Nárazový test ukázal, proč je Volvo z hlediska bezpečnosti jedničkou na světě

Švédská automobilka je bezpečností svých vozidel pověstná už po mnoho let. A série provedených crash testů znovu ukazuje, že je tvrzení opodstatněné.

i Zdroj fotografie: Volvo
                   

Stejně jako řada jiných výrobců, i Volvo má vlastní testovací laboratoře, v nichž zkouší odolnost auta v různých situacích. Cílem je, aby posádka vozidla přežila, a to nejlépe bez zranění – i za cenu, že bude auto po nárazu na odpis. Nakolik je které vozidlo úspěšné ukazují právě crash testy. A Volvo se rozhodlo k 20. výročí svého testovacího střediska popsat, čím se odlišuje od ostatních.

Kde jiní selžou, Volvo ochrání

Ne každý z nových modelů překoná po bezpečnostní stránce ten předchozí, ve srovnání s konkurencí však mívají tato švédská auta velké náskoky. Mnohdy tak vydrží i nárazy, při nichž se jiná z třetiny „slisují“ a posádka má minimální šanci, že vyvázne bez zranění.

iZdroj fotografie: Volvo

„Naším závazkem k bezpečnosti je porozumět tomu, jak a proč k nehodám a zraněním dochází, a vyvinout technologii, která posádku ochrání. Doufáme, že naše průkopnická práce bude inspirovat ostatní automobilky k tomu, aby s námi naplňovali poslání snižovat počet mrtvých a zraněných. “

To ukazují i snímky z crash testu, kdy konstrukce auta i v rychlosti zhruba 200 km/h vydržela. Chladič byl sice proražen a došlo k mírnému posunu motorové jednotky, ale posádka byla ochráněna a nepřišla k újmě ani na dolních končetinách. Právě ty bývají kritické, neboť mnoho automobilů čelní náraz neustojí a tzv. se slisují.

Vše je detailně zdokumentováno

Volvo provádí testování v hale, kde dokáže velmi přesně simulovat reálné situace. Třeba když auto „vletí“ vysokou rychlostí do svodidel, narazí do stromu, nebo se převrátí na střechu. Vozidla jsou v různých rychlostech „posílána“ do 850 tun těžké bariéry, ale automobilka má k dispozici i několik dalších překážek, jak pevných, tak pohyblivých.

iZdroj fotografie: Volvo

Celý proces pochopitelně neobnáší jenom náraz a zhodnocení, nakolik bylo auto poškozeno. Na stanovišti jsou desítky senzorů, kamer a snímačů, aby měli inženýři dostatek informací k vyhodnocení i případné úpravě konstrukce. Společnost se navíc připravila na elektrifikaci a opatřila středisko řadou dalších prvků, aby dokázala simulovat různé scénáře.

Diskuze Vstoupit do diskuze
116 lidí právě čte
Autor článku

Michal Šimunek

Zobrazit další články