V Evropě vrcholí boj proti spalovacím motorům. Konkrétně proti těm dieselovým, které jsou aktuálně terčem nejenom ekologických aktivistů. Současné snahy jsou celkem jasné. Co nejvíce eliminovat diesely a co nejvíce propagovat elektromobily. Argumenty jsou vesměs stejné – nulové emise. Během jízdy určitě, ale jak je na tom elektromobilita z celkového pohledu?

Výroba elektřiny není vždy ekologická

Nežijeme v ideálním světě a tak se samotná elektrická energie potřebná k výrobě elektromobilů rozhodně nevyrábí pouze čistou formou. Tedy například z vody, ze slunce, nebo z větru. Je mnoho uhelných elektráren, které životnímu prostředí samozřejmě škodí. A právě ty vyrábějí elektřinu, kterou jsou následně poháněny elektromobily, u kterých jsou tolik chváleny jejich nulové emise. V provozu ano, ale co stojí za nimi?

Pozor na samotné baterie

I tu je třeba vyrobit, což pochopitelně zanechá určitou stopu. Nutno však říci, že ve směru výroby se technologie stále vylepšují. Problém baterií je ale jinde. Kde konkrétně? Jsou to materiály, ze kterých jsou vyrobeny. Je jich celkem dost a jedná se například o hliník, grafit, ocel, železo, měď, kobalt, nikl, hořčík, polyester a lithium. Jejich zpracování spojené s extrakcí rozhodně není nijak jednoduché. Všechny procesy vyžadují mnoho energie, která se pochopitelně musí někde vzít.

Jaká jsou reálná čísla?

Výše uvedené argumenty jste jistě již četli. My proto budeme konkrétnější a podíváme se také na čísla. A to ta, která pocházejí z Univerzity v Kolíně nad Rýnem. Zde pracovali němečtí výzkumníci na projektu, který měl přinést konkrétní čísla spojené s tím, kolik tun CO2 elektromobily reálně vytvoří. Jako vzorový vůz byl použitý známý Tesla Model 3. A výsledky? Rozhodně překvapí.

Emise takového vozu mohou v souvislosti s bateriovým pohonem činit 11 – 15 tun oxidu uhličitého. Jelikož baterie nemá neomezenou životnost, je třeba počítat s tím, že po čase bude nutné její výměna. Pokud by vydržela 10 let, po které se ujede 150 000 km, znamenalo by to, že na jeden ujetý kilometr vyprodukuje elektromobil 73 – 98 gramů oxidu uhličitého. A to už je pro přírodu celkem výrazná zátěž, že ano?

Existuje řešení?

Samozřejmě že ano. Je třeba optimalizovat procesy spojené především s výrobou elektromobilů a výrobou elektřiny. Potom lze reálně snižovat množství CO2, které je s elektrickými vozy spojeno. Do té doby o nulových emisích a výraznější ochraně přírody mluvit nelze. Samozřejmě to stejné platí i o klasických spalovacích motorech. U nich ale o čistotě nikdo nemluví.