Pod malou záslepkou v nárazníku je užitečný pomocník: K čemu slouží a jak ho použít

Nenápadná krytka kulatého nebo čtvercového tvaru (a to, se pod ní ukrývá) nás může zachránit z mnohé šlamastyky. Je dobré vědět, co dělat, když přijde její chvíle.

i Zdroj fotografie: Michal Sztolár
                   

Do podobně nezáviděníhodné situace, jako je tato, se dostala již řada z nás: večer či noc, naše či jiné auto je nepojízdné a my řešíme, jak jej co nejrychleji dostat pryč. A máme již domluveného kamarády na cestě, který nám pomůže a je na cestě. Nebo naopak: chceme pomoci někomu ze šlamastyky a odtáhnout jej, ale naše auto nemá tažné zařízení. Nicméně, pokud máte na autě podobnou záslepku, tak tažné zařízení ve skutečnosti máte. Pojďme se na něj podívat.

Ne každý ví přesně, k čemu krytka na nárazníku slouží

A hned v úvodu si pojďme říci jednu věc: pro drtivou většinu motoristů budou informace z těchto řádků dávno známé. Popravdě, i my víme, k čemu slouží krytka na nárazníku a jakou věc hledat v příslušenství auta, pokud se dostaneme výše popsané prekérní situace. Úplně stejně ale víme, že existuje určité procento řidiček a řidičů, kteří o něčem podobném v životě neslyšeli. A pokud nestudují manuály ke svým vozidlům (kdo je studuje) a v autoškole zrovna toto malinko „odbyli“, pak zkrátka o něčem podobném neví.

iZdroj fotografie: Michal Sztolár

Stejně jako se nemuseli za celý život dostat do nepříjemné situace, kde by to bylo možné „odkoukat“. Přesně pro ně jsou určené tyto řádky. A pojďme rovnou věci: ona malá záslepka na nárazníku, někdy čtvercového, někdy kulatého průřezu skrývá díru se závistem, vyřezanou nejčastěji do příčky nárazníku, případně další pevné části podvozku. Do této díry pak přijde tažné oko, které najdete v příručním nářadí k vozu, nejčastěji v jeho zavazadlovém prostoru. Jeho našroubování a utažení je dílem okamžiku.

iZdroj fotografie: Creative Commons / CC-BY-SA

Drobná součástka s velkými výkony

Na častou otázku, jak může něco tak subtilního udržet tunové a těžší vozidlo, když klasické tažné zařízení bývá provedeno z nejméně dvakrát silnějších průřezů je odpověď jednoduchá:

Tažné oko je totiž opatřeno závitem a je našroubované. Závit se řadí do kategorie strojních součástí a až se to na první pohled může zdát nepochopitelné, je schopen odvádět práci. V tomto případě rozložit sílu v tahu do více úrovní svojí šroubovice a udržet tak i těžká vozidla, připojená k tažnému oku.

Pro ty zvídavější přikládáme malé video s krátkým vysvětlením, jak závit vlastně funguje. Ale i kdybyste celou teorii zcela přeskočili, je dobré zapamatovat si to nejdůležitější: v případě potřeby nezmatkovat, nehtem či něčím podobným odchlípnout záslepku, v dodávaném nářadí najít tažné oko a opatrně jej do odkryté díry na nárazníku našroubovat. A s citem utáhnout. A vaše auto může být odtaženo (tažné oko vpředu), případně můžete někoho odtáhnout (tažné oko vzadu). Nicméně, držíme především palce, ať jej nikdy nepotřebujete!

Měli jste už to „štěstí“ a použili tažné oko?

Zdroj: ADAC
Diskuze Vstoupit do diskuze
106 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články