Losí test je celkem zajímavá zkouška, která ukáže, jak se dokáže auto chovat v krizových situacích a jak dobře s ním lze manévrovat. I když samotný princip testu vypadá velmi jednoduše, ne všechny auta ho zvládají. I proto někteří odborníci volají po tom, že by měl být povinný. Lépe se tak dokáže ukázat skutečná bezpečnost vozu, jelikož právě schopnost vyhnout se bezpečně překážce může být v krizových situacích velmi důležitá.

ZDROJ FOTOGRAFIE: Pixabay.com

Co je to Losí test?

Losí test je ve světě automobilismu celkem zavedený pojem. Princip testu je velmi jednoduchý. Ve stanovené rychlosti je třeba rychle se vyhnout překážce a následně vůz vrátit do původní jízdní dráhy. Překážku a jízdní dráhu zde simulují přesně položené kužely na vozovce. Tento test má být zkouškou hlavně pro situace, kdy se na silnici znenadání objeví velké zvíře v podobě losa – odtud se vzal název losí test. Ve většině evropských zemí je však pravděpodobnějším, že překážku na vozovce vytvoří třeba spadlý náklad, uvolněná část vozu, nebo dítě, či cyklista.

V takových situacích musí nejenom řidič rychle reagovat. Je třeba také to, aby daný manévr dobře zvládlo i samotné auto. Proto někteří volají po tom, aby byl tento test povinný a aby automobilky konstruovaly jenom takové vozy, které losím testem projdou.

Ne všechny auta manévr zvládnou




Nutno říci, že Losí test je poslední roky celkem populární a tak jím prochází řada aut, hlavně u různých nezávislých autoklubů. A ne všem vozidlům se v testu daří. Jsou vozy, které testem úspěšně projdou, zatímco jiné mají problém. Hodně se v tomto směru hovoří o hybridech a elektromobilech, které mají podle statistik více problémů, než vozy se spalovacím motorem. Vždy ale záleží na konstrukci vozu, jelikož taková Tesla Model 3 nebo Nissan Leaf ukazují, že se test dá bez větších potíží zvládnout.

ZDROJ FOTOGRAFIE: Pixabay.com

Jedním z důvodů, proč se o Losím testu začalo mluvit aktivněji, byl rok 1997 a vůz Mercedes A-Class, který se při manévru téměř převrátil, což naznačovalo, že rychlé vyhýbání překážce může mít i fatální následky. I proto řada nejenom autoklubů začala Losí test pravidelně aplikovat na vybrané vozy. A ukázalo se, že výsledky jsou opravdu rozdílné. A nehraje roli jenom druh pohonu a typ vozu, ale třeba i pneumatiky, elektronika, konstrukce a mnoho dalších věcí.