Na Faerských ostrovech postavili kruhový objezd na dně oceánu

                   

Dopravní spojení je jedním z nejdůležitějších faktorů pro fungování a rozvoj infrastruktury kdekoliv na světě. Na některých místech je však budování běžných dopravních uzlů dálnice stavět docela obtížně, takže je potřeba se obrátit na složitější technologie.

S jejich pomocí dokázali vyřešit problém dopravního spojení mezi dvěma ostrovy Faerských ostrovů: postavili zde tunel, jehož nejnižší místo je na dně oceánu.

i Celkový pohled na nový dopravní uzel | Zdroj fotografie: Archiv Faerských ostrovů

Faerské ostrovy jsou souostrovím 18 sopečných ostrovů. Nacházejí se v severním Atlantiku, mezi Islandem a Norskem. Zvláštnosti zeměpisné polohy vedly k tomu, že na ostrovech je celá soustava vzájemně propojených tunelů, přehrad a mostů a také trajektová doprava. Proto není nic překvapivého na tom, že právě zde se objevil první podvodní kruhový objezd na světě.

i Nyní budou Faerské ostrovy známé po celém světě nejen svou krásnou krajinou, ale také jedinečnou infrastrukturou. | Zdroj fotografie: Archiv Faerských ostrovů

V roce 2017 byla zahájena výstavba tunelu s exotickým názvem Esturoyartunnlinn o délce jedenácti kilometrů. Podle projektové dokumentace měl spojit ostrovy Estura a Streima – kde se nachází největší a současně hlavní město Torshavn. Od nového spojení si kromě urychlení cestování tamní představitelé slibují také zpomalení klesajícího trendu vylidňování ostrovů. Dopravní uzel Estueroartunnlinn se skládá z několika silnic spojených kruhovým objezdem, který se nachází na dně Atlantského oceánu v hloubce více než 180 metrů.

i Výjezd z podzemní části silnice. | Zdroj fotografie: Archiv Faerských ostrovů

Nejnižší bod tunelu je podle britského letectva 187 metrů pod hladinou moře. Takové umístění také znamená zvýšené bezpečnostní požadavky, takže ani nejstrmější sklon není větší než 5 %. Nezapomněli ani na estetickou stránku: kruhový objezd byl vyzdoben díly místního umělce v podobě soch se světelnými efekty.

Tunel je v současnosti největším infrastrukturním projektem v historii Faerských ostrovů. Jeho rozpočet tomu odpovídá: celkové náklady na stavbu lehce přesáhly jednu miliardu dánských korun, v přepočtu asi tři a půl milardy korun českých.

i Velmi brzy budou jedinečným tunelem projíždět stovky automobilů. | Zdroj fotografie: Archiv Faerských ostrovů

Podvodní tunel Estueroartunnlinn dosud nebyl otevřen veřejnosti: zkušební spuštění zařízení za účasti pohotovostních služeb je naplánováno na 17. prosince tohoto roku. Předpokládá se, že propojení silnicí na dně Atlantiku zkrátí čas strávený na trase mezi ostrovy z 1 hodiny 14 minut na pouhých 16 minut. Plánuje se však, že cesta tunelem zpoplatněná: řidič automobilu bude muset  za jednu cestu zaplatit 75 dánských korun (asi 265 Kč). Místní obyvatelé budou mít možnost zakoupit si permanentku, díky které bude cestování levnější.

Diskuze Vstoupit do diskuze
137 lidí právě čte
Autor článku

Michal Šimunek

Zobrazit další články