Manuál nebo automat? Srovnali jsme klady a zápory

                   

Není jednoduché prohlásit, která převodovka je v autě lepší nebo horší. Manuální i automatické převodovky mají celou řadu pozitivních (ale i negativních) vlastností, a závěrečné posouzení záleží na preferencích každého řidiče. V článku jsme se zaměřili na ty nejvýraznější rozdíly a podívali se na manuál i automat z různých hledisek.

Manuální nebo automatická, to je věčný boj

Je jen málo takových, kteří by to v této věci hráli na obě strany (podobně jako je tomu i benzínu vs. dieselu). Naopak, většina řidičů se k této otázce staví naprosto nekompromisně, a na ty s jiným názorem se dívají velice skepticky. Nabízí se otázka, jestli má tahle rivalita mezi příznivci manuálu nebo automatu nějaké opodstatnění. Je skutečně jedna převodovka lepší, než ta druhá?

Automatická převodovka pro větší komfort

Automatická převodovka je bezesporu komfortnější, protože odvádí značnou část práce za vá, a vy se nemusíte stresovat komplikovanými situacemi na silnici. Oproti manuálu je zásadní rozdíl v principu fungování. Řídící jednotka vyhodnocuje informace ze senzorů otáček motoru, rychlosti nebo třeba nastavení regulačních klapek, a elektronicky řídí celý proces řazení. Na řidiči pak zůstává jenom kroucení volantem a šlapání na plynový či brzdový pedál.

Automat pozná, jaký rychlostní stupeň je právě potřeba zařadit, a tak nemůže dojít k přetočení motoru a jeho následnému poškození. Nepříjemnosti ale můžou nastat v případě, že chcete motor před předjížděním vytočit do vyšších otáček. Přesto nelze klady automatické spojce odepřít: Větší komfort při řízení, jednodušší ovládání díky absenci spojky, nižší opotřebovávání motoru nevhodným způsobem jízdy …ale i možnost řídit auto jednou rukou, i když dochází ke změnám rychlosti (což z hlediska bezpečnosti nedoporučujeme).

Další z nevýhod automatických převodovek je větší spotřeba. U nových automobilů je sice rozdíl zanedbatelný, ovšem u těch starší může být spotřeba vyšší klidně o 10–20%. Sportovněji naladěné řidiče zklame i nižší rychlost (zrychlení 0-100 km/h pomalejší až o 30%), a samozřejmě nižší požitek z jízdy. Asi největším strašákem jsou potom pro majitele automatu jeho opravy, které vychází mnohem dráž než opravy manuální převodovky. Cceny se můžou vyšplhat až na 100 000 Kč (v průměru ale vyjdou na 40 – 50 tisíc), protože jsou mnohem komplikovanější (nejenom na práci).

Není automat jako automat

V současnosti existuje několik základních typů automatických převodovek. Prvním z nich je bezstupňový variátor, který má za následek, že se převodový poměr mezi hřídelemi mění plynule, a což se příznivě projevuje na dynamice vozu. Vzhledem k tomu, že se nehodí k vozidlům se silnými motory, najdeme ho většinou u menších aut se slabšími motory.

Dalším typem je tzv. hydromechanická automatická převodovka, u níž se o přenos točivého momentu stará nízká vazkost hydraulické tekutiny. Hlavní výhodou je vysoká životnost (při správné údržbě až 300 000 tisíc kilometrů bez jediné závady), spolehlivost a kompatibilita se silnými motory. Je ale třeba počítat s vyšší spotřebou, zejména u vozů SUV, co mají tah na všechna 4 kola.

Posledním typem jsou robotizované převodovky, u nichž se stará o přenos výkonu jedna nebo dvě elektronicky ovládané spojky a hřídel. Řazení je tak velmi plynulé a nedochází ke zvýšené spotřebě paliva (k vidění jsou výhradně u novějších vozů). Příkladem robotizované převodovky může být třeba převodovka DSG od Volkswagenu použité třeba u Audi A4.

Starý dobrý manuál

U vozů s manuální převodovkou je potřeba věnovat pozornost také řazení, což by měl být pro každého naprosto automatický úkon bez ovlivnění pozornosti. Přesto jsou někteří zmatkaři a s manuálem prostě nekamarádí. Právě řidič totiž musí vyhodnotit aktuální situaci, a podle ní zařadit správný rychlostní stupeň. Spousta řidičů (a zejména u nás v ČR) však nedá na starý dobrý manuál dopustit. A ono to má své důvody …třeba možnost podřazení před předjížděním.

Někteří argumentují lepším pocitem z řízení a užívají si úplně kontroly nad vozidlem, zatímco jiní jsou na něj prostě zvyklí a nehodlají na tom nic měnit. Jak už jsme zmínili, řazení by měl být zcela automatický proces, ale přesto lze říci, že je ovládání auta s manuálem o něco náročnější. Nezkušenému řidiči se může stát, že mu auto chcípne při rozjezdu, rozjezdy do kopce jsou pro něj noční můrou nebo že při nesprávném řazení vyláme zuby. K oblibě potom nepřidává ani neustálé řazení ve městě, kde je to neustále „plyn, brzda, plyn, brzda…“.

A vítězem se stává….

Ještě pořád nemáte vlastní názor? V tomto souboji bohužel nemůžeme jednoznačně vyhlásit vítěze ani poraženého, protože se zjednodušeně řečeno hodí každý převodovka pro jiný typ řidiče. Přesto by většina lidí pravděpodobně svůj názor na věc nezměnila, protože jim zkrátka jedna nebo druhá převodovka vyhovuje.

Pokud plánujete koupi sporťáku, hot hatche nebo sedanu a řízení vás opravdu baví, zvolte jednoznačně manuál. Naopak, pokud kupujete minivan, se kterým budete jezdit tak akorát pro děti do školy, na nákupy nebo absolvovat jinak krátké vzdálenosti s častým řazením, sáhněte po pohodlnějším automatu a věnujte plnou pozornost řízení.

Diskuze Vstoupit do diskuze
97 lidí právě čte
Autor článku

Michal Šimunek

Zobrazit další články