Na jednu nádrž ujel ve svém dieselu 1 600 km, elektromobil by přitom musel 4x dobíjet. Tak kde jsou výhody?

Vzít starší BMW 7 a přejet s ním z Londýna do Madridu na jednu nádrž není špatný nápad. Zejména když to celé natočíte na video. Tenhle výlet si nenechte ujít.

i Zdroj fotografie: S vědomím Joe Achilles
                   

Tomuto článku předcházela jedna velmi specifická situace. A debata u nás v redakci. Původně jsme si mysleli, že si celou pointu příběhu necháme až na samotný obsah a v titulku jí nebudeme prozrazovat. Zkrátka proto, že natolik deklasuje elektromobilitu, že to snad už ani více nejde. A nechtěli jsme si na onom deklasování postavit titulek. Nakonec ale „pravda zvítězila“ a to hlavní je tedy v nadpisu výše. Jakkoli je to jednoznačné, čtěte dále a nevynechejte video. Tohle vás dostane.

Economy run napříč Evropou

Celý příběh je o jednom chlapíkovi jménem Joe Achilles, jehož krom jiného baví natáčet dokumenty z cest. Samozřejmě s auty a s přáteli, protože o autech a přátelích to celé především je. Na tomto konkrétním „přeletu Evropou“ je pak zajímavé to, jak neuvěřitelně úsporné a praktické může starší naftové BMW být. Sedmičkové. Čili malý bussinesjet na čtyřech kolech. Čekáte pohodlí, čekáte rychlost, čekáte prestiž. Úspornost? Až na druhém místě. Přesto tu je.

iZdroj fotografie: BMW

Protože když se s kamarádem rozhodnete, že zkusíte economy run Londýn – Madrid a mermomocí chcete BMW, co zvolíte? Trojku. Pro dva vyhovující, zcela. Případně pětku, když tedy se vším komfortem. Ale chcete táhnout přes pět metrů oceli, hliníku a hromady elektrických zbytečností jen proto, abyste měli pocit, že se vezete v limuzíně? Těžko. Ti dva to přesto to zkusili, vzali sedmičku G11 730d a rozjeli se z Londýna na jih. Přesněji do Madridu. A celé to natáčeli. Výsledek vás ohromí.

Velká limuzína s malou spotřebou

Oni totiž na 80 litrovou nádrž z toho Londýna do Madridu dojeli. 1600 kilometrů. Už jste si to vydělili? Ne? Tak my vám pomůžeme. Je to ostatně velmi jednoduché… …osmička je polovina šestnácti, čili to máme, to máme… Pět na sto. Je to vůbec možné? Je. Dlouhé dálniční přesuny rozumnou rychlostí, ideální počasí, úsporný turbodiesel. Geniální. Tohle auto podle mnoha jeho majitelů umí bez problémů jezdit do 8 litrů. V průměru. A klidnou stovkou po dálnici? Pět není problém. Opravdu není.

iZdroj fotografie: S vědomím Joe Achilles

Nicméně, samo se to samozřejmě nestalo. Když se například podíváte na palubní desku auta, s kterým oba kamarádi jeli a která je několikrát vidět i ve videu, všimnete si hned několika věcí. Poprvé vlevo u rychloměru je nastavený rychlostní limit, kousek za 60 mílemi za hodinu, což odpovídá zhruba našim sto kilometrům za hodinu. A to je i obecně uznáváná optimální rychlost pro úspornou jízdu u většiny aut se spalovacím motorem. A jak vidno, platí i pro velké BMW.

BMW finesy pro úsporu paliva

Za druhé, Joe si aktivoval ECO PRO INDIVIDUAL mód, upravující funkci mnoha zařízení a systémů na palubě tak, aby výsledkem byla co nejnižší spotřeba. BMW udává, že tímto způsobem se dá ušetřit až 25% paliva. To není malé číslo. Nevíme sice, nakolik je tento údaj realistický nebo optimistický, ale tady konkrétně funkce ECO PRO evidentně pomohla. Samozřejmě rychlostí limit na 100km/h se při sešlápnutí plynu až na podlahu „resetuje“ a BMW zabere maximem svého výkonu i rychlosti.

i

A teď přijde ta úplně nezajímavější část našeho článku. Nebo možná taky nejvtipnější. I když jak pro koho. Když už jsme měli kalkulačku v ruce ohledně výpočtu spotřeby, nedalo nám to, abychom nezkusili porovnat teoretický dojezd elektromobilu ze stejné stáje na stejné trase. Jinými slovy, máte na výběr mezi starší naftovou sedmičkou a posledním modelem i7. Pořizovací náklady (jakkoli dramaticky rozdílné) nebudeme pro tento účel zohledňovat.

Žádné dobré zprávy pro elektro. Bohužel

BMW udává u svého elektroklenotu dojezd mezi 590 a 625 kilometry. To jsou samy o sobě vynikající hodnoty. Dobíjení za ideálních podmínek z rychlonabíječky Ionity 195kW pak trvá zhruba 6 min/ dalších 100km jízdy. I to je skvělá hodnota, byť stále nesrovnatelná s čímkoli „tekutým do nádrže“. Ale v zájmu planety bychom dokázali několik desítek minut zvládnout. Jenže máme tady několik malých „jenže“:

  • BMW udává na svém vlastním kalkulátoru snížení dojezdu na 420 km, pokud trasa vede po dálnici, venku je teplota 20 stupňů a používá se klimatizace. Přesně takové byly podmínky zkušebního „přeletu Evropou“
  • Nabíječky Ionity nejsou ve Francii a Španělsku zdaleka tak rozšířené. V zájmu objektivity tedy budeme kalkulovat s 50% Ionity, 50% klasická rychlonabíječka 50 kW

V tom okamžiku se ale začíná, do té doby v zásadě srovnatelná akce „elektro vs. klasika“ citelně měnit ve prospěch klasického pohonu. Na 50 kW nabíječce totiž na dobití 100km potřebujete 21 minut. Pokud počítáme s dojezdem 420 kilometrů, budeme pro zjednodušení počítat 4×21 minut. A tedy 84 minut každých 420 kilometrů, krát dva. Rovná se 168 minut. U Ionity je to 4×6 minut, krát dva. Rovná se 48 minut. Dohromady 216 minut. Neboli, 3 hodiny a 36 minut. Je to moc, nebo málo?

Skóre BMW diesel vs. BMW elektro 1:0

Otázka úhlu pohledu. Neboli, co všechno zvládnete za 3,5 hodiny? Pokud jedete na termín, kupříkladu obchodního jednání, budete s největší pravděpodobností mít již dávno po něm a budete na cestě zpátky, když teprve elektrické i7 bude vjíždět do Madridu. A navíc: abyste s i7 mohl jet okamžitě zpátky, budete muset opět dobíjet, oněch 4x400km jste právě vyčerpali. Neunavoval by vás takový život? Nás pravděpodobně ano. A 400 km po dálnici není nic, co by nadchlo. Speciálně pokud „starý“ dieselový předchůdce umí 4x tolik. A dotankuje za 5 minut. Tak kde je pokrok?

Zvolili byste k dlouhé cestě elektromobil, nebo „klasiku“?

Zdroj: Joe Achilles
Diskuze Vstoupit do diskuze
51 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články