Technický stav některých vozidel na českých silnicích má k ideálu opravdu hodně daleko. Takto vypadá seznam nejčastějších závad a značek, u nichž se vyskytují.
Povinnost chodit na pravidelné prohlídky technického stavu do Stanic technické kontroly (abychom získali tzv. „technickou“) nepatří popravdě zrovna mezi oblíbené kratochvíle většiny řidičů. Samozřejmě, se zánovním autem prémiové značky, navíc dobře udržovaným a v perfektním stavu vám zřejmě zásadní problémy nehrozí, s narůstajícím stářím (nebo menšími penězi na údržbu) se však situace mění. Co nám hrozí nejvíce? Přesně na to se s redakcí AutoŽivě.cz podíváme nyní – a společně.
Ročně neprojde STK v ČR zhruba 6 % vozidel
Podle dostupných zdrojů přitom nejčastější závady na STK v zásadě kopírují to, jak každý automobil postupně „chřadne“ provozem. Co se přitom projeví nejdříve? Nevyhovující osvětlení, samozřejmě. Speciálně u starších aut s halogenovými/xenonovými zdroji světla postupně ztrácejí na účinnosti. Dále pak problémy s brzdovým systémem, závady na podvozku a řízení, nesprávný stav pneumatik a koroze nosných částí karoserie. Statistiky přitom uvádějí, že ročně neprojde STK přibližně 6 % vozidel, což v roce 2021 znamenalo více než 200 000 aut z 3,52 milionu kontrolovaných.
To není věru malé číslo. Zajímavý je ale možná ještě více detailní popis s procentuálním zastoupením jednotlivých závad. Podle dat České asociace stanic technické kontroly (ČASTK) a nezávislých studií tvoří 85 % neúspěšných STK v letech 2023/2024 tyto závady:
- 1. Brzdový systém (32 % případů) – Nedostatečný brzdný účinek – Únik brzdové kapaliny – Zkorodované brzdové hadice
- 2. Podvozek a odpružení (28 %) – Opotřebené silentbloky – Prosakující tlumiče – Korozí narušené nosné části
- 3. Osvětlení (15 %) – Nesprávně seřízené světlomety – Nehomologovaná LED osvětlení – Zatemněná skla nad povolený limit (více než 25 % u čelních skel)
- 4. Emisní systémy (10 %) – Neúčinný katalyzátor (u vozidel starších 10 let) – Zanesený DPF filtr u dieselů – Upravený výfukový systém
Závada | Podíl na závadách | Typické pro vozidla |
---|---|---|
Brzdový systém | 32% | Všechna, zejména SUV |
Podvozek | 28% | Vozy nad 10 let |
Osvětlení | 15% | Mladší vozy s tuningem |
Emise | 10% | Diesely starší 5 let |
Ostatní | 15% | – |
Levné značky + ošizená údržba = problémy na STK
Jak jsou na tom jednotlivé značky? To je možná ještě zajímavější, i když určitou logiku níže přiložená tabulka nabízí. Že jsou v ní zastoupeny levnější značky, je totiž celkem pochopitelné. Platí tady přímá úměra: Levnější značka/model automobilu = levnější/méně kvalitní zpracování = menší investice do pravidelné údržby / levnější provoz = častější výskyt závad. Jinými slovy, levné auto, nijak extra dokonale vyrobené, u kterého navíc chronicky nejsou peníze na (kvalitní!) údržbu se posléze propíše negativně do statistik na STK. Jak prosté, milý Watsone.
Značka | Podíl neúspěšných STK | Typické závady |
---|---|---|
Renault | 18% | Elektronika, emisní systémy |
Fiat | 16% | Koroze podvozku, brzdy |
Opel | 15% | Úniky kapalin, odpružení |
Peugeot | 14% | DPF filtry, elektronika |
Škoda | 8% | Starší modely (Fabia, Octavia I) |
Jinými slovy: nejlepší prevencí před problémy na STK je pravidelný servis. Jak potvrzuje Jan Novák z ČASTK: „Nejčastější příčinou neúspěchu není věk vozu, ale nedostatečná údržba. Vozy s pravidelným servisem procházejí STK v 92 % případů.“ Statistiky také ukazují, že moderní elektromobily mají výrazně nižší neúspěšnost (4–6 %) díky jednodušší mechanice. Naopak nejvyšší míru problémů mají dodávky využívané v rozvozových službách (až 22 % neúspěšných kontrol). Což se dá pochopit, neb to bývají opravdu tvrdě zkoušené stroje.
Rada na závěr: i když nemáte na Mercedes, investujte alespoň do pravidelné (PRAVIDELNÉ) a nešizené údržby. Vrátí se vám to bohatě nejen na hladkém průběhu STK, ale především v bezpečnosti a dlouhé životnosti vašeho vozu. A to se myslím více než vyplatí. Jaké máte ostatně zkušenosti s STK právě vy? Vrátili vás také nejednou kvůli zdánlivé maličkosti?