Nejčastější příčiny, proč autobaterie nevydrží nabitá

                   

Slábne vám autobaterie a nevíte proč? Příčin, proč baterie v autě nevydrží nabitá, může být hned několik. Může to být poškozený okruh alternátoru nebo zkrat, na který sami nepřijdete. Přesto je možné zjistit, co se vám s autobaterií.

Důvody, proč je vaše autobaterie slabá

Pokud autobaterie není plně nabitá a průběžné se vybíjí, znamená to, že se v akumulátoru nebo v připojených okruzích děje něco, co je špatně. Jak poznáte, že je chyba v baterii, nebo je problém někde jinde?

Porucha alternátoru

Roztlačení ne vždy funguje. V některých případech nebude autobaterie po roztlačení dostatečně nabitá. Dalším důvodem, proč baterie nevydrží dlouho nabitá, je vadný alternátor. Pokud má alternátor ve vašem vozu roztřepený nebo prasklý řemen, nedokáže dodávat dostatek energie do bateriové jednotky.

iZdroj fotografie: Adobe Stock
Zdroj fotografie: Adobe Stock

Baterie nedrží náboj

Zkontrolovat, zda není alternátor poškozený, není u většiny aut obtížné.

Jak poznat vadný alternátor? Vadný alternátor se často projevuje slábnutím světel na palubní desce; světlomety svítí více nebo méně podle aktuální rychlosti; je cítit pálení gumy nebo drátu; a ve vozidle slyšíte dunivé zvuky. Nefunkční alternátor je jedna z běžných příčin, proč se autobaterie ve vašem voze nenabijí.

Upírské odsávání energie

Vybíjení autobaterie mohou způsobovat i některá další zařízení ve vašem autě. Například, pokud večer začátečnicky ponecháte ve svém autě zapnutá světla, přes noc se autobaterie vybije a vás ráno čeká nepříjemné překvapení. Ve svém vozidle určitě máte některá další elektrická zařízení, jako jsou hodiny, rádio, zapalovač cigaret, světla kufru, výstražný systém nebo něco jiného, co může způsobit rychlé vybíjení akumulátoru nebo upírské odsávání energie.

Jak změřit upírský odběr

Možností, jak přijít na míru odběru energie z akumulátoru máte hned několik. Můžete použít ampérmetr, voltmetr nebo provést test světlometů.

Testování pomocí ampérmetru

Vypněte motor a odpojte jeden z kabelů baterie. Uchopte kabel ampérmetru a připojte jej k odpojenému kabelu baterie. Poté připojte druhý kabel ampérmetru k baterii.

Dvacet pět miliampér nebo méně je normální odběr. Pokud hodnota ampérmetru přesáhne 25 miliampér, určitě máte někde elektrické problémy, které vyžadují další kontrolu. Další způsob, jak zjistit, proč autobaterie nedrží náboj, je následující.

Test pomocí světlometů

Toto je další metoda, jak zjistit, zda nedochází k upírskému vysávání energie. Amatérskou diagnostiku můžete zahájit rozsvícením světlometů svého vozu. Pokud nesvítí naplno, znamená to, že máte vadnou baterii.

Testování pomocí voltmetru

iZdroj fotografie: Adobe Stock

K určení stavu, v jakém máte autobaterii, můžete použít i voltmetr. Voltmetr vám totiž ukáže, kolik v baterii zbývá šťávy. Voltmetr má dva barevně označené kabely. Červený  je třeba připnout do kladného pólu a černá ( nebo modrý) vodič do záporného pólu baterie.

Baterie je v pořádku, pokud jse napětí mezi hodnotami 12,65 a 12,77. Pokud je však hodnota nižší než tato, je třeba baterii zkontrolovat profesionálním mechanikem.

Věk baterie

Je vaše autobaterie starší než 4 roky? Vypadá opotřebovaně? Některé staré bateriové jednotky mohou mít potíže s dlouhodobým udržováním nabití.

Odborníci doporučují vyměnit autobaterii, která se používá 4 až 6 let. Neustálá koroze a zkraty v průběhu let baterii opotřebovávají. Ani nové baterie se tomuto problému nevyhnou. Stává se to zejména, pokud vůz několik týdnů nepoužíváte. Dlouhá doba nečinnosti může autobaterii poškodit. Autobaterie se totiž nenabíjí

Viníkem může být i stáří baterie. Problém v systému nabíjení. Další příčinou může být nedostatečné nebo žádné dobíjení. I v této v této situaci můžete použít voltmetr. Hodnoty se však v tomto případě budou lišit. Pokud poklesnou pod 12 voltů, určitě máte vybitou baterii. V takovém případě hledejte problém v systému dobíjení. Pořiďte si kvalitní nabíječku a ujistěte se, že je kompatibilní s baterií.

Diskuze Vstoupit do diskuze
111 lidí právě čte
Autor článku

Michal Šimunek

Zobrazit další články