Nejen rychlá, ale i pomalá jízda může být příčinou mnoha nebezpečných situací na silnicích či dálnicích. Navíc za ni, podobně jako za nedovolenou rychlost, můžete dostat pokutu.
Obecně zažitým přesvědčením je, že pro bezpečnost silničního provozu je riziková jen a pouze vyšší než dovolená, případně přiměřená rychlost. Co ale s rychlostí „na druhé straně spektra”? Tedy s tou nižší, než je přiměřená a pro plynulost dopravy vhodná? Není náhodou i ona omezujícím, a dokonce i rizikovým faktorem pro bezpečnou jízdu na silnicích? Známý dánský reportér se na celou problematiku podíval optikou svého denního dojíždění do práce a nabídl přitom nečekané postřehy. Pojďme se na celou věc s redakcí AutoŽivě.cz podívat společně.
Bezdůvodně pomalá jízda jako příčina frustrace řidičů
Frederik Kaas dojíždí do práce denně posledních pět let. A vypadá to, že má pravdu, když informuje o pomalejších rychlostech na silnicích. Nedávná zpráva dánského Ředitelství silnic, které je zodpovědné za velkou část silnic v zemi, ukazuje, že obyvatelé Jutska poprvé celkově dodržují rychlostní limit 80 km/h na venkovských silnicích. Dánský silniční úřad měří rychlost také na dálnicích – a to jak na 110 km/h, tak i na 130 km/h. Čísla ukazují, že i zde se průměrná rychlost v posledních několika letech snížila.
Podle reportéra Frederika Kaase je dokonce potřeba se podívat na dopravní předpisy, abychom se zbavili těch, kteří nejezdí dostatečně rychle – zejména za účelem předjíždění. „Musíme zavést požadavek na minimální rychlost pro jízdu v předjížděcím pruhu. Protože si pak nemyslím, že by tolik lidí předjíždělo s tempomatem při nízké rychlosti,“ říká Frederik Kaas. „To také vytváří problémy v dopravě, protože někteří lidé ‚zuří‘, když jiní jedou příliš pomalu a omezují ostatní,“ dodává Kaas.
Bezdůvodně pomalá jízda a zákon
Zákon č. 361 / 2000 Sb., paragraf 18 b):
Řidič nesmí omezovat plynulost provozu na pozemních komunikacích, zejména bezdůvodně pomalou jízdou a pomalým předjížděním.
Rekordní počet pokut a penále
S tím ale souvisí jeden paradox. Přestože se podle dánského ředitelství silnic průměrná rychlost na některých úsecích silnic v Jutsku snížila, policie v roce 2024 ve východním Jutsku udělila rekordní počet pokut za překročení rychlosti a odebrala rekordní počet řidičských průkazů. Východojutská policie navíc očekává, že bude při kontrolách rychlosti stejně pečlivá jako v loňském roce. „V tomto tlaku budeme pokračovat. Protože cílem je co nejméně dopravních nehod,“ říká policejní inspektor Brian Voss Olsen z policie východního Jutska.
Jak vidno, pomalá jízda na dálnicích (typicky zmíněné předjíždění na tempomat, kdy předjíždějící vozidlo jede často dlouhé desítky vteřin vedle předjížděného kamionu) trápí nejen české řidiče, ale třeba i ty dánské. A pochopitelně nejen na dálnicích. Jak z toho ven? Myslíte, že by opravdu pomohlo, kdyby policie začala důsledně pokutovat nejen jízdu vyšší rychlostí, ale i (například) předjíždění na tempomat na dálnici? Dejte nám vědět do diskuse pod článkem, děkujeme!