Na dně řeky našli unikátní parní lokomotivu z roku 1885

                   

Na dně jezer a řek se dají najít různé věci. Většinou to jsou odpadky, ale často není výjimkou, že se zde nacházejí dokonce i dopravní prostředky. Někdy to jsou utopená auta, ale také to mohou být třeba celé lokomotivy. Jako v tomto případě, kdy se na dně řeky Southland na Novém Zélandu našla zcela unikátní parní lokomotiva, která pochází z roku 1885.

Pozůstatek války

Jako první se po tomto objevu pochopitelně naskytla otázka, jak je možné, že se sem daný kolos dostal a proč byl utopen v řece. Odpověď je ale poměrně jednoduchá, jelikož jde o pozůstatky první světové války. To bylo celkem běžné, že se mnoho věcí nechalo na místě, ať už z důvodu ústupu, nebo postupu. Co nebylo třeba, se v konkrétních lokalitách zanechalo. I proto jsou v mnoha dalších místech běžné podobné nálezy, i když lokomotiva, ta je skutečně spíše unikát.

iZDROJ FOTOGRAFIE: Freepik.com

Složité vytažení

Už to, že se pod vodní hladinou objevila parní lokomotiva z roku 1885, bylo svým způsobem velmi unikátní. A málokdo čekal, že právě Nový Zéland, země vyhlášenou svou přírodní krásou, ukrývá i takové pozůstatky z dob minulých. Po objevu však následovala poměrně náročná fáze příprav na vytažení. Nejenom, že bylo potřeba použít těžkou techniku, ale bylo třeba vyřešit i řadu dalších problémů. To se naštěstí podařilo, i když úplně jednoduché to nebylo.

Vzhledem k době, po kterou byla parní lokomotiva pod vodní hladinou, se do ní dostaly nejenom velké nánosy bahna, které zvyšovaly její už tak velkou hmotnost. Také byla prorostlá různými kořeny stromů, a tak nezbylo nic jiného, než je sekerami a dalším nářadím přetnout, aby nedošlo k tomu, že spolu s lokomotivou půjde ven i okolní flóra. To se nakonec povedlo, lokomotiva byla očištěna od nejhorších nečistot a teprve v tu chvíli ukázala svou unikátnost v podobě konstrukce, velikosti i toho, že vzhledem k dlouhé době pod vodou byla stále poměrně zachována.

Diskuze Vstoupit do diskuze
62 lidí právě čte
Autor článku

Daniel Hamžík

Zobrazit další články