levém pruhu, ten riskuje pokutu 2 000 Kč

Řidiči blokují levý pruh, jiní zase jezdí příliš rychle a příliš blízko, výsledkem je stres, konflikty a zvýšené riziko nehod. Je tu nové pravidlo.

i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz
                   

Když se řekne levý pruh na dálnici, většina z nás si vybaví rychlou jízdu, předjíždění a ideálně plynulý návrat doprava, jakmile manévr skončí. Jenže realita na českých dálnicích vypadá často jinak. Levý pruh se stává „druhým domovem“ pro řidiče, kteří tam jedou bez rozumného důvodu. Blokují rychlejší vozidla a vytvářejí napětí, které se dá krájet. Doslova. Je to ukázkou bezohlednosti, proti které v redakci AutoŽivě brojíme. Proti tomuto nešvaru se rozhodli zakročit v Německu. Poměrně razantně.

Jízdy v levém pruhu nepřiměřenou dobu působí jen problémy

Zavedením pravidla, které by u nás mnohé překvapilo svou přímočarostí i výší sankce. Jde o takzvané pravidlo dvaceti sekund. To říká, že pokud řidič zůstane v levém pruhu déle než 20 sekund a brzdí tím rychlejší vozidla, hrozí mu pokuta v přepočtu zhruba 2 000 korun. Navíc jeden trestný bod do evidence. Není to žádná buzerace, jak by někdo mohl namítnout. Omlouvám se za to slovo. A je to podle mého názoru snaha o co nejplynulejší a nejbezpečnější provoz na dálnicích. Na komunikacích, kde rychlost a předvídatelnost hrají klíčovou roli.

iZdroj fotografie: Policie ČR

Pravidlo vychází z německého zákona o silničním provozu, StVO, který jasně stanovuje, že vozidla by se měla držet co nejvíce vpravo a levý pruh by měl sloužit výhradně k předjíždění. Německý autoklub ADAC to vysvětluje docela prakticky. Jakmile se zařadíte do levého pruhu a začnete předjíždět vozidlo před vámi, měli byste zvážit, zda tam potřebujete zůstat déle než 20 sekund. Pokud ano, například proto, že se blíží další vozidlo, které budete muset předjet, zachovejte levý pruh. Dává to logiku.

Záměrné zdržování rychlejších řidičů vyvolává jen konflikty

Pokud je však zřejmé, že do dvaceti sekund k žádnému dalšímu předjíždění nedojde, měli byste se okamžitě vrátit zpět doprava. Toto pravidlo má hned dva pozitivní efekty. Zaprvé redukuje takzvané cik-cak manévry. Přejíždění z pruhu do pruhu, kdy řidiči zbytečně často a většinou i chaoticky mění jízdní pruhy. To zvyšuje riziko nehod a snižuje plynulost provozu. Zadruhé bojuje proti fenoménu levopruhařů. Tedy těch, kteří se v rychlém pruhu „zabydlí“ a nechtějí z něho uhnout. Ať už z pohodlnosti, neznalosti pravidel, nebo prostě proto, že jim je všechno jedno. A právě ti by měli pravidlo dvaceti sekund brát opravdu vážně, protože pokud ho nedodrží a jejich chování omezuje ostatní a narušuje plynulost dopravy, hrozí jim zmíněná pokuta.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

Je férové zmínit, že sankce nevzniká automaticky po jednadvacáté sekundě. Ale až ve chvíli, kdy bez rozumného důvodu cloníte levý pruh. Když tím omezujete ostatní a narušujete plynulost dopravy. Jinými slovy, nejde o slepé měření času, ale o posouzení celkové situace a chování řidiče v kontextu provozu. Je to nástroj, jak nechat řidiče jezdit v levém pruhu rychle, ale posvítit si na šneky a notorické brzdiče. Výjimky samozřejmě existují. Pokud je pravý pruh plný kamionů jedoucích těsně za sebou, pokud dochází k zúžení vozovky.

Není důvod, aby pomalá auta v levém pruhu blokovala ostatní

Při kolonách nebo při zipování, kdy se pruhy slučují. Nikdo po vás nebude chtít, abyste se násilně cpali doprava a hned zase vlevo. Pravidlo je nastavené tak, aby dávalo smysl v reálném provozu, ne aby šikanovalo řidiče za každou cenu. Když se podíváme na situaci u nás v Česku, funguje to podobně jako v Německu, alespoň co se týče základního principu. Řidiči by se měli v levém pruhu zdržovat co nejméně a měli by se vracet doprava, jakmile předjíždění skončí. Pokud v levém pruhu jedete bezdůvodně a blokujete tím provoz, policie to může řešit jako přestupek podle zákona č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích.

iZdroj fotografie: ŘSD

Konkrétně podle paragrafu 125c odstavec 1 písmeno k, a na místě hrozí pokuta do 2 000 korun. Body se ale za samotné zbytečné setrvávání vlevo nepřičítají, což je rozdíl oproti Německu. Výjimkou jsou pak samozřejmě kolony, zúžení, zipování nebo situace, kdy pravý pruh objektivně neumožňuje bezpečný přesun, například kvůli hustému provozu kamionů nebo špatnému stavu vozovky. Nicméně vyložené pravidlo dvaceti sekund u nás nemáme.

Pravidlo má ambice zatočit s pomalými auty v levém pruhu

A to je možná škoda, protože by mohlo přinést větší jasnost a konzistenci do vymáhání pravidel. Jízda v levém pruhu je často zdrojem konfliktů na dálnici. Tohle je podle mého názoru prostředek, jak konflikty omezit. Co si o tom myslíte vy? Budu moc rád za vaše názory dole pod článkem. Já bych takové pravidlo u nás klidně zavedl. Samozřejmě je otázkou, nejenom zda by ho řidiči dodržovali. Ale také jestli by ho policie vymáhala.

Mělo by to platit i u nás?

Zdroj: Autoweb
Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 14 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články