Kdokoli se svezl v některé z generací této Mazdy, byl prostě nadšený. Je to neobvyklý kousek, který v sobě skrývá sbírku vynikajících jízdních kvalit. Nové generace už se nemohou dočkat spousty fanoušků.
Titul legenda si Mazda MX-5 právem zaslouží. Je to nejen krásný dvoumístný roadster, ale navíc je to vůz, který si motoristé pořizují vysloveně pro radost. MX-5 je lehký sporťák, který je výborně ovladatelný, agilní a stavěný na požitek ze samotné jízdy. Na silnicích můžeme poměrně často vidět všechny jeho generace, protože i nejstarší modely si jejich majitelé udržují v kondici.
Dnes se Mazda MX-5 prodává již ve čtvrté generaci (od roku 2015, kdy prošla několika modernizacemi) a stále si zachovává svůj nezaměnitelný charakter. A to navzdory tomu, že je samozřejmě vybavená moderními technologiemi tak, jak si to doba žádá. Nicméně stále jí nechybí pohon zadních kol, manuální převodovka. A i pověstná nízká hmotnost jí zůstala, vůz váží pouze 1 100 kg.
Řada vylepšení a hybrid navrch
Jak se podařilo zjistit redakci AutoŽivě, tak už v příštím roce (hovoří se ale i o roce 2027) má získat dalšího svého nástupce. A co víc, stále by si měl tento roadster podle dostupných informací zachovat svůj původní originální punc, takže očekávám, že ani další verze nebude ochuzena o spalovací motor. Pouze s tím rozdílem, že už se má jednat o hybrid.
Nová generace roadsteru od Mazdy má údajně přinést ještě nižší váhu, více prostoru v kabině i kvalitnější materiály v rámci interiéru. Samozřejmě inovace se podepíše i na celkové podobě a funkčnosti infotainmentu a jsem sám zvědavý, jak bude nový systém vypadat. Vůz získá nové bezpečnostní prvky, jako je například monitoring únavy řidiče a tlačítko SOS. Vnitřní zpětné zrcátko bude bezrámové, přibudou USB-C porty a mimo jiné bude možnost volit celkově mezi světlým a černým interiérem.
I nadále dojem čisté atmosféry
Zásadní změna proběhne pod kapotou, kdy má MX-5 získat čtyřválcový mild-hybridní agregát 2.5 Skyactiv. Hybridní systém by měl klasicky podpořit akceleraci, ale jak se proslýchá, řešení by mělo být geniálně dotažené tak, že by řidič neměl přijít o dojem atmosférického motoru. Výkon motoru by měl být nad hranicí 160 koní a osobně doufám, že bude minimálně atakovat současný maximální výkon poslední generace, tedy 184 koní.
Když budeme konkrétní, tak poslední, čtvrtá generace je k mání ve dvou atmosférických motorizacích SKYACTIV-G, kdy si můžete vybrat mezi 1,5 (132 koní a zrychlení 8 sekund z 0 na 100 km/h), nebo 2.0 s výkonem 184 koní a zrychlením 6 vteřin. Vůz přináší při své nízké hmotnosti radost z jízdy i ve slabší verzi, ale dvoulitr je přece jen podstatně zajímavější.
Bez toho se ikona neobejde
I v nové generaci se budeme moci těšit na manuální šestistupňovou převodovku, příjemně krátký rozvor a samosvorný diferenciál. Vnější vizualita MX-5 bude i nadále stát na dlouhé přední kapotě, plátěné střeše a výrazných LED světlometech. Všichni fanoušci Mazdy MX-5 už se těší na novou podobu jejich oblíbené ikony. A sám jsem zvědavý, jestli se designéři neutrhnou ze řetězu, protože poslední exteriér MX-5 se mi moc líbí i v rámci své lehce agresivní decentnosti.
Na kolik nová MX-5 vyjde?
Cena nové generace tohoto roadsteru je samozřejmě ve hvězdách, navzdory tomu, že se šušká o ceně, která bude začínat těsně pod jedním milionem. Ale možná vás zajímá i cena stávající čtvrté generace, protože ještě stále máte možnost si roadster pořídit v čistě atmosférickém agregátu. Ve výbavě Prima Line stojí vůz 884 750 korun, ale pokud byste chtěli dát přednost vrcholné verzi s nejsilnějším motorem a nadupanou výbavou, pak už musíte počítat s cenou okolo jednoho milionu.
Také uvidíme, kam se pohne spotřeba nové generace MX-5. Ta současná se reálně pohybuje okolo sedmi litrů a za mě je vzhledem k charakteru sportovního modelu s vynikajícím stabilním podvozkem, přesným řízením i zajímavou dynamikou motorů hodně přívětivá.
Zážitek na okreskách, střecha dolů
Jak vůz vnímají jeho majitelé? David Král z Prahy nám v naší anketě řekl: „MX-5 byla pro mě úžasný objev. Auto mám pět let a přináší mi neskutečnou radost z jízdy především v létě, kdy jezdím se staženou střechou. MX-5 je výborně ovladatelná a její schopnosti si nejraději užívám na horských okreskách.“
Martin Kopecký z jižních Čech dodává: „Mám dokonce úplně první generaci MX-5 a nedám na ni dopustit. Tenhle povedený roadster si hodlám hýčkat až do smrti. Jinak samozřejmě sleduji další vývoj auta a moc mě potěšilo, že i pátá generace má být v manuálu a se spalovacím motorem. To se v dnešní době cení.“
Geniální old school
Slibovaná pátá generace Mazdy MX-5 je svým způsobem fenomén. Zatímco jiné automobilky utíkají od manuálů a spalovacích motorů, tak Mazda jde úplně jiným a naštěstí old schoolovým směrem, který může v následujících letech dokonce hodně posílit prodej daného modelu. Pořád tu zůstane element výrazného zážitku a úsměvu na řidičově tváři. A moc se těším, až se právě nová MX-5 objeví i na našem trhu. Pro nadšence, fanoušky i sběratele to bude velký svátek.