Naftový motor se nevyplatí každému. Ojetiny i nové vozy nejčastěji vykrvácí na 3 drahých opravách

Naftový motor nepatří k nejjednodušším konstrukčním řešením. Řada součástek při výměně je drahá a úspora paliva se nevyplatí každému po započítání servisních nákladů.

i Zdroj fotografie: Škoda
                   

Naftový, neboli dieselový motor, je v naší zemi značně rozšířený. Má hlavně rozšířenou pověst, že „táhne odspoda a jezdí za 5“. Sice drnčí, vibruje, zvenku je jeho zvukový projev poznat, ale co bychom neudělali pro ušetřených pár deci na 100 km. To byla vidina starších naftových motorů, jak jej prezentují hospodské povídačky. Dnešní „nafťáky“ ale pokročily co do uživatelské přívětivosti. Opravy však bývají stále drahé a mohou převýšit výhodu levnějšího paliva.

Složitější konstrukce pro vyšší výkon

Pokud se nebudeme vyloženě bavit o obligátních tříválcových TDI motorech, které jsou uživatelsky, a to se na mě nezlobte, hrozné, tak zbytek produkce je ve výsledku až zajímavě užitečný. Čtyř a více válce jsou dnes relativně kultivované, slušně odhlučněné, nabízí zajímavou spotřebu a startují na otočení klíčkem nebo stiskem tlačítka. Ta tam je doba čekání na zhasnutí stále svítící kontrolky žhavení.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Faktem však stále zůstává, že chceme po motorech vyšší výkony, nižší spotřebu, lepší odhlučnění, aby zabíral ve všech spektrech otáček, a to se někde musí projevit. Z toho vyplývá složitější konstrukce moderních dieselových motorů. Nařízení o plnění emisí konstrukční jednoduchosti také nepřidá. Často hrubé zacházení služebních řidičů si vybere daň až po pár letech provozu.

Naftový motor z druhé ruky

Není třeba chodit okolo horké kaše, ale ne každý má na nové auto. Řada z nás jej ani nechce, ať již z individuálních důvodů nebo z důvodů ztráty hodnoty peněz na jeho pořízení. Nabízí se tak koupě použitého vozu. Obecně lze říci, že majitel/firma nebude pořizovat naftový motor, pokud neplánuje ročně nájezd vyšší jak 25 – 30 tis. km. To je obecná hranice, kdy se vyplatí investice do naftového motoru a lze očekávat „návratnost“ investice.

iZdroj fotografie: Volkswagen

Pokud se však podíváte na vozy do 4 let stáří, zjistíte, že řada z nich má kilometrový proběh kolem 200 000 km. U starších aut se pak přidává k nabídce i sportovní disciplína „odhadni kolik mám stočeno“. Tím se dostáváme ke kilometrovému nájezdu, kdy komponenty jako jsou vstřikovače, čerpadla, filtry DPF jsou buď na kraji životnosti, nebo před větším servisem. Ve světle takových informací pak působí nabídka 12 let starého Golfu s nájezdem kolem 120 tis. km značně pochybně. Ano může to být pravda, ale většinou to tak nebývá.

Čas i cena oprav a výměn

U výběru ojetého naftového auta je pak třeba počítat, že výměna jednoho vstřikovače přijde většinou na cca 10 000 Kč a opravují se všechny zároveň. Čerpadlo je za přibližně podobný obnos peněz, DPF filtr pevných částic jde vyčistit, občas pozlobí EGR ventil, který je třeba vyměnit atd. Je třeba k daným dílům připočítat práci mechanika a počítat s tím, že na počkání se takové servisní úkony nedělají. Takže budete nějaký den bez vašeho auta. Autorizovaný servis většinou nabídne náhradní vůz, u menších servisů je domluva individuální.

iZdroj fotografie: Depositphotos

K výše uvedeným nákladům je třeba počítat i s dvouhmotovým setrvačníkem, turbem a vyšším opotřebením podvozkových částí, protože naftový motor je těžší než benzínový a více zatěžuje přední část automobilu. Dále tu jsou žhavicí svíčky a občas pozlobí i čidlo teploty paliva. Suma sumárum, tu máte vcelku velký koloběh možných rizik, které jsou spojeny s vidinou menší spotřeby paliva. U fleetových aut pak počítejte, že výměny olejů probíhaly spíše po překročení intervalů a že lidé se chovají jinak ke svému a přidělenému vozu. 

Naftový motor v novém autě

Tady není moc co řešit. Pokud si jdete pro nový automobil už s vidinou toho, že potřebujete diesel, tak vás touto cestou čeká nejméně možných překážek. Opravy nezapříčiněné vaší vinou nebo opotřebením jdou na záruku a vás zajímá jen tankování a provádění běžné údržby předepsané výrobcem. Je však důležité zmínit, že vlivem regulí bude tato cesta finančně nejnákladnější. Také vzhledem k omezování nabídek aut s naftovým motorem budete mít výběr podstatně menší, než bývalo dříve.

iZdroj fotografie: Depositphotos

K jakému účelu je nejlepší naftový motor?

Jak z výše vypsaných faktů vyplývá, naftový motor je vhodnější pro řidiče, kteří najezdí více jak 25 – 30 tis. km ročně. Nejvhodnější projev má při ustáleném tempu, kdy se projeví nejvíce jeho klady vycházející z konstrukce dieselových motorů. Naopak používat motor na popojíždění v městské džungli, kdy co pár kilometrů zastavíte, není úplně vhodné. Je tedy více než vhodné spočítat si, zdali se vám jako uživateli skutečně vyplatí naftový motor.

Jakému palivu dáváte přednost vy a proč?

Zdroj: Autorský komentář Jaroslava Novčáka

.

Diskuze Vstoupit do diskuze
59 lidí právě čte
Autor článku

Michal Šimunek

Zobrazit další články