Mráz testuje baterie aneb co čekat od elektromobilu v zimě

Majitelé elektromobilů si užívají poslední týdny nízké spotřeby a relativně dlouhého dojezdu svých vozů. Již brzy ale začnou teploty klesat a spolu s nimi klesne i dojezd, neboť naopak apetit elektřinou poháněných aut vyroste.

i Zdroj obrázku: freepik.com
                   

Proč zima trápí elektromobilisty?

Proč elektroauto najednou v zimě ujede o desítky kilometrů méně? Tato otázka se nabízí, neboť právě omezený dojezd elektromobilů budí hodně vášní. Zatímco špičková a drahá elektroauta se chlubí dojezdem na jedno nabití třeba i přes 700 kilometrů, ty nejlevnější elektromobily se stěží dostanou na půlku. Jenže to se stále bavíme o provozu v létě.

Co se tedy v zimě s elektromobilem stane? Vlastně všechno a nic zároveň. Teploty kolem bodu mrazu samozřejmě ani z elektroauta nepojízdný vrak, na který zbytečně platíte autopojištění, neudělají, ale dojde na velmi nepříjemnou kombinaci fyzikálních pochodů, jejichž výsledkem je nárůst běžné spotřeby z 15 kWh/100 km na čísla třeba i o třetinu vyšší.

Vše začíná už pod nohama posádky, tedy v baterii. Její optimální pracovní teplota je o několik desítek °C výše, než kolik má lednový vzduch. Po chemické stránce tak v zimě nepracuje zdaleka tak efektivně. Jízdou se sice zahřívá a po několika desítkách kilometrů může být situace lepší, ideální ale prostě nebude.

Druhou nepříjemností pak jsou vyšší energetické nároky elektromobilu v chladném prostředí. Majitelé elektromobilů si sice mohou užívat spousty výhod, jako jsou dálnice zdarma nebo levnější povinné ručení, ale v zimě je dožene, že jejich vozy, na rozdíl od těch se spalovacím motorem, neprodukují odpadní teplo. Ke spotřebě na jízdu je tak třeba připočítat ještě energii potřebnou na vytápění interiéru.

Výrobci s tímto faktem bojují různě. Zlepšují izolaci, optimalizují tepelný výkon, instalují tepelná čerpadla… Úplně vyřešit tento problém ale nemohou. Fyziku zkrátka neoklamete.

Reálný příklad

Proč spotřeba elektromobilů v zimě roste, už tedy víme, ale jak moc? Napověděly už předchozí řádky. Pojďme si vše ukázat na reálném příkladu:

Volkswagen ID.3 je dnes nejprodávanějším elektromobilem v Evropě. I když už je na trhu řadu let, patří k moderním elektrovozům, prošel mnoha softwarovými vylepšeními i zásadní modernizací. Nejčastěji se prodává v konfiguraci s baterií o kapacitě 59 kWh, která v létě stačí k dojezdu kolem 400 kilometrů, s lehkou nohou i více. V kombinovaném provozu se totiž můžete pohybovat kolem 15 kWh/100 kilometrů.

I když je vybaven tepelným čerpadlem a díky inovacím již jeho spotřeba elektrické energie s klesající teplotou neroste do závratných výšin, podzimní a zimní počasí jeho majitele nepotěší. Obvyklé listopadové počasí s teplotami pod 10 °C totiž znamená zvýšení kombinované spotřeby někam k 16-17 kWh. Hlubší mrazy ji vyženou i nad dvacítku. Ruku v ruce s tím klesá i dojezd, a to až o 25 či 30 %. V lednu tak s Volkswagenem ID.3 na jeden zátah ujedete jen asi 300 kilometrů. Na dálnici, kde je spotřeba nejvyšší, jen něco přes 200.

Jak s tím bojovat?

To však rozhodně neznamená, že by majitelé elektromobilů měli od listopadu do března smutně koukat do zdi. Fyziku sice neoklamou, ale několika chytrými kroky si pomoci mohou.

1. Předehřívejte interiér

Pokud nabíjíte před odjezdem, vyhřejte si předem interiér vozu přes aplikaci. Jednak je to pohodlnější, ale zároveň si tím prodloužíte dojezd. Na vytopení interiéru se použije energie, kterou okamžitě dobijete ze sítě a odjíždíte v teple a s plně nabitým autem.

2. Využijte vytápění sedadel a volantu

Tyhle položky výbavy rozhodně v elektromobilu mají smysl. Rozehřát topné vodiče v sedadlech, na kterých se sedí, a roztopit i ten ve volantu, je energeticky méně náročné než trvale vytápět interiér. S vytápěnými sedadly pak dosáhnete tepelného komfortu i při mnohem nižší teplotě okolního vzduchu. Interiér auta tak můžete vytápět třeba jenom na 18 °C. Šetříte baterii, prodlužujete dojezd.

3. Nabíjejte po jízdě

Mít auto připojené na wallbox až do odjezdu umožňuje předehřát interiér. Pokud ale nabijete hned po příjezdu domů, také to má své výhody. Baterie je po jízdě zahřátá, a samotné nabíjení se tedy odehraje s mnohem menšími ztrátami. To sice nepoznáte na dojezdu, na peněžence ale určitě ano.

4. Plánujte cesty

Přemýšlet za volantem se vždy vyplatí, a o volantu elektromobilu to platí jakbysmet. Pokud své cesty plánujete, nemusíte spěchat a třeba na dálnici nastavíte tempomat o něco níže, snížíte tím i spotřebu a prodloužíte dojezd. A kdyby to náhodou nestačilo a po cestě jste museli zajet k nabíječce, využijte předehřev baterie, pokud je jím vaše vozidlo vybaveno. Díky němu přijedete na nabíječku s teplotně vyladěnou baterií, která se dobije mnohem rychleji.

Jak to mají auta se spalovacím motorem?

Že vás to celé přesvědčilo o komplikovaném životě elektromobilistů? Tak to se nenechte mýlit. Elektromobily v chladném období sice mají několik omezení, ale nemyslete si, že u spalováků je vše zalité sluncem. Tuhne mazivo, tuhne nafta a vymrzlý motor si v prvních kilometrech také vezme o nějaké to deci benzínu více než v létě. Zima je zkrátka náročná pro všechna auta a řidiči by podle toho měli ke svým vozům přistupovat, ať už řídí cokoliv.

Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

David Mencl

Zobrazit další články