10 nejoblíbenějších motorů všech dob. Jejich výborná pověst, zvuk a spolehlivost z nich udělaly legendy

I před mnoha lety vznikly motory, které byly velmi oblíbené a dodnes mají dobrou pověst. Jedná se o motory od BMW, Toyoty, Fiatu i Mercedesu, které vynikaly pevností i projevem.

i Zdroj fotografie: BMW
                   

Motor je důležitou součástí každého automobilu, určuje jeho vlastnosti a z větší části i úspěch modelu. I motory, které vznikly před desítkami let, byly kvalitní a získaly si dobrou pověst a oblíbenost. Některé prošly desítkami let vývoje a zařadily se mezi motory, které jsou i dnes oblíbené či na ně rádi vzpomínáme. Některé oblíbené motory si blíže představíme.

Vozidla Ferrari

Velmi oblíbeným motorem býval Colombo, který poháněl hlavně vozy Ferrari. Objevil se již z vozu Ferrari 125 Sport v roce 1947. Motor Colombo V12 stojí za slávou značky Ferrari. První Ferrari 125 vítězilo na různých závodních tratích. Motor se vyráběl neuvěřitelných 40 let, posledním vozidlem bylo Ferrari 412 z roku 1985.

iZdroj fotografie: Ferrari
Motor Colombo V12

Dalším zajímavým motorem od Ferrari byl dvoulitr V6, představený v roce 1958. Na silnici se objevil však až v roce 1967 ve Ferrari Dino 206 GT. Motor byl navržen Vittiriem Janem, v roce 1969 byl objem motoru zvýšen na 2419 a blok byl místo z hliníku vyroben z litiny. Ferrari Dino byl vytvořen na počest zemřelého syna zakladatele automobilky.

Vozidla Toyota

I automobilka Toyota vytvořila několik motorů, které byly oblíbené a spolehlivé. Dobrou pověst si získal například motor 4AGE, představený v roce 1983. Poháněl například MR2 nebo legendární vůz Corolla A86. Motor s objemem 1,6 litru měl výkon 120 koní, byl lehký, dynamický a kompaktní.

iZdroj fotografie: Uživatel Toy12 / Creative Commons / CC BY-SA

Dalším úspěšným motorem od automobilky Toyota byl motor 2JZ GTE, který poháněl například vozidlo Toyota Supra. Vyroben byl v roce 1991 a automobilka se tímto motorem proslavila. První model byl třílitrový šestiválec se dvěma turbodmychadly a dosahoval výkonu 320 koní. Motor byl vyrobený s litinových bloků válců, byl pevný a měl vyztuženou spodní část.

Vozidla Mercedes

Automobilka Mercedes vytvořila mnoho oblíbených motorů. Jedním z nich byl například řadový šestiválec OM606 z roku 1993, který měl objem 3,0 litru a čtyři ventily na válec. Lze ho nalézt pod kapotou generace třídy E i pod W140 třídy S a W 463 třídy G. Je oblíbený pro svou nezničitelnost a hladkost projevu.

iZdroj fotografie: Mercedes-Benz

Ještě oblíbenější však je atmosférický motor V8 z roku 2015. Mezi oblíbené patřil motor o objemu 6,2 litru i menší s objemem 4,0 litru s dvojitým turbodmychadlem. Oba motory jsou velmi výkonné s hladkým projevem a jsou lehké. Menší motor má dobrou odezvu a suchou hmotnost 209 kg. Je pevný a povrchové vrstvy válce jsou potaženy speciální technologií Nanoslide.

Vozidla BMW

Oblíbeným motorem od BMW je například M88. Automobilka je známá pro svoje kompaktní šestiválce. Dobrým motorem byl i předchůdce M30, který poháněl například BMW 3.0 CSL. Motor M88, představený v roce 1978, byl však oblíbenější a nalézt ho šlo například v BMW M1 i v BMW M5.

iZdroj fotografie: Uživatel Micham6 / Creative Commons / CC BY

Velmi oblíbený motor od BWM lze nalézt například ve vozidlech E60 M5 či E63 M6. Vyroben byl v roce 2005 v době kdy většina sportovních vozů měla osm válců a supersporty dvanáct. BMW však přišlo s motorem V10. Motor S85 se stal velmi oblíbený pro svůj výkon, konstrukci a projev. Měl vyšší spotřebu, ale podle mnoha recenzí BMW E60 M5 s tímto motorem má jeden z nejlepších zvuků v historii.

Další motory

Oblíbených a podařených motorů sice nevznikly stovky, ale desítky určitě. Zmínit můžeme například velmi povedený motor RB26 od Nissan, který byl oblíbeným motorem na poli tuningu. Revolučním motorem byla i řada B od automobilky Honda se systémem VTEC či motor Fiat s dvojitou vačkovou hřídelí vyrobený v roce 1966, který se poprvé objevil ve voze Fiat 124.

Který motor máte oblíbený vy?

Zdroj: EngineTalks

Diskuze Vstoupit do diskuze
74 lidí právě čte
Autor článku

Michal Šimunek

Zobrazit další články