Víme, jaké jsou nejčastěji omyly českých řidičů v rámci tankování paliva. A poradíme vám, jak se jich vyvarovat, případně jak se vyhnout skutečně vysokým nákladům na jejich nápravu.
Při tankování na čerpacích stanicích dělá spousta motoristů řadu chyb. Nejčastější je záměna benzínu a nafty, ale omylů, kterých se dopouštíme, je podstatně více. Opravy motorů po nevhodném tankování pak sahají až k desetitisícovým nákladům. A pokud se jedná o nová moderní dieselová auta, může se cena za servis vyšplhat klidně až na 100 000 Kč. Redakce AutoŽivě se proto rozhodla oslovit mechaniky i čtenáře a přinést vám celý přehled chyb, kterých je třeba se při čerpání paliva vyvarovat. Třeba tím právě vám pěkných pár tisícovek ušetříme.
Tankování je pro většinu řidičů absolutní rutina. Na benzínku jezdíme i několikrát týdně a čerpání vlastně už ani nevěnujeme žádnou pozornost. Ale právě to může vést k omylům, které mají pro náš vůz vážné následky. Naprosto zásadní chybou je načerpání nesprávného paliva a kdejaký čerpadlář by vám mohl vyprávět o řidiči, který vyplašeně vběhl do benzínky s tím, že právě tuto „hloupost“ spáchal a potřebuje poradit, co má dělat.
Chybné palivo vás může vyjít i na 100 000 Kč
Faktem je, že právě záměna paliva vám může následně způsobit největší náklady. Benzín funguje v dieselech v podstatě jako ředidlo. Motor přichází o své mazací schopnosti, kdy právě naftové agregáty vyžadují vysokou mazivost kvůli jemným vstřikům do válců i palivovému čerpadlu. Nalitím benzínu do nafťáku tak v extrémním případě hrozí zadření čerpadla i vstřikovačů a ve finále může dojít i k úplné destrukci motoru. A cena takové opravy se podle modelu vozu i rozsahu škod může vyšplhat i na 50 až 100 000 korun.
Opačná chyba už tak drastická není. Pokud natankujete naftu do benzínového motoru, většinou jen ucpete palivové filtry. Vozidlo ztratí výkon, motor začne škubat a nakonec může dojit i k poruše katalyzátoru. Následně je třeba se připravit na výměnu filtru (obvykle cena do 5 000 Kč) a je možné, že bude nutné i vyčištění palivové nádrže a celého palivového systému. Tento servisní zásah vás může vyjít řekněme od 3 do 20 000 korun.
Vypnutý motor a nepřeplňovat
Jak jsme už na začátku zmínili, záměna paliva není jediná chyba, kterou řidiči na svých autech páchají. Naprosto nevhodné je také tankování do vozidla s běžícím motorem. Motoristé tím riskují jednak poškození emisního systému vozu, jednak vznícení tankovaného paliva.
Další neduh jsem sám zaregistroval u svého kamaráda, který se vždycky za každou cenu snažil naplnit nádrž svého vozu až, jak se říká, po okraj. Nejen, že v takovém případě riskoval přetečení paliva na asfalt u stojanu, ale mohl si tím poškodit odvětrávací systém, a dokonce dostat do paliva v nádrži nečistoty, které kolem čerpacího otvoru obvykle jsou.
Dodržte kvalitu a žádný vír v nádrži
Chybou je v rámci pomyslné úpory také ignorování kvality paliva. Některé vozy vyžadují tankování vysloveně prémiových paliv a bio aditiv, a pokud do nich budete lít obyčejné lacinější palivo, můžete si tím zadělat na problémy s motorem a jeho životností.
Posledním rizikem jsou časté jízdy vozem s téměř prázdnou nádrží. A to je z mé zkušenosti možná vůbec nejčastější chyba, jakou řidiči dělají. „Vždyť o nic nejde, auto ukazuje dojezd ještě 20 km, co by se asi tak mělo stát?“ Tak na to pozor. Drobné sedimenty v palivové nádrži, ve které je minimum paliva, vám mohou poškodit palivové čerpadlo a jeho výměna začíná u řady aut už na 7 000 korunách.
Co dělat při záměně paliva?
Ale vzhledem k tomu, že záměny paliva při tankování se motoristé bojí nejvíce, musíme si říci, jak postupovat v případě, kdy taková situace skutečně nastane. Hlavně je třeba se uklidnit a podstoupit následující kroky. Předně vůbec nestartujte motor, zamezíte tím šíření špatného paliva do palivového systému.
Volejte asistenční službu nebo servis a nechte do něj vůz odtáhnout. Pokud už jste přece jen nastartovali, pak hned zastavte, zhasněte motor a opět si zavolejte odbornou pomoc. Následně můžete očekávat čištění nádrže, výměnu palivových filtrů a případné další zásahy.
Omyly, na které řidiči nezapomenou
Celá řada našich čtenářů se pochopitelně s chybou při tankování setkala. A zde jsou jejich neblahé zkušenosti. Lucie N. z Litomyšle, majitelka Fabie 1.2 HTP, nám sdělila: „Jednou jsem pospíchala a přehlédla jsem popis na pistoli. Na benzínce mi naftová pistole normálně pasovala do hrdla k nádrži. Naštěstí jsem si to hned po vyjetí z benzínky uvědomila a zastavila jsem. Zaplatila jsem 6 800 korun za výměnu filtru a čištění nádrže, ale mechanik říkal, že kdybych jela dál, oprava by byla nejmíň dvojnásobně drahá.“
Pan Vladimír z Chrudimi měl s chybným tankováním také zkušenost. „Na služební cestě jsem do dieselu nalil benzín a všiml jsem si toho až pozdě. Auto jelo asi 15 km a najednou ztratilo výkon a začalo se z něj kouřit. Platil jsem celkem drahý odtah, oprava stála 37 000 korun a ještě jsem dostal v práci finanční postih.“
Kontrola se vždycky vyplatí
Záměna paliva při tankování je bezesporu jednou z nejvážnějších chyb, která při neopatrnosti hrozí nám všem. A sám bych si nafackoval, pokud bych měl za takový banální omyl nakonec zaplatit tisíce až desetitisíce korun. Ale ani dojezdy s prázdnou nádrží nemusí být ve finále levné. Takže při tankování buďte opatrní, obezřetní, vždy zkontrolujte, jestli berete správnou pistoli od správného paliva. A rozhodně také nehrajte hru, na jak málo paliva váš vůz ještě dokáže jet. Nestojí to za to.