Elektromobilita má jednu velkou nevýhodu. A tou je dojezd daných vozidel. Díky stále lepším bateriím se postupně zvyšuje, ale stále to nemusí být tolik, aby byly uspokojeny požadavky všech řidičů. Vývoj jde proto neustále kupředu a tak se objevují stále nové možnosti, jak energii získávat během jízdy. Někteří sází na solární panely – Toxota Prius, jiní sází na získání energie z odpružení – Audi a většina využívá klasickou rekuperaci. Poslední novinka naznačuje, že by se další energie mohla získat z pneumatik.

Malá krabička umístěná do pneumatiky

Nápad je to revoluční a přitom velmi jednoduchý. Přišli s ním inženýři ze společnosti Sumimoto Rubber, kteří vyrobili unikátní zařízení, které se bude vkládat do jednotlivých pneumatiky. Obsahuje různé izolátory, třecí vrstvy a elektrody a díky určitým deformacím pneumatiky během jízdy dokáže vyrábět elektrickou energii. Ta samozřejmě může být posílána do akumulátorů a tím bude zvyšován dojezd elektro auta.

Pro všechny typy pneumatik

Kladem tohoto řešení má být hlavně jeho univerzálnost. Dané zařízení může fungovat v podstatě v jakékoliv pneumatice. Stačí pouze jeho správná instalace, která je jednoduchá a spočívá v umístění do vnitřní strany pneumatiky. Následně by se měla při každé jízdě tvořit elektrická energie, kterou bude dobíjený akumulátor. Lidé z Sumimoto Rubber však uvádějí, že jejich zařízení nemusí být využito jenom u elektromobilů. Může být použito třeba pro napájení senzorů tlaku v pneumatikách, nebo dalších prvků ve voze.

Cesta, nebo slepá vývojová větev?




Sdělení, že pomocí tohoto zařízení lze napájet i senzory taku v pneumatikách dává tušit, že množství vytvořené elektrické energie bude spíše minimální. Kolik jí dokáže jedna pneumatika dodat během jízdy, to se zatím neuvádí. Otázkou tak zůstává, zda má toto řešení budoucnost, nebo jde o slepou vývojovou větev. Připomeňme, že využít pneumatiky k získání energie se již neúspěšně pokusila společnost GoodYear, která svůj projekt postavila na užití vytvářeného tepla. Po prvních prototypech však vývoj ustal.