Hyundai vyšachoval Teslu a elektromobily. Jeho vodíkový motor ujede až 1 milion kilometrů, spustil masovou výrobu

Klasické spalovací motory mohou ustoupit, alternativy tady jsou, a ne nutně klasicky elektrické. Vodík může být řešením.

i Zdroj fotografie: Hyundai + HOERBIGER
                   

Ekologie a nulové emise především, nutně se nemusí jednat o dnes všemi pády skloňované elektromobily. Automobilka Hyundai plánuje po dosažení zenitu se spalovacími agregáty masivní ofenzivu s vodíkovými pohonnými jednotkami. K masové produkci by mělo dojít v roce 2025. Základním stavebním kamenem výroby bude nový agregát s oslnivými výkonovými parametry.

Ekologické alternativy jsou, nutně ne klasicky elektrické

Jde o spalovací motor s výkonem 402 koní a točivým momentem 1 700 Nm ve 2 000 otáčkách za minutu. To jsou čísla hodná sportovních aut. Přesto se ale nejedná o žádný chrlič sazí, motor splňuje předpisy Euro7. Plní požadavky na emise snížené o 90 % na současnou úroveň a zvládne dosáhnout na nulové emise CO2. Co je třeba o vodíkovém agregátu vědět? K pohonu vodíkových motorů se používá vodík o nízké čistotě.

iZdroj fotografie: Hyundai

Díky tomu jsou motory nejen silné, energeticky husté a hospodárné, ale také vhodné pro pohonný systém aut střední až velké velikosti s jízdou na dlouhé vzdálenosti. Pouhé desetiminutové nabití umožňuje ujet až 500 km. Kdo by tady chtěl klasický elektromobil? Slovo „klasický“ je důležité, i vůz na vodíkový pohon je elektromobilem, ovšem s jakousi vlastní malou elektrárnou. Hyundai si zakládá na extrémně kvalitním provedení a výrobě, ukazatelé predikují, že by nový motor mohl ujet až 1 milion kilometrů bez jediné poruchy.

Rychlé dobíjení, slušný dojezd. Kdo by mohl mít něco proti?

Byť vodík lze použít i pro klasické spalování v pístovém motoru. Spalovací motor není tak závislý na kvalitě a čistotě vodíku jako palivové články. Přitom jediným „odpadem“ za jízdy jsou vodní páry. Pokud by někdo chtěl vědět proč, stačí zavzpomínat na hodiny chemie a připomenout si, co že to je H2O. Kverulant by možná mohl namítnout, jak rychle se změní objem vody na zemi například po padesáti letech masového používání vodíkových motorů.

iZdroj fotografie: NanoFlowcell

O negativních aspektech vodíkových aut s ohledem na ekologii se nemluví, pokud nějaké jsou. Zatím není potvrzené žádné přesné datum, ale hovoří se o tom, že by se měla masová výroba vodíkových aut pod značkou Hyundai rozjet v roce 2025. Oficiálnímu uvedení by měly předcházet rozsáhlé testy v běžném provozu. Budoucnost nemusí být díky vodíku a syntetickým palivům možná tak depresivně elektrizující.

Co si myslíte o vodíkovém pohonu?

Diskuze Vstoupit do diskuze
103 lidí právě čte
Autor článku

Martin Sedláček

Vyučil se automechanikem a tuto práci také dlouhé roky provozoval. Pak se na čas přesunul do oblasti profesionální dopravy, řidičák má v podstatě na vše, co se dá u nás legálně řídit. Po několika letech za volantem nákladního auta se vrátil zpět k původní profesi, kterou už dělá spíše z pozice vedoucího dílny. Má tak čas na redakční a publikační činnost i osvětu v oblasti automobilové techniky.

Zobrazit další články