Nekonečné dilema mezi nákupem nového vozu a ojetinou je, zdá se, jednou provždy vyřešeno. Za tyto ceny totiž ztrácejí ojetiny celkem smysl.
Trh s malými vozy do půl milionu korun prošel v posledních letech zásadní proměnou. Ještě před několika lety jsem měl při výběru nového auta v této cenové relaci relativně široký výběr – dnes je ale situace přece jen jiná. Ceny vozů pomalu, ale nekompromisně rostly (až vyrostly), některé zavedené modely výrobců z evropského trhu úplně zmizely a často narazím spíše na omezené edice nebo zvýhodněné slevové akce než na zavedené modely. O to zajímavější modely však zůstaly a stojí za bližší prozkoumání. Pojďme se na ně nyní podívat společně.
Kdysi jste pod 500 000 Kč sehnali opravdu leccos
Já osobně pamatuji dobu, kdy v zásadě jakékoli malé auto, včetně mnoha německých značek, šlo bez problémů koupit pod půl milionu, často ještě výrazně levněji. Polo za 350 000? Žádný problém. Corsa, Clio, Fiesta, Suzuki Swift – na ty všechny vám půl milionu korun českých bez problémů stačilo a s trochou smlouvání u dealera jste odjížděli i s celkem pěknou slevou či lepší výbavou. Dnes? Polo začíná na 519 000, a to jen v akční výbavě People.
Pravda, na níž je akce asi tolik jako na předvolebním mítinku KSČM. Tříválec o výkonu 59 kW a pětistupňový manuál, spolu s opravdu chudým interiérem vám zřejmě tep nezvednou. A jakmile jen pomyslíte na něco trochu lepšího, ceny se od této hranice naopak zvednou s rychlostí, jakou by obdivoval i Chuck Norris. A ano, půl milionu před 15 lety a půl milionu dnes je samozřejmě celkem jiný balík peněz. Prošli jsme krizemi, nic není stejné. A auta zdražují, nekompromisně – jak už bylo dnes jednou napsáno.
Léto 2025 je na akční nabídky celkem bohaté. A na výrazné slevy také
Když ale zapomenete na Německo a vezmete „na milost“ Koreu (osobně doporučuji rozhodně tu jižní), je třeba Hyundai i10 zajímavým tipem. To auto není nijak špatné a s aktuální cenovou akcí jej pořídíte za opravdu zajímavých 349 000 korun. Ano, i tady je malý motůrek 46 kW a „pětikvalt“, ale za ty peníze? Se sedmiletou zárukou? Jako auto pro manželku či dceru ideální. Leasing snesitelný, 7 dlouhých let máte klid. Podobně je na tom Kia Picanto. Nicméně z praxe vím, že akční modely bývají rychle vyprodané, proto se vyplatí sledovat nabídky a nezaváhat.
Pokud bych měl osobně doporučit pět nejvýhodnějších nabídek roku 2025 z hlediska poměru ceny, výbavy a záruky, byly by to tyto vozy:
- 1) Již zmíněný Hyundai i10 v letní akci s prodlouženou zárukou.
- 2) Kia Picanto s balíčkem Comfort Plus.
- 3) Dacia Sandero v základní verzi Essential, která stále patří mezi nejlevnější nové vozy na trhu.
- 4) Toyota Aygo X, jež je se svým skvělým designem tak trochu mým černým koněm. A cenově nečekaně zajímavým, kolem 400 000 – 450 000 korun pořídíte i bohaté výbavy Executive nebo JBL Edition.
- 5) A určitě zajímavou nabídkou je naše Fabia s motorem 1.0 TSI / 85 kW a šestistupňovou (!!!) převodovkou ve výbavě Top Selection – za ni chce výrobce v edici „130 let“ 444 900 korun, což je s ohledem na výkon a výbavu mimořádně skvělá nabídka (130 let Premium je mimochodem za 484 900, čili pořád pod půl milionem).
U moderních a konstrukčně propracovaných aut je pokrok znát
A určitě bych si počkal na nové Clio, které se představí v září v Mnichově – má být hodně povedené. Mí známí se mě často ptají, jestli nové auto, třeba i na leasing, či ojetinu. Popravdě, speciálně třeba u Fabie bych se určitě přiklonil k novému autu, pokud vám tedy velikostně stačí. Je to moderní, bezpečné, v mnoha směrech výborně řešené auto, na kterém je pokrok posledních let opravdu znát. S motorem 1.0 TSI nejsou potíže, 85 kW stačí, „šestka“ se hodí nejen na dálnici. A máte klid se zárukou. A navíc, vždy ji zase dobře prodáte. Souhlasíte?