S těmito auty jsou majitelé nejvíce spokojení: Jak si vede vaše? Boduje německá prémiovka i „chudý příbuzný“ z Japonska

Jaké auto si koupit, aby člověk nešlápl vedle? Stojí za to nezavírat oči a poslechnout si zkušenosti lidí, kteří s auty skutečně jezdí.

i Zdroj fotografie: Helgi Halldórsson / Creative Commons / CC-BY-SA
                   

Vybrat si nové auto není v roce 2025 o nic snazší než kdykoli dřív. Stále to je laborování mezi cenou, spolehlivostí a dalšími parametry. V redakci AutoŽivě jsme se rozhodli podívat se na věc optikou (ne)spokojených majitelů těch kterých značek a modelů. Jinak řečeno, pokud chce někdo koupit auto, není nic jednoduššího než se podívat, jak je s tím kterým autem kdo spokojený. Určitě stojí za to zjistit, co skutečně říkají ti, kdo se svým autem žijí den co den. Britská platforma Carwow spolu s redakcí Auto Express tradičně vyhodnocují dlouhodobou anketu Driver Power.

Majitel své auto zná nejlépe, ví o něm víc než novinář po testu

Jde o rok dlouhé dotazování několika tisíc reálných uživatelů. To je cíleně poskládané do deseti kategorií tak, aby nešlo jen o dojem. Ale o hodnotu za peníze, kvalitu zpracování, provozní náklady, motor, design, prostor a praktičnost, jízdní vlastnosti. My jsme do ankety promítli vlastní zkušenosti a dotazy na čtenáře AutoŽivě. A vyšel zajímavý mix. Je to jeden z důvodů, proč se ve výsledcích míchají prémiové značky s mainstreamovými a proč se realita spokojenosti ne vždy kryje s tím, co je právě nejprodávanější. Letos se dostal mezi majiteli aut na samotný vrchol Mercedes GLE se skóre 92,24 %. Velké luxusní SUV, které si mnozí pamatují ještě jako ML.

Přihlaste se k našemu newsletteru a mimo jiné získáte možnost účastnit se soutěže a mít přehled o dalších nabídkách našich partnerů. Soutěž je pouze pro aktivní odběratele novinek.

iZdroj fotografie: Míra Fořt

Auto bralo plné počty v řadě sledovaných oblastí a body ztrácelo hlavně u provozních nákladů. To dává smysl, protože výkon a hmotnost si prostě vyberou svou daň, ať už je základ jakýkoli. Za GLE se umístil Opel Grandland s 90,55 %, ještě v první generaci po faceliftu z roku 2021. Přičemž majitelé mu prominuli i přechod na tříválcový benzínový motor. Ocenili, že v nabídce byl i 1,5litrový diesel a plug‑in hybrid a celkově jej vnímají jako flexibilní rodinné auto se slušným prostorem a rozumně velkým kufrem.

Je třeba zachovat odstup, někdy majitelé svá auta moc chválí

Byť vytkli slabší kvalitu výroby a uměřenou nabídku asistentů. To se s příchodem druhé generace zlepšilo. Třetí příčku si odnesl Opel Astra osmé generace s 89,97 %. Ta si i po přechodu na francouzskou techniku koncernu Stellantis drží důvěru díky nadčasovému designu. I díky příjemným jízdním vlastnostem, snadno ovladatelnému infotainmentu a praktické stránce zejména díky kombi verzi. Méně bodů brala za asistenty a vyšší pořizovací cenu. Čtvrtý je Ford Kuga s 88,69 %, který si majitelé považují pro dobrý poměr hodnoty a ceny, prostorný interiér a široké spektrum pohonů včetně hybridů s nízkými provozními náklady.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz (MIKONA Auto)

Páté místo patří Mercedesu třídy C s 88,31 %, za ním následuje Opel Crossland s 88,25 %. BMW řady 4 s 88,19 % je další, pak Citroën C5 Aircross s 88,15 % a Dacia Duster s 88,04 %. Desítku uzavírá BMW řady 2 s 87,91 %. Zajímavé na téhle sestavě je, jak přirozeně vedle sebe stojí „drahé“ a „lidové“, jako by tím anketa chtěla podtrhnout, že dobrou koupi lze udělat v obou světech. Pokud výrobce zvládne to podstatné, dát autu smysl v reálném každodenním životě, má šanci uspět.

Cena není problém, je-li s vozem řidič spokojený, pak zaplatí

Kdybychom se podívali na opačný konec, k 50. místu, najdeme tam Peugeot 208, Volkswagen Golf a Ford Fiesta. Malému Peugeotu majitelé vytýkají horší kvalitu zpracování, málo místa a vyšší spotřebu. Golf ztrácel body kvůli vyšším servisním nákladům, dotykovému ovládání většiny funkcí a vyšší pořizovací ceně. Tohle je mimochodem pěkná připomínka, že u spokojenosti hrají velkou roli i zdánlivé „maličkosti“ ergonomie a rozumné náklady. Tak to bylo pořadí modelů, ale jak jsou na tom značky jako takové?  

iZdroj fotografie: Jiří Louthan pro AutoŽivě.cz

Podle značek vítězí Subaru s 90,30 %, přičemž se majitelé shodují, že oceňují kvalitu zpracování u nejnovějších modelů, praktickou stránku i hodnotu. Méně příznivé hodnocení se objevuje u provozních nákladů. Druhá značka v pořadí je Mercedes s 89,26 %, který podle majitelů dokáže prémiovou cenovku obhájit. Jak kvalitou interiéru a fungováním pokročilých asistentů, tak přehledností a ovládáním infotainmentu. O body přichází především drahým servisem a vyššími provozními náklady výkonnějších verzí.

Nejvěrnější a nejspokojenější jsou majitelé značky Subaru

Třetí je Lexus s 87,06 %, chválený za hodnotu, kvalitu zpracování a nízké provozní náklady plynoucí ze široké nabídky hybridů. Další značky de facto kopírují pořadí tak, jako bylo naznačeno u modelů. Přidal bych poznámku, že u nás se těší velkému zájmu také značka Dacia. Fenomén Duster nelze opomenout. Pokud tedy někdo hledá pro sebe nové auto, tady je další inspirace. Jen pozor, žádná anketa není stoprocentní. Majitelé obvykle podle našich zkušeností svá auta nadhodnocují a přílišně chválí.

Jste spokojeni se svým autem?

Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 14 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články