Lokomotiva se tvářila jak pomeranč, ale burácela jak tanková brigáda: Osudnou se jí stala politika. Pamatujete?

Lokomotiva T 678.0, kterou železničáři láskyplně nazývali „Pomeranč“, měla všechny předpoklady stát se legendou, jenže její nadějnou kariéru na kolejích nekompromisně ukončila politika.

i Zdroj fotografie: Rainerhaufe / Creative Commons / CC-BY-SA
                   

Když se v redakci AutoŽivě bavíme o legendárních mašinách na kolejích, vždycky někdo zmíní „Pomeranč“. A není divu. Tahle lokomotiva, která se oficiálně jmenuje T 678.0, si získala přezdívku vzhledem ke své zářivě oranžové barvě, díky níž připomíná spíš ovoce než vlak. Když jsem ji poprvé viděl naživo, měl jsem pocit, že někdo smíchal tank s letním drinkem.

Síla a elegance v oranžovém kabátě

„Pomeranč“ se objevil v 60. letech minulého století a okamžitě budil pozornost. Ať už kvůli netradiční barvě, nebo kvůli dunění, které připomínalo spíš armádní techniku než železniční stroj. Lokomotiva byla oblíbená nejen pro svou sílu, ale hlavně pro schopnost zdolávat i ty nejprudší kopce. V redakci jsme se shodli, že šlo o mašinu, která měla potenciál dobýt svět kolejí.

Přihlaste se k našemu newsletteru a mimo jiné získáte možnost účastit se soutěže a mít přehled o dalších nabídkách našich partnerů. Soutěž je pouze pro aktivní odběratele novinek.

Politické rozhodnutí aneb když technika dostane KO

Bohužel, do všeho zasáhla politika, a jak už to bývá, místo zdravého rozumu zvítězily dohody u stolu. RVHP, neboli Rada vzájemné hospodářské pomoci, v roce 1963 rozhodla, že Československo se zaměří na výrobu elektrických lokomotiv. Dieselové stroje, jako náš oranžový favorit, měly přenechat sovětským kolegům. Technici v ČKD si mohli jen bouchat hlavou o stůl, když místo jejich precizního stroje začaly jezdit sovětské lokomotivy M62, které byly jednodušší a zdaleka ne tak pokročilé.

Sergej na scéně, ale na Pomeranč se nezapomíná

Zatímco naše oranžová legenda musela ustoupit, koleje začaly brázdit „Sergeje“. Jistě, byly spolehlivé a zvládly skoro všechno, ale přece jen to nebylo ono. Dieselový motor zněl spíš jako z hospodářského stroje a design připomínal, že na estetiku se na východě zas tak moc nehrálo.

Pomeranč: Lokomotiva, na kterou se vzpomíná

Ačkoliv politika Pomerančům vystavila červenou, jejich popularita vydržela dodnes. Když jsme se v redakci ptali na nejoblíbenější lokomotivy mezi železničními fanoušky, Pomeranč jednoznačně vedl. Možná právě proto, že nebyl jen rychle zapomenutým strojem, ale symbolem doby, kdy ještě železnice měla duši a technické parametry předčily politické dohody.

Co dodat závěrem? Lokomotiva Pomeranč možná nezískala oficiální zelenou k další výrobě, ale její burácení rezonuje v srdcích fanoušků dál. A to je možná důležitější než jakákoli politická rozhodnutí.

Diskuze Vstoupit do diskuze
88 lidí právě čte
Autor článku

Martin Sedláček

Vyučil se automechanikem a tuto práci také dlouhé roky provozoval. Pak se na čas přesunul do oblasti profesionální dopravy, řidičák má v podstatě na vše, co se dá u nás legálně řídit. Po několika letech za volantem nákladního auta se vrátil zpět k původní profesi, kterou už dělá spíše z pozice vedoucího dílny. Má tak čas na redakční a publikační činnost i osvětu v oblasti automobilové techniky.

Zobrazit další články