Tyto motory hravě najedou 1 milion kilometrů: Máte jeden z naftových a benzínových klenotů ve svém autě?

Dobrý a spolehlivý motor není utopií nebo nedosažitelnou metou. Funguje jich celá řada, a to i v ojetinách za pár korun.

i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě
                   

Když se člověk začne bavit o autech, která vydrží věčnost, většinou se vynoří legendy o motorech, jež přežijí i několik generací majitelů. Není to jen hospodská latina, kdy někdo tvrdí, že jeho děda měl Mercedes, co najel půl milionu a pořád jezdí. Skutečně existují motory, které zvládnou milion kilometrů, a ještě si u toho zachovají důstojnost. Ano, je to právě naftový atmosférický diesel od Mercedesu. Právě o „dobrých“ motorech se chci rozepsat, tohle téma je pro mě osobně fascinující.

Čím jednodušší konstrukce, tím vyšší spolehlivost a kvalita

Vždycky mě zajímalo, proč některé agregáty vydrží prakticky všechno, zatímco jiné se rozpadnou dřív, než stihnete vyměnit druhou sadu rozvodů. Je to otázka konstrukce, materiálů, nebo prostě jen štěstí na kus? A co vlastně znamená, že motor vydrží milion kilometrů? Je to jen o tom, že se nezadře, nebo musí být pořád v kondici, aby měl smysl? Když se podíváme na historii automobilismu, najdeme několik jmen, která se v souvislosti s dlouhověkostí motorů opakují pořád dokola. Není to přeplňovaný dvouapůllitr ze Subaru STI.

Přihlaste se k našemu newsletteru a mimo jiné získáte možnost účastnit se soutěže a mít přehled o dalších nabídkách našich partnerů. Soutěž je pouze pro aktivní odběratele novinek.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

Vím to. Měl jsem jich několik. A všechny jsem musel generálkovat. Živelný motor, ale ne nesmrtelný. Zejména pokud ho člověk začal ladit. Tam byla cena investovaná do zvýšení výkonu nepřímo úměrná době, po kterou motor bezchybně fungoval. Takže kvalitní motory. Ať už jde o Mercedes, Volvo, BMW, nebo třeba staré Toyoty, vždycky se najde nějaký model, který jezdí a jezdí, jako by neznal únavu materiálu. A není to jen otázka nafty, jak by si možná někdo myslel. I mezi benzínovými motory najdeme skutečné držáky, které zvládnou neuvěřitelné porce kilometrů. Vezměme si třeba legendární řadové šestiválce od BMW, konkrétně řadu M30.

Ikonický motor, například šestiválec 3.2l z BMW M3 a Z4 M

Tento motor se vyráběl od roku 1968 až do roku 1994 a stal se synonymem pro spolehlivost a dlouhou životnost. Jeho objem se pohyboval od 2,5 do 3,5 litru a výkon dosahoval až 218 koní. Tyto motory běžně najížděly 500 000 kilometrů bez větších problémů. Najet milion kilometrů nebylo žádnou utopií. Podobně na tom byly i staré řadové šestiválce od Mercedesu, například legendární OM603, který poháněl modely W124 a W126. Tento dieselový motor s objemem 3,0 litru a výkonem kolem 110 koní byl pověstný svou robustností a jednoduchostí. Není náhodou, že právě tyto motory najdeme v taxících po celém světě, kde najíždějí neuvěřitelné vzdálenosti.

iZdroj: Google

Když už jsme u Mercedesu, nesmím zapomenout na OM617, což je pětiválcový diesel, který se vyráběl od roku 1974 do roku 1991. Motor je doslova legendou mezi vytrvalci, existují doložené případy, kdy najel přes 1 000 000 kilometrů bez generální opravy. Jeho výkon sice nebyl nijak závratný, pohyboval se kolem 80 až 125 koní podle verze, ale to, co mu chybělo na dynamice, bohatě vynahradil spolehlivostí. Kolega v předchozí redakci měl „starého Mergla“ s naftovým motorem. Moc nejel, výkon nic moc, ale držák to byl.

Výborný motor je také benzínový dvoulitr od značky Mazda

Japonská škola? Tam bych určitě zmínil Toyotu 2JZ-GE. To je řadový šestiválec o objemu 3,0 litru, který se proslavil nejen v modelu Supra, ale i v dalších vozech značky. Motor je známý tím, že zvládne i extrémní zacházení a umí dosáhnout hranice 700 000 až 1 000 000 kilometrů. Podobně na tom byla i Honda se svými motory řady K, které se objevovaly v modelech Accord, Civic nebo CR-V. Tyto čtyřválce byly navrženy s důrazem na jednoduchost a odolnost. V praxi se to projevilo tím, že běžně najížděly stovky tisíc kilometrů bez větších investic.

iZdroj fotografie: Mazda

Pokud bych měl zmínit ještě jeden japonský motor, pak by to byl Nissan RB26DETT, který poháněl legendární Skyline GT-R. Tento motor byl sice původně určen pro sportovní jízdu, ale jeho konstrukce byla natolik robustní, že zvládal i extrémní nájezdy, pokud se o něj majitel staral. Teď zpět do Evropy. Peugeot a Citroën, tedy koncern PSA, měl ve svém portfoliu motor 1.9 XUD, což byl dieselový čtyřválec, jenž se objevil v mnoha modelech od 80. let až do začátku nového tisíciletí. Agregát to byl jednoduchý, mechanicky vstřikovaný a prakticky nezničitelný.

I Francouzi svého času vyráběli dobré, nezničitelné motory

Není výjimkou, že vozy s tímto motorem najely přes 700 000 kilometrů, aniž by bylo nutné řešit větší opravy. Když už jsme u Francouzů, nelze opomenout ani Renault s jeho motorem 1.9 dTi, který se objevil například v modelu Laguna. Motor to byl pověstný svou spolehlivostí a dlouhou životností, s jednou podmínkou. Pokud se dodržovala základní údržba. Vraťme se ale ještě na chvíli k benzínovým motorům. Volkswagen měl ve své nabídce legendární atmosférické motory řady 1.8 a 2.0, které se objevovaly v modelech Golf, Passat nebo Octavia.

Tyto motory byly sice nenáročné na výkon, ale jejich jednoduchá konstrukce a kvalitní materiály z nich dělaly ideální volbu pro ty, kdo chtěli jezdit dlouho a bez starostí. Není výjimkou, že tyto motory najely 500 000 kilometrů a více, pokud se měnil olej a dodržovala základní údržba. Co americká produkce? Tam bych určitě zmínil motory třeba small block od General Motors. Různé verze se objevovaly v modelech Chevrolet, Cadillac nebo GMC.

iZdroj fotografie: Uživatel Padicha / Creative Commons / CC-BY-SA

Tyto osmiválce byly navrženy s důrazem na jednoduchost a robustnost. Není náhodou, že právě tyto motory jsou oblíbené mezi staviteli hot rodů a přestaveb. Vydrží prakticky všechno. Jestliže vás napadá jiný motor, budu moc rád za vaše názory v komentářích pod článkem. Když se zamyslím nad tím, co mají všechny tyto motory společného, je to především jednoduchost konstrukce, kvalitní materiály. Plus absence zbytečných elektronických vychytávek, které by mohly selhat. Právě to je důvod, proč vydrží tak dlouho.

Jaký je váš motor?

Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 14 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články