Přichází největší změna v řidičských průkazech: Doklady povinně v mobilu – platí pro všechny, včetně seniorů. EU rozhodla

Změny se šíří Evropou a řidiči se jim brání, zejména ti starší, kteří si s moderní technologií nerozumí. Mají ale smůlu.

i Zdroj fotografie: Filip Rakovan pro AutoŽivě
                   

Digitalizace je slovo, které rezonuje napříč všemi oblastmi našeho života. Automobilový svět není výjimkou. Zatímco jsme si ještě před pár lety neuměli představit, že bychom mohli platit za parkování mobilem nebo sledovat stav svého vozu v aplikaci, dnes je to běžná realita. Teď přichází další zásadní změna, která se dotkne každého řidiče. Řidičský průkaz už nebude nutné nosit v peněžence, ale bude povinně uložen v mobilním telefonu. Tohle je informace, která se k nám blíží ze západu Evropy.

Digitalizace pokračuje, doklady se přesunou z peněženky

Je to paradoxní, protože u nás řidičák u sebe vůbec mít nemusíte, ani v mobilu. Vnímám to ale tak, že jde o doklad pro cestování v rámci EU. Novinka se v některých evropských zemích začíná pomalu zavádět. Jak jsem řekl, u nás to není potřeba, myslím, že v Německu třeba ano. Je to možná pro někoho překvapivé, ale v kontextu doby to dává smysl. V době, kdy většina lidí nedá bez chytrého telefonu ani ránu, je logické, že i tak důležitý doklad, jako je řidičák, se přesune do digitální podoby. Osobně si pamatuji, kolikrát jsem v minulosti řešil, že jsem si zapomněl peněženku doma. Mobil jsem měl vždycky u sebe.

Přihlaste se k našemu newsletteru a mimo jiné získáte možnost účastnit se soutěže a mít přehled o dalších nabídkách našich partnerů. Soutěž je pouze pro aktivní odběratele novinek.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz, MD ČR

Právě to je jeden z hlavních argumentů, proč se úřady rozhodly pro tento krok. Mobil má dnes u sebe prakticky každý. Je pravděpodobnost, že budete mít řidičský průkaz po ruce, mnohem vyšší. Samozřejmě, že s touto změnou přichází i řada otázek a obav. Jak bude digitální řidičák vypadat? Bude ho možné použít i v zahraničí? A co bezpečnost dat? Podle dostupných informací bude digitální řidičský průkaz uložen v oficiální aplikaci, která bude chráněna nejen heslem, ale i biometrickými údaji, jako je otisk prstu nebo rozpoznání obličeje.

Co se bude dít, když se mobilu s doklady vybije baterie?

To znamená, že zneužití bude mnohem obtížnější než u klasické plastové kartičky, kterou může kdokoliv najít a použít. Navíc aplikace umožní okamžitou blokaci v případě ztráty nebo krádeže telefonu. To je další významné plus. Zajímavé je, že některé země už s digitálními doklady experimentují delší dobu. Například v Dánsku je možné mít digitální občanský průkaz v mobilu už od roku 2021. Zkušenosti ukazují, že většina lidí si na tuto novinku rychle zvykla. Podobný systém se chystá i v dalších státech Evropské unie, kde se počítá s tím, že do několika let budou digitální doklady standardem.

iZdroj fotografie: Policie ČR

V praxi to bude fungovat tak, že při silniční kontrole jednoduše otevřete aplikaci, prokážete se digitálním řidičákem a policista si údaje ověří online. Pokud byste náhodou neměli mobil u sebe nebo by byl vybitý, bude možné se prokázat i jiným způsobem, například přes webové rozhraní nebo pomocí záložního kódu. To je podle mého názoru rozumné řešení, které eliminuje obavy z technických problémů. A je to i odpověď na otázku, co se stane, když se vám vybije mobil. Další otázkou je, jak bude digitální řidičák akceptován v zahraničí.

Zatímco v rámci Evropské unie se počítá s postupným sjednocením pravidel, mimo EU to může být složitější. Je tedy možné, že při cestě do některých zemí bude stále nutné mít u sebe klasický plastový průkaz. Nebo dokonce mezinárodní papírový. Myslím, že vyrazit třeba na Zanzibar a ohánět se tam řidičákem v mobilu by bylo bláhové. Nicméně trend je jasný. Digitalizace dokladů je nevyhnutelná a dříve nebo později se stane standardem i v mezinárodním měřítku.

Chcete řidičák v mobilu?

Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 14 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články