Velký rozruch mezi motorkáři: Povinná SPZ i vpředu? Podívali jsme se, jak to doopravdy je

Na první pohled to zní možná šíleně, ale kdo se vyzná v historii ví, že motorky dříve registrační značky vpředu měly. Tak proč to nevrátit?

i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz
                   

Upozorňujeme čtenáře, že následující text a komentář je publicistickým článkem, který obsahuje soukromý názor autora.

Internetový magazín a tištené noviny? Je tady jeden zásadní rozdíl. Tedy ono jich je víc, ale já mám teď na mysli čas publikování a čas, kdy text čtenář čte. Dříve to bylo jasné. Noviny, datum vydání, obvykle je člověk dostal do schránky každý den ráno, přečetl je a vyhodil. Nestalo se tedy, že by četl článek, který by byl neaktuální. Na internetu je to jinak. Naopak. To, co je publikováno, je na internetu, dokud to autor neodstraní. A i tak se dá článek leckdy dohledat. Je tedy zásadní vnímat, kdy byl text vydán.

Přihlaste se k našemu newsletteru a mimo jiné získáte možnost účastnit se soutěže a mít přehled o dalších nabídkách našich partnerů. Soutěž je pouze pro aktivní odběratele novinek.

Motorky už dříve značky vepředu měly, takže se chystá návrat?

My v redakci AutoŽivě vydáváme týdně mnoho článků, vím, o čem mluvím. Někdy se může stát, že narazíte na článek, který vypadá aktuálně, ale může být klidně roky starý. Takhle jsem narazil na jeden článek na jakémsi francouzském webu o motorkách. Nešlo ho přehlédnout. Titulek hlásal reformní oznámení, které jistě zvedlo tlak všem, kdo mají blízko k jednostopým strojům. Tedy, které by zvedlo. Kdyby to byla pravda. Autor článku psal, že registrační značka má být podle nového pravidla EU povinně umístěna na přední straně motocyklu.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Nikoli jen vzadu, jak je zvykem. Změna popsaná jako „radikální“ a odůvodněná oficiálně bezpečností a praktičností by měla podle textu přinést lepší čitelnost v hustém provozu i rychlejší identifikaci. Což by představovalo méně chyb a plynulejší práci policie, zvlášť při rychlostních kontrolách. Jak jinak. Když nemá motorka vpředu tabulku, je před radary a rychlostními kamerami neviditelná. SPZ vpředu to ale změní. Aby registrační značka na motorce byla čitelná, půjde o jiný koncept, než jak ho známe z minulosti.

Motorky nemají vpředu značky, radary je nemohou zachytit

To byla registrační značka ne kolmo na podélnou osu motocyklu. Ale v podélné ose, na předním kole, na blatníku. Kdo netuší, zkusím sem dát nějaký obrázek staré motorky pro ilustraci. Tento koncept byl zrušen, značka vpředu fungovala při srážce jako nůž. Bylo to nebezpečné. Argumentační linka se nese v duchu, že zadní tabulku příliš často zakrývá zavazadlo, spolujezdec nebo prostě úhel pohledu. Zatímco vpředu je značka dobře vidět.

iZdroj fotografie: Addvisor / Creative Commons / CC-BY-SA

To má zkrátit čas potřebný k identifikaci a zároveň odstranit nepříjemné situace. Nepříjemné pro policii a úřady, řekl bych. V praxi by taková úvaha dávala smysl zejména v kolonách, na křižovatkách nebo při monitorování dopravy. Prostě když je motocykl často v zorném poli sledujícího čelně. Přední tabulka by tím pádem plnila základní přání úřadů. Byla by nepřehlédnutelná. To tedy mluvíme o evidenci, kontrole, prevenci. Druhý pohled vysvětlení jde ještě přímočařeji k věci. Automatické radary standardně pořizují snímek ve směru jízdy, skutečně nečtou zadní značky.

Bude novinka v rámci EU platit, a pokud ano, tak od kdy?

Změna pozice by proto podle předkladatelů návrhu znamenala „výrazné zlepšení“ efektivity. Tabulka by byla snímána při příjezdu ke kameře, a tím by se snížila možnost, že motorkář projede bez povšimnutí. A bez změření a fotografie. Je tady ale technický problém. Tabulka vepředu zásadně ovlivní aerodynamiku stroje. Při vysoké rychlosti bude fungovat buď jako spoiler, nebo jako křídlo. V čem je rozdíl? V prvním případě bude generovat nežádoucí přítlak. V druhém naopak bude, jako letadlo, motorku ve vysokých rychlostech přizvedávat.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Obojí je nebezpečné. A riskantní. Takže ruku v ruce se zavedením předních SPZ dojde k omezení rychlosti u motorek na 130 km/h mimo město. Tohle už jsem si vymyslel. A i začátek článku je vymyšlený. Francouzský originál totiž vyšel na apríla. A tady se vrátím k tomu, na co jsem chtěl upozornit. Je třeba vnímat, kdy byl článek na internetu vydán. Některé jsou tak staré, že legislativa jako v době vydání už neplatí.

To neznamená, že autor je mimo mísu nebo mystifikuje. Když teď narazíte na článek, že je třeba ihned obout zimní pneumatiky, také to bude tím, že vám ho vyhledavač nabídl. Ale my ho vydali třeba loni na podzim. A dubnové „vtipné“ články jsou u některých našich konkurentů obvyklé. Co na tom, že nejsou vtipné? Tak pozor. Vyrazit na úřad pro druhou SPZ na vaši motorku opravdu nemusíte.

Dává značka vpředu smysl?

Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 14 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články