Modrá značka STOP vážně existuje: Kde na ni mohou čeští řidiči narazit? Co znamená, vám neřeknou ani v autoškole

Jeden špatně odhadnutý rozjezd a je z toho problém, který už nejde vrátit zpět omluvou, že „to nebyla oficiální značka“. Nebo byla?

i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě
                   

Ať si člověk myslí o dopravních značkách cokoliv, některé archetypy máme zafixované hluboko. Tak hluboko, že je hlava bere jako samozřejmost. Značka STOP je přece červený osmiúhelník a bez debat znamená jedinou věc. Zastav a dej přednost. Jenže co když se před vámi najednou objeví na silnici totéž, jen v modré barvě? Vypadá to jako vtípek grafika, případně pozvánka do internetové diskuze, ale realita je podstatně prozaičtější. Modrý nápis STOP na osmibokém poli existuje a potkáte ho v zahraničí. Jeho smysl není provokace ani suvenýr pro Instagram, nýbrž jasně čitelný signál v prostředí, kde stát nemá pravomoc instalovat oficiální dopravní značení.

Značky jsou hodně podobné ve všech státech, ale rozdíly jsou

Tím se dostáváme k zásadnímu detailu, který často uniká i zkušeným řidičům. V zemích, kde jsou dopravní značky majetkem státu, je také výlučně stát ten, kdo je může na komunikace umísťovat. To se vztahuje na veřejné silnice, nikoliv na soukromé plochy. Na univerzitních kampusech, v areálech firem, průmyslových parcích, na rančích, v areálech golfových klubů nebo obchodních center státní správce komunikací prostě „nedosáhne“. U nás se tohle řeší jednoduše – i na soukromých pozemcích se běžně používají obyčejné červené „stopky“ v roli informativního prvku a nikoho to nevzrušuje, řidiči je znají a respektují.

iZdroj fotografie: Filip Rakovan pro AutoŽivě

Ale jinde, kde se trvá na zřetelné hraně mezi tím, co je veřejné a co je soukromé, vznikla potřeba vizuálně odlišit značku, kterou nestaví stát, od té oficiální. A přesně tady dává modrá STOP smysl. Je to v zásadě džentlmenský signál mezi majitelem pozemku a řidičem. Zastav se, rozhlédni se, ujisti se, že tvůj další pohyb nebude rizikem pro ostatní ani pro tebe. Z právního pohledu to nebývá „povinnost“ ve smyslu státních norem pro veřejnou silniční síť. Ale provozní pravidlo hosta v cizím domě. A ruku na srdce, chcete být ten člověk, který na křižovatce parkoviště přehlédne zásobovače, pracovníka údržby nebo golfový vozík? Protože si řekl, že „to není pravá značka“?

Mezinárodní konvence ošetřují značky provozované státem

Abychom tu modrou barvu úplně pochopili, je fér připomenout, že ani červená u STOP nebyla vždycky samozřejmost. Když se v USA na začátku 20. století rodil nápad na značku, která zavelí k bezpodmínečnému zastavení, technologie neměla k dispozici to, co dnes bereme jako standard. Reflexní materiály neexistovaly a světla tehdejších aut nebyly žádné halogenové „plamenomety“. Proto padla volba na žlutou, v noci prostě zářila lépe než jiné barvy. Červená sice měla už tehdy auru „pozor, nebezpečí“, ale vyrobit tehdy dostatečně syté, trvanlivé a v noci čitelné červené tabule byl technologický oříšek.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě

Teprve s nástupem moderních materiálů se STOPka přebarvila do schématu, které dnes vnímáme jako jediné správné. Červené pole, bílý nápis, osm stran. Na barvy reagujeme automaticky. Červená v nás spouští brzdu, stejně jako červená na semaforu. Když vám tedy před očima přistane modrá STOPka, mozek se na vteřinu zarazí. Cože, modrá? Právě tady je klíčová vědomá reakce. Ano, barva je jiná, význam na daném místě ale zůstává: zastavit a zkontrolovat situaci. A je to logické. Soukromé areály jsou plné křižovatek s mizerným rozhledem, pěších koridorů a pracovního provozu, který se s běžným silničním provozem míjí jen málokdy.

Za modrou značkou STOP musí řidiči relativně daleko

Smysl modrých tabulí je udržet bezpečnost, bez přetahování se s úřady o to, co je ještě veřejná komunikace a co už ne. U nás se tohle neřeší. Tradiční značky se používají jak na veřejných místech, tak na těch soukromých. Já jsem si to přesto neodpustil a zapnul grafické programy. Zkusil jsem zasadit modrou STOPku do českého prostředí. Co na to říkáte? Nicméně je tady jiná, důležitější otázka. Tak kde se dá na modrou značku narazit?

Oficiálně na jediném místě na světě, na Havaji. Tamní realita je specifická. Zhruba 11 procent soukromých ploch drží několik desítek mimořádně bohatých vlastníků. Spravují si je sami a na svých asfaltových cestách či parkovištích nemohou používat státní červené STOP. Protože by šlo o matení veřejnosti a zásah do kompetencí, které náleží výhradně státu. Modrá barva je elegantní kompromis.

Viděli jste tu značku?

Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 14 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články