Věc, která nikdy neměla pomáhat, šlo o prostředek, jak dosáhnout teoreticky na co nejnižších emise. Ve zkušebně, na ne na silnici.
Už před lety se v automobilech rozšířila jedna vychytávka. Na první pohled působila moderně, elegantně a vlastně i trochu luxusně. Systém start/stop. Už tehdy ale bylo slyšet kritické hlasy. A jsou slyšet i dnes. Když to řeknu sám za sebe, tak já systém nepoužívám. Vypínám ho. Okamžitě, jak sednu do auta. Proč? Myslím si, že když ho nepoužíváte, motor vydrží dvakrát déle. Podle mého názoru je start/stop nejhloupější systém, který se za poslední roky objevil. Z jakého úhlu pohledu se na to dívám? Z mé zkušenosti nejvíce problému vzniká při startování auta.
Automobil nejvíce trpí při startování, tak proč to tak dělat?
Celý stroj je nejvíce zatěžován. To si představí asi i laik. Stačí se jen zaposlouchat, jak auto trpí, když se začne startér probouzet k životu. A pokouší se rozběhnout motor. Jak na chvíli povadnou kontrolky. Já se tedy ptám, to chcete pořád startovat a vypínat motor? Ne, to nechcete. Ne pokud dbáte na to, aby vám auto vydrželo co nejdéle. Připouštím, že to není tak jednoduché. Nejvíc zatěžuje motor startování auta, ale funkce by měla být automaticky aktivní, jen když je auto zahřáté. Co tedy dělat?
Měli byste vypnout tlačítko a potenciálně prodloužit životnost motoru, nebo si raději užívat malé úspory paliva? Žádný závěr jako takový neexistuje. Pravděpodobně záleží na tom, jak moc milujete své auto. A já ho mm rád, takže start/stop nepoužívám. Je důležité si uvědomit, proč vlastně byl tento systém do aut zahrnut. Proč se do nich montuje. Nešlo nikdy o úsporu peněz pro řidiče. Globální montování systému start/stop proběhlo za účelem snížení emisí v rámci takzvaného evropského měřícího cyklu NEDC. Ten se používá od roku 1996.
Teoretický systém se dostal do praxe, tedy do masové výroby
Jenže, je velký rozdíl mezi zkušebnou reálným provozem. Kritizované tlačítko start/stop tak dělí řidiče na dva tábory. Jeden má jasno. Šetří to palivo. Druhý tábor oponuje. Denní popojíždění po zácpách přináší až desítky vypnutí a startů, souhlas. A to podle kritiků výrazně zkracuje životnost motoru. Čísla ze studie mluví jasně, start/stop patří mezi nejvíce nenáviděné funkce mezi řidiči i mechaniky. Jak je možné, že výrobci na ní přesto tak trvají? Už jsem to naznačil. Je to legislativní věc. Dnes už vlastně nutnost, aby auta splnila teoreticky povinné limity emisí.
Skutečný důvod masového zavádění start/stop je tak prostý, přísné evropské emisní normy. Nevěřím, že motor trpí jen během studených startů. A že při běžném provozu poškození nehrozí. Představa, že automatické vypínání motoru striktně škodí, je podle některých odborníků přehnaná. Já nesouhlasím.
Tvrdím, že start/stop opravdu stojí za zvýšeným opotřebení techniky. Pokud máte možnost systém vypnout, udělejte to. Zejména v zimě nebo při krátkých jízdách. A pokud už musíte systém používat, dbejte na pravidelnou údržbu. Kontrolujte stav baterie, startéru a dalších klíčových komponent. Výrobci sice tvrdí, že moderní auta jsou na časté starty připravená, ale realita v servisech často ukazuje něco jiného.