V roce 2012 uviděl 38letý Magureanu starou Dacii 2000 na rumunské webové stránce a koupil toto vozidlo za 1500 eur. Tušil, že bude vzácné. „Bylo to v Bukurešti a chlapík, který ho prodával, nevěděl, jaký má to auto za sebou příběh,“ říká Magureanu, na středověkém náměstí v Sighisoaře, městečku v Transylvánii, kde se koná klasický závod Dacia rally. Po pečlivé kontrole dokladů Magureanu zjistil, že staré vozidlo bylo kdysi vlastněno státem a jeho úkolem bylo vozit Ceausesca na jeho oficiálních výjezdech po Rumunsku. Magureanu, renovátor starých automobilů – samouk, od té doby strávil roky, než Dacii vzkřísil.

„Nejsem žádný fanoušek Ceaucesca, nebyl to dobrý člověk, ale z historického hlediska se mi líbí, že po něm vlastním auto“ říká Magureanu. „Pojmenoval jsem to auto Tovarăšu, což v rumuništině znamená „soudružka“

Dacia 2000, vyráběná v roce 1982, byla na svou dobu překvapivě technicky porkočilá: disponuje posilovačem řízení, elektrickými okny, centrálním zamykáním, klimatizací a dokonce i tempomatem – to jsou všechno vzácné technologie pro vůz postavený v době, kdy se centrálně řízené Rumunsko začínalo ekonomicky propadat. Dokonce ani dnešní moderní Dacie takovou výbavu nemívají. Dodatečné šrouby na kolech a pochromované ozdoby tehdy utvrdily Magureana, že to není běžná Dacia 2000; musela patřit někomu důležitému.




Později na přehlídce Made in Romania, kde Magureanu vystavil své auto, byl osloven jedním z starých osobních řidičů Nicolae Ceausesca. Řidič potvrdil, že je to vůz zemřelého diktátora a poukázal na některé fascinující detaily.

„Byl jsem šokován, když mě našel, slyšel o výstavě a věděl, že tam budu, takže přišel jenom kvůli mně,“ říká Magureanu. „Řekl mi, že otvory v palubní desce byly kvůli tomu, aby si zde bodyguard mohl odložit zbraň a říkal, že tempomat nikdy nefungoval – ani nyní není v pořádku.“ Kromě toho se dlouholetý rumunský vůdce nejraději vozil na sedadle spolujezdce, ačkoliv nejpohodlnější jsou prý zadní sedadla. Tam seděli bodyguardi.

Automobilka Dacia byla založena v roce 1966 a vyrábět začala přesně před 50 lety, v roce 1968. Jméno Dacia pochází od pradávných Dáků, původních obyvatel Rumunska. Nyní je ve vlastnictví společnosti Renault a od začátku vlastně vyráběla licencované Renaulty z dílů dovážených z Francie. I diktátorova Dacia 2000 je vlastně kopií Renaultu 20, tento kus byl dokonce smontován ve Francii a byla vyměněna pouze loga. Ale například na volantu a řadicí páce zůstalo diamantové logo pařížského výrobce.