Na co si dát pozor, když kupujete auto s motorem s přímým vstřikováním

                   

Motory s přímým vstřikováním benzínu (GDI) se prodávají pod různými názvy různými výrobci automobilů a motory GDI jsou populárnější než kdykoliv dříve. Je to zejména díky jedinečnému konceptu motoru, který zvyšuje účinnost, výkon a spotřeba. Přesto, stejně jako mnoho nových technologií, ani motor GDI se nevyhne některým komplikacím.

Usazeniny na ventilech jsou zhouba

Nejběžnější problém se týká usazenin, které se mohou vytvářet na sacích ventilech motoru. Sací ventily vypadají jako malá kulatá kovová dvířka, která do válců vašeho motoru pouští vzduch. Ve většině motorů se dva z těchto sacích ventilů používají k řízení průtoku vzduchu do každého válce. Potíž je v tom, že vzduch, který prochází sacím ventilem, je plný nečistot, jako jsou molekuly motorového oleje a nespálené palivo. Tyto nečistoty se mohou usazovat na horkých nasávacích ventilech, spalují se na nich a vytvářejí na nich vrstva usazenin. A ten samozřejmě škodí. V motorech, které nejsou GDI, je tento nános málokdy problémem. Je to proto, že vstřikovače paliva vpravují benzín přes povrch ventilů těsně předtím, než je nasáván do válců. Neustálé ostřikování benzínem účinně omývalo vršky sacích ventilů, což zabraňovalo nadměrnému budování nánosů.

Ale v motoru GDI se palivo sacích ventilů ani nedotkne, protože vstřik paliva je umístěn uvnitř válce pod nimi. Překlad? Sací ventily na motoru GDI jsou vystaveny stejným nečistotám, ale nad ventily nedochází k čištění postřikem benzínu, aby se kontaminanty nezvětšovaly. V některých motorech GDI mají majitelé problémy s usazeninami na ventilech, což může mít za následek problémy s výkonem, spotřebou a spolehlivostí. Některé motory GDI mohou běžet po celou dobu životnosti vozidla bez problémů s usazeninami. Jiné nikoliv. Ovlivňuje to mnoho faktorů. Následující tipy by vám měly pomoci při prohlídce motoru, pokud uvažujete o koupi auta s GDI. Pokud se podle nich budete řídit, odměnou by vám měla být delší životnost motoru, bezporuchový provoz a více peněz, které zůstanou v peněžence.

Podívejte se na uložené chybové kódy pomocí diagnostiky: Usazeniny na ventilu mohou způsobit výpadky motoru – to znamená selhávání při zapalování paliva. Selhávání motoru může být pro řidiče neviditelné, ale je zaznamenáno v řídicí jednotce, protože jej detekují speciální snímače v motoru. Pokud je zjištěno selhání, může (ale nemusí) se rozsvítit kontrolka „Zkontrolujte motor“. Snadný způsob, jak se vyhnout koupi vozu s GDI motorem plným usazenin, je použití diagnostiky. Rychle a levně se mechanik může podívat do mozku vozidla a zjistit, zda byly zaznamenány nějaké výpadky. Pokud tomu tak je, mohou být na vině vada ventilů a budou třeba opravy.

Pozor na svíčky

Trojitá kontrola systému zapalování: Jako zájemce o ojeté auto mějte na paměti, že předchozí majitel ho nemusel servisovat tak, jak je potřeba. To má mnoho důsledků a přinejmenším jeden velký, který může mít za následek rychlé nahromadění usazenin na ventilech. V motoru GDI jsou včasné změny zapalovacích svíček naprosto nezbytné pro udržení čistoty motoru – což je skvělý způsob, jak zabránit hromadění slizu na ventilech. Většina řidičů by se měla řídit servisním intervalem zapalovacích svíček v návodu k obsluze. Raději předpokládejte, že použité vozidlo s pohonem GDI, o kterém uvažujete, nemělo svíčky řádně měněny, dokud neuvidíte servisní knížku.

Dokonce i mírné protažení intervalů výměny zapalovacích svíček může vést k „špinavějšímu“ spalování, kvůli kterému se hromadí více nečistot. Znečištěné zapalovací svíčky také způsobují namáhání na jiných součástech zapalovacího systému, jako jsou zapalovací cívky. To může dále znečišťovat celý proces spalování a vyústit v katastrofu na sacích ventilech. Nepodceňujte důležitost výměn zapalovacích svíček v motoru GDI.

Správné provozní kapaliny jsou základ

Kapaliny, kapaliny, kapaliny: Chtějte potvrdit, že vozidlo, o kterém uvažujete, bylo krmeno pouze kvalitním benzínem. Benziny s nejvyšší kvalitou obsahují aditiva, která nepřímo brání usazování nečistot. O váš klid v duši se postarají také záznamy o servisu, které prokazují, že prodejce prováděl všechny výměny oleje v požadovaném intervalu nebo před ním. Používání kvalitního paliva a oleje může vždy pomoci odvrátit nadměrné zanášení ventilů. Pokud jde o výběr oleje, volte vysoce kvalitní plně syntetický olej, aby se zabránilo procesu nazývanému koksování, který může znečistit vaše sací ventily. Při použití plně syntetického oleje od začátku provozu bude mnohem méně docházet ke koksování, a to až o dvě třetiny. Minerálního oleje zanechávají zbytky na ventilech, které se nakonec spečou do tvrdé krystalické vrstvy. Proto u vozidel s motorem GDI volte taková, u kterých je jasné, že byl používán syntetický olej.

Některé GDI motory mohou projít speciální procedurou čištění přímo u prodejce nebo v soukromých servisech. Zeptejte se prodávajícího, zda toto někdy provedl. Mělo by proběhnout dělat zhruba jednou za rok, pokud vozidlo s pohonem GDI, které uvažujete, je novější a má nižší kilometrový nájezd. Někteří odborníci ale tvrdí, že tento způsob čištění může uvolnit až 20 procent prachu z výfuku, a ten se pak dostane do válců, pístů a dalších motorových částí. Proto se často doporučuje, aby bylo v případě potřeby provedeno pouze ruční čištění ventilu. Při něm se usazeniny na ventilech odstraňují nějakým abrazivním médiem nebo mechanicky ručním nářadím.

Diskuze Vstoupit do diskuze
109 lidí právě čte
Autor článku

Daniel Hamžík

Zobrazit další články