Od října platí nová pravidla pro vjezdy do měst: Nastaly změny pro majitele spalovacích motorů. Lži s emisemi vyšly najevo

Přísná omezení pro vjezdy vozů s emisní normou EURO 4 se měla v brzké době rozšířit i na EURO 5. Náhle je ale všechno jinak, EURO 5 od října nevadí. Co se stalo?

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

Omezení a neustálé zpřísňování podmínek pro vjezd vozidel se spalovacími motory do městských zón vzbuzovaly dojem, že bude jen a jen hůře. Tedy hůře pro majitele vozidel se spalovacími motory. Všichni ti, kdož neměli alespoň „EURO šestku“, se pomalu, ale jistě mohli loučit s vjezdem do čím dál většího počtu zón nebo městských center. Nízkoemisní či přímo bezemisní zóny zkrátka byly mantrou evropských měst. Náhle se však mění situace a vše je trochu jinak. Jak je to možné? Pojďme se na to podívat společně.

Mnichov stáhl zákaz spalovacích motorů

Jak uvádí německý Die Focus, město Mnichov stáhlo plánovaný zákaz jízdy pro EURO 5. Měl by být zaveden od října 2023 v centru a v rámci Mittlerer Ring, kde jsou vozidla s normou EURO 4 zakázána již od února tohoto roku. Podle automobilového klubu „Mobil in Deutschland“ by bylo postiženo asi 70 000 majitelů automobilů. Mittlerer Ring je jednou z nejdůležitějších městských tras pro dojíždění a slouží jako obchvat, zejména na severu a východě. Klub proti zákazu podal žalobu.

Další rána pro automobilový průmysl. Emise musí jít ještě níže

i

Město stažení zdůvodnilo tím, že Mnichov nyní dodržuje všechny limity oxidu dusičitého. Podle autoklubu Mobil v Německu ale od roku 2021 existuje pouze jedna ulice, kde jsou limity překračovány. Proto je zákaz naftových vozidel podle emisní normy Euro 4 „nepřiměřený“ a měl by být také zrušen. Od té doby bylo podáno asi 20 žalob. „Mezi žalobci jsou důchodci, rodiče samoživitelé, rezidenti, dojíždějící nebo půjčovna aut. Zákaz jízdy na naftu omezuje každého jedince v mobilitě, přestože je na autě závislý,“ říká prezident klubu Michael Haberland.

Pokud se EU a WHO domluví, nemáme šanci

A evidentně na jeho tvrzení něco bude, protože německý soud mu dal za pravdu. Nicméně němečtí (a s nimi ani čeští) řidiči nemají zdaleka vyhráno. EU totiž brzy plánuje definovat, zda by měly být limitní hodnoty pro jemný prach a oxid dusičitý v souladu s novými doporučeními převážně soukromě financované Světové zdravotnické organizace (WHO) sníženy na polovinu. Oxidy dusíku, stejně jako jemný prach, jsou považovány za zdraví škodlivé.

Německé výzkumy ukazují, že staré diesely ovzduší měst nezhoršují

V důsledku toho by stovky měst, která v současnosti plní nebo klesají pod limitní hodnoty, je začaly téměř přes noc znovu překračovat. A protože Německo i Česká republika jsou vázány právem EU, musely by se podřídit. A to by znamenalo opravdu drastické zásahy ve smyslu omezení vjezdu do měst. Jak to vidíte vy, čekají nás opravdu „města bez aut“? A má to celé vůbec smysl? Dejte nám vědět do diskuse pod článkem, děkujeme!

Co uděláte, pokud nakonec začnou platit opravdu přísná pravidla pro vjezdy do měst?

Zdroj: Focus Online
Diskuze Vstoupit do diskuze
98 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články