Možná ho v autě máte i vy: Tyto nezničitelné motory vydrží přes 300 000 km. Zjistili jsme proč

Srdce automobilu je motor a existují modely, které vydrží do nájezdu stovek tisíc kilometrů. Pro karoserii to platit nemusí.

i Foto: Ondřej Komárek / AutoŽivě
                   

Co je nové, to je lepší. Ano, souhlasím, ovšem jen do určité míry. Může to platit v oblasti únavy materiálu. Například. Pokud je tady gumové těsnění nového vozu versus čtyřicet let staré škodovky, nedělám si iluze. Vím, co bude lepší. To novější. Ne vždy to ale platí. Stačí se od těsnění přesunout k motorům. Mezi experty panuje přesvědčení, že staré motory jsou lepší než ty nové. I přes dnešní skeptické „dnešní motory zřídka vydrží bez problémů více než 300 tisíc“ ale existují výjimky.

Vysoký výkon není signálem, že má motor také vysokou výdrž

Některé agregáty montované ještě nedávno do obyčejných městských modelů to s jistotou dotáhnou na půl milionu kilometrů. A to bez větších zásahů, když se jim dostane elementární péče. Není to romantická legenda z dílny garážových pověr, ale výběr specialistů zaměřený na konkrétní kusy techniky. O jaké motory tedy jde? Vezmu žebříček, který poskládám podle vlastního názoru, expertních statistik plus komentářů kolegů a mechaniků, se kterými spolupracuji.

iZdroj fotografie: S vědomím Siegfried Basner

První místo v tomhle přehledu zaujímá Peugeot 301 s motorem EC5. Agregát, který nevyžaduje žádné čáry mimo to. To dává smysl každému mechanikovi, stačí včas měnit olej a filtry. Přesto odmění trpělivost dlouhým, nezáludným během. Starý dobrý „Francouz“ s objemem 1,6 litru a výkonem 115 koní je typickým příkladem rozumné techniky, která nestojí na okázalých parametrech. O to víc si drží kondici v reálném provozu, přičemž tentýž EC5 se objevuje i v Peugeotu 308 a Citroënu C-Elysée.

Může se to stát. Zbytek auta se rozpadne, ale motor žije dál

I tam potvrzuje svou pověst nenáročného motoru, který ale neodpouští levný olej. Protože právě mazání je u podobných jednotek hranicí mezi bezstarostným nájezdem a zbytečnou únavou materiálu. Podobnou školu „méně je více“ reprezentuje i druhý veterán jménem Renault K4M. Poctivý litinový blok. Ventilů osm nebo šestnáct podle verze a celkové řešení, které je co nejjednodušší. To je u dlouhověkosti dar, protože jednoduchost omezuje počet potenciálních slabin. I když je fér říct jednu nevýhodu, rozvodový řemen se musí častěji měnit.

i

To je disciplína, na kterou se zapomínat nevyplácí, jinak tenhle motor vydrží dlouho a bez choutek na dramatické opravy. K4M se týká modelu Megane, Logan i Duster. Na všech třech platformách prokazuje, že litinové srdce s dostatečným výkonem a bez extrémních měrných tlaků je recept na trvanlivost. Pokud se drží servisního rytmu, který neuráží fyziku. Na opačném konci spektra působí japonský 4GR-FSE, jiný příběh v tom nejlepším slova smyslu. Tady už jsou parametry na papíře výraznější.

Japonská technologie je zde jasnou zárukou vysokého nájezdu

Výkon 200 koní, objem 2,5 l a moderní systémy, které dávají motoru sametovou pružnost i v těle těžších sedanů. Přesto si tenhle agregát drží pověst velmi odolného. Jen jedna nuance, o níž je dobré vědět. Po 100 až 120 tisících km začne mít chuť na olej. To je jev, který nesignalizuje konec, ale spíš nutnost držet se rozumného intervalu dolévání a kontrol. Životnost je tady i tak deklarovaná až 500 tisíc. To u motoru instalovaného na vozech Toyota Crown a Mark X dává smysl, když si člověk uvědomí, v jakých režimech a s jakou jemností tyhle vozy jezdí.

iZdroj fotografie: S vědomím Autohaus Lange Weihe

Pak je tu německý motor 1.6 MPI (EA211), který najdeme ve vozech VW Polo, Škoda Rapid a Seat Ibiza. Zde specialisté zdůrazňují rozdíl mezi prvními a novějšími verzemi. První verze byly velmi odolné a běžně najely půl milionu. To z nich dělá učebnicový příklad atmosférického „pracanta“ bez nároků na senzaci. Zatímco v novějších verzích se může při vysokých otáčkách ozývat hlučnost kvůli problémům s písty.

Zvýšená spotřeba oleje nemusí být signálem konce, pozor

Ale celkově jde stále o spolehlivý motor, u něhož platí jednoduché pravidlo. Nešetřit na údržbě, protože zrovna tady se rozdíl mezi „vydrží“ a „otravuje“ láme na kvalitě náplní a poctivosti prohlídek. Nakonec Nissan HR16DE, další příklad celosvětově rozšířeného agregátu, který patří mezi ty, jež hodně najedou. Výkon 120 koní a běžně kusy s nájezdem nejméně 500 000 km. Zvlášť pokud se s údržbou neotálí.

iZdroj fotografie: Nissan

Když majitel chápe, že pravidelné prohlídky nejsou formalita, ale pojistka proti průšvihům. Po 150 tisících km je možná „větší chuť“ na olej. Ale znovu, není to rozsudek smrti, spíš pobídka ke zvýšené pozornosti. Nissan Juke, Qashqai i Note, abych zmínil, o jakých autech se bavíme. Kolik km jste nejvíce s vaším autem, jedním motorem, najeli vy? Budu moc rád za vaše komentáře pod článkem. Já jsem u jednoho ze svých aut na 400 000 km. 

Kolik jste zatím najeli?

Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 14 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články