Nové rychlosti na dálnicích: Návrh zavedení minimální rychlosti v levém pruhu. Kolik km/h? Hurá předjíždění, konec levoproudařům

Nejen rychlá, ale i pomalá jízda může být příčinou mnoha nebezpečných situací na silnicích či dálnicích. Navíc za ni, podobně jako za nedovolenou rychlost, můžete dostat pokutu.

i Zdroj fotografie: Autor Bp-i Autósok Közössége / Creative Commons / CC-BY-SA
                   

Obecně zažitým přesvědčením je, že pro bezpečnost silničního provozu je riziková jen a pouze vyšší než dovolená, případně přiměřená rychlost. Co ale s rychlostí „na druhé straně spektra”? Tedy s tou nižší, než je přiměřená a pro plynulost dopravy vhodná? Není náhodou i ona omezujícím, a dokonce i rizikovým faktorem pro bezpečnou jízdu na silnicích? Známý dánský reportér se na celou problematiku podíval optikou svého denního dojíždění do práce a nabídl přitom nečekané postřehy. Pojďme se na celou věc s redakcí AutoŽivě.cz podívat společně.

Bezdůvodně pomalá jízda jako příčina frustrace řidičů

Frederik Kaas dojíždí do práce denně posledních pět let. A vypadá to, že má pravdu, když informuje o pomalejších rychlostech na silnicích. Nedávná zpráva dánského Ředitelství silnic, které je zodpovědné za velkou část silnic v zemi, ukazuje, že obyvatelé Jutska poprvé celkově dodržují rychlostní limit 80 km/h na venkovských silnicích. Dánský silniční úřad měří rychlost také na dálnicích – a to jak na 110 km/h, tak i na 130 km/h. Čísla ukazují, že i zde se průměrná rychlost v posledních několika letech snížila.

Přihlaste se k našemu newsletteru a mimo jiné získáte možnost účastnit se soutěže a mít přehled o dalších nabídkách našich partnerů. Soutěž je pouze pro aktivní odběratele novinek.

iZdroj fotografie: Dánské ředitelství silnic

Pomalá jízda může být na silnicích nebezpečnější, než rychlost

Podle reportéra Frederika Kaase je dokonce potřeba se podívat na dopravní předpisy, abychom se zbavili těch, kteří nejezdí dostatečně rychle – zejména za účelem předjíždění. „Musíme zavést požadavek na minimální rychlost pro jízdu v předjížděcím pruhu. Protože si pak nemyslím, že by tolik lidí předjíždělo s tempomatem při nízké rychlosti,“ říká Frederik Kaas. „To také vytváří problémy v dopravě, protože někteří lidé ‚zuří‘, když jiní jedou příliš pomalu a omezují ostatní,“ dodává Kaas.

Bezdůvodně pomalá jízda a zákon

Zákon č. 361 / 2000 Sb., paragraf 18 b):

Řidič nesmí omezovat plynulost provozu na pozemních komunikacích, zejména bezdůvodně pomalou jízdou a pomalým předjížděním.

Rekordní počet pokut a penále

S tím ale souvisí jeden paradox. Přestože se podle dánského ředitelství silnic průměrná rychlost na některých úsecích silnic v Jutsku snížila, policie v roce 2024 ve východním Jutsku udělila rekordní počet pokut za překročení rychlosti a odebrala rekordní počet řidičských průkazů. Východojutská policie navíc očekává, že bude při kontrolách rychlosti stejně pečlivá jako v loňském roce. „V tomto tlaku budeme pokračovat. Protože cílem je co nejméně dopravních nehod,“ říká policejní inspektor Brian Voss Olsen z policie východního Jutska.

iZdroj fotografie: Policie ČR

Pomalá jízda je nově bodovaným přestupkem. Loudaví řidiči brzdící provoz dostanu až 2 000 Kč pokutu

Jak vidno, pomalá jízda na dálnicích (typicky zmíněné předjíždění na tempomat, kdy předjíždějící vozidlo jede často dlouhé desítky vteřin vedle předjížděného kamionu) trápí nejen české řidiče, ale třeba i ty dánské. A pochopitelně nejen na dálnicích. Jak z toho ven? Myslíte, že by opravdu pomohlo, kdyby policie začala důsledně pokutovat nejen jízdu vyšší rychlostí, ale i (například) předjíždění na tempomat na dálnici? Dejte nám vědět do diskuse pod článkem, děkujeme!

Zdroj: Dinavis
Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Michal Sztolár

Michal Sztolár je novinářem webu AutoŽivě.cz od dubna 2022. V předchozí více než dvacetileté praxi se věnoval zejména problematice dovozu ojetin a jejich vlivu na vozový park ČR, konstrukci automobilů a postupnému přechodu od funkčních a technicky precizních k řešením méně dokonalým, avšak splňujícím normativy EU. Aktuálně se specializuje na automotive jako výrobní obor, porovnávání užitné hodnoty starších a nových vozů stejně jako na aktuální problémy, spojené s nezvládnutým přechodem k elektromobilitě.

Zobrazit další články